strona główna Aktualności 50 lat elektrycznych pomp paliwa Boscha
2017-10-17, ostatnia aktualizacja 2017-10-17 06:00

50 lat elektrycznych pomp paliwa Boscha

Fot. Bosch

Fot. Bosch

W 1967 roku wraz z wprowadzeniem pierwszego na świecie elektronicznego układu wtrysku benzyny Bosch D-Jetronic zastosowano również nową elektryczną pompę paliwa.

Pierwszym samochodem z silnikiem czterosuwowym, wyposażonym seryjnie w system D-Jetronic i elektryczną pompę paliwa, był VW 1600 LE/TLE (typ 3).

Przed erą elektronicznych układów wtryskowych do napełniania silnika paliwem służyły mechaniczne pompy paliwa. Już w roku 1954 Mercedes 300 SL był wyposażony w system wtrysku Boscha. W roku 1959 Bosch rozpoczął prace nad elektronicznie sterowanym układem wtryskowym. Jednocześnie powstała elektryczna pompa benzyny oparta na wyporowej pompie rolkowo-komorowej o pięciu komorach, napędzanej silnikiem elektrycznym z magnesami stałymi.

Wraz z pojawieniem się układów wtryskowych benzyny i oleju napędowego modyfikację przechodziły również elektryczne pompy paliwa. W 1979 roku Bosch wprowadził na rynek pompę, która generowała wyższe ciśnienia i zapewniała niezbędne zasilanie systemu L-Jetronic oraz mechaniczno-hydraulicznego wtrysku K-Jetronic. Rozpoczęcie w roku 1985 seryjnej produkcji pierwszej przepływowej pompy obwodowo-wirnikowej (nazywanej również turbinową) oznaczało kolejny krok milowy w rozwoju pomp Boscha. W ciągu następnych lat zastąpiła ona całkowicie pompę rolkowo-komorową.

Pierwsze elektryczne pompy paliwa, zasilające niezawodnie układ wtryskowy, były instalowane z dala od zbiornika i wpięte w przewód doprowadzający paliwo (pompy liniowe, tzw. "in-line"). Obecnie jednak większość pomp jest montowana wewnątrz zbiornika paliwa (pompy "in-tank"). Nowoczesne moduły zasilania paliwem, stosowane jako integralna część zbiornika, obejmują oprócz pompy elektrycznej także filtr paliwa, regulator ciśnienia paliwa i czujnik poziomu paliwa. Również w przypadku silników Diesla elektryczne pompy paliwa stały się obecnie standardem.

Bosch stale modernizuje pompy paliwa w celu uzyskania trwalszych, wydajniejszych i mniejszych zespołów. Firma oferuje ponad 450 modułów do montażu w zbiorniku, 60 zestawów z pompą paliwa oraz 120 pomp paliwa. Zaostrzone procedury testowe i kontrole jakości zapewniają wysoką moc i niezawodność oraz dużą trwałość pomp paliwa Boscha. Oprócz zespołów na oryginalne wyposażenie dostępne są również oryginalne części dla warsztatów samochodowych i odpowiednie zestawy naprawcze do szybkich i prostych napraw.

Niezależnie od warunków pracy, elektryczna pompa musi dostarczać do silnika wystarczająco dużo paliwa, aby uzyskać wymagane ciśnienie wtrysku. Ponadto elektryczna pompa jest coraz częściej wykorzystywana jako pompa wstępnego zasilania w nowoczesnych układach wtrysku bezpośredniego silników benzynowych i Diesla. Bosch oferuje również rozwiązania do instalacji o wyrafinowanych kształtach zbiorników – na przykład zbiorniki dwukomorowe (tzw. siodłowe) lub zbiorniki o dużej powierzchni. Te pompy paliwa zapewniają natężenie przepływu paliwa w zakresie od 60 do 200 l/h przy napięciu znamionowym i ciśnienie w układzie paliwowym między 300 a 450 kPa (3–4,5 barów). Ponadto pompy i moduły paliwa Boscha gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy dzięki różnorodnym zabezpieczeniom, takim jak zawory odcinające paliwo przy dachowaniu lub ograniczniki ciśnienia.

Tagi

Bosch  pompa paliwa 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2