Oceniamy krajową sieć drogową głównie pod względem przepustowości i stanu nawierzchni, a przecież co najmniej równie ważnym jej elementem jest w XXI wieku system nawigacyjnych informacji.
Nasze zapóźnienia w tworzeniu informatycznej infrastruktury ruchu drogowego są nie mniejsze niż w budowie autostrad, ale tej wiosny miały miejsce dwa wydarzenia zapowiadające istotną poprawę. Pierwszym z nich była polska premiera systemu TMC (Traffic Message Chanel), przekazującego kierowcom aktualne informacje na temat warunków ruchu drogowego (zatorów, wypadków i innych utrudnień). Od maja 2010 roku, dzięki fińskiej firmie Destia Traffic, jest on dostępny także u nas za pośrednictwem urządzeń do nawigacji satelitarnej wyposażonych w odbiornik TMC i dodatkową antenę.
TMC zaczął działać w latach 1992-2003 w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, Danii oraz Holandii, potem w większości krajów Unii Europejskiej, w 2005 roku został wdrożony w USA, a dwa lata później w Chinach. W Polsce będzie on wprowadzany etapami. W pierwszej kolejności pojawiły się w nim informacje o robotach drogowych, wypadkach oraz nietypowych utrudnieniach na drogach. Jesienią zostanie udostępniony monitoring intensywności ruchu, a przy końcu roku – alert pogodowy, informujący o zmianach warunków meteorologicznych na trasie planowanego przejazdu. Usługi TMC świadczone są nieprzerwanie przez całą dobę i wszystkie dni roku.
Obieg informacji w systemie TCM
Poza informacjami generowanymi automatycznie, dane dostępne w systemie są zbierane przez wspierających system TMC partnerów, takich jak policja, instytucje publiczne, rządowe i samorządowe (np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), korporacje taksówkarskie, oficjalne komunikaty oraz przez wiele innych sprawdzonych źródeł. W systemie nawigacji satelitarnej informacje te wykorzystywane są do ustalania tras alternatywnych.
Optymistyczny wydźwięk miała także czerwcowa konferencja NAVTEQ NaviVision Poland, na której przedstawiono najnowsze rozwiązania i trendy w dziedzinie nawigacji mobilnej. Szczególną uwagę poświęcono omówieniu aktualnego zasięgu map i aktualizacji ich treści w zakresie dotyczącym Polski.
Oprogramowanie Navteq stosowane jest w urządzeniach różnych producentów
Możliwość oferowania najdokładniejszych i najbardziej aktualnych map firma NAVTEQ zawdzięcza aktywnej obecności na lokalnym rynku. Jej biura i specjalnie wyszkoleni geoanalitycy umożliwiają uwzględnianie wszystkich istotnych zmian na mapach. Dlatego włączenie się tej firmy do konkurencyjnej rywalizacji w naszym kraju powinno zdecydowanie poprawić jakość wszystkich dostępnych obecnie cyfrowych map Polski. Dzięki niej mają też szansę upowszechnić się takie funkcje, jak Motorway Junction Objects (wizualne pilotowanie po pasach ruchu), Sign as Real (realistyczne znaki drogowe), Generic Junction Views (ogólne widoki skrzyżowań) i Generic Motorway Signs (dwuwymiarowe wizualizacje wszystkich możliwych rodzajów skrzyżowań, pomagające w pilotowaniu po pasach ruchu). Już obecnie czołowi producenci samochodów w Europie i Ameryce Północnej wyposażają je w systemy nawigacji z mapami NAVTEQ®.
Mapy firmy Navteq wyznaczają nowe standardy dokładności i aktualności
0 komentarzy dodaj komentarz