Fot. Wimad, archiwum
Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie
Firma Hunter zaprezentowała nową koncepcję głowic aktywnych do pomiaru geometrii ustawienia kół, choć wiodącym rozwiązaniem w tej dziedzinie są nadal głowice pasywne, współpracujące z kamerami CMOS.
Technologia głowic pasywnych jest doceniana przez użytkowników, gdyż nie zawierają one żadnej elektroniki. Nie wszyscy jednak producenci tego rodzaju urządzeń poradzili sobie z przetwarzanie obrazu głowic pasywnych rejestrowanego przez kamery video (zarówno starsze CCD, jak i najnowsze CMOS).
Głowice aktywne mają wbudowaną całą elektronikę pomiarową. W założeniach miało to skracać czas pomiaru, ale teraz, w dobie szybkich procesorów i pojemnych pamięci, straciło na znaczeniu. Teraz liczy się nie tylko szybkość pomiarów (a zwłaszcza zmian wartości parametrów), lecz także możliwość ich wizualizacji na ekranie monitora jednostki centralnej w czasie rzeczywistym. Jest to ważne przy blokowaniu elementów regulowanych po zakończeniu ich korygowania (np. nakrętką kontrującą końcówki drążka kierowniczego). Jeśli głowica ma z jednostką centralną tylko łączność przewodową, przetworzenie sygnału analogowego na cyfrowy odbywa się w jednostce centralnej, co negatywnie wpływa na wartość sygnału – inną na wyjściu z głowicy niż na monitorze. Poza tym sygnał analogowy jest podatny na zakłócenia. Sygnał wysyłany z głowicy w postaci sekwencji cyfrowej (np.w technologii Bluetooth) jest identyczny z odbieranym na wejściu jednostki sterującej.
Nowy model głowicy DSP 700 (z prawej) w porównaniu z głowicą aktywną DSP 500 produkowaną obecnie
O dokładności pomiarów stanowi klasa przetworników zbieżności kół (wzdłużnych oraz poprzecznych) oraz pochylenia koła. Urządzenia Hunter wykorzystują w głowicach DSP (digital signal procesor) emitery podczerwieni i odbierające promieniowanie podczerwone kamery liniowe CCD o dużej rozdzielczości (3600 pikseli).
Głowice pasywne HS 400 podczas pomiaru geometrii ustawienia kół
Przetworniki pochylenia koła, wykorzystywane pośrednio do pomiarów kątów wyprzedzenia i pochylenia osi zwrotnicy, są oparte na wahliwych elementach pojemnościowych, zanurzonych częściowo w cieczy tak, by emitowane przez nie sygnały zmieniały się zależnie od ich odchylenia względem pionu. Tak działają od lat głowice Huntera, a ich stopniowe udoskonalenia polegały na:
Najważniejszym postępem i konkurencyjną przewagą jest skrócenie czasu pomiaru do 4 minut, co wynika z zastosowania pierwszej generacji głowic aktywnych zdolnych do przeprowadzania kompensacji bez podnoszenia kół pojazdu. Odbywa się ona podczas przetoczenia samochodu w tył i w przód na dystansie 20-30 cm, czyli podobnie jak w przypadku głowic pasywnych.
Jedyną różnicą w procedurze jest konieczność wypoziomowania i zablokowania głowic przed wykonaniem pomiarów. Dlatego pomiar trwa o 3 minuty dłużej niż przy głowicach pasywnych.
Wszystkie typy głowic Hunter zarówno aktywnych, jak i pasywnych można stosować alternatywnie z tą samą jednostką sterującą. Tak więc na odpowiednio przygotowanym stanowisku do pomiaru geometrii samochodów osobowych, dostawczych i SUV mogą być używane zarówno pasywne modele głowic HS 200, HS 400, jak i aktywne DSP 500, DSP 700, a do ciężarowych – aktywne DSP 500 T.
Istotne dla nabywców jest porównanie cen alternatywnych urządzeń. Modele z głowicami pasywnymi kosztują od 12 tys. USD wzwyż, a systemy z nowymi głowicami aktywnymi Huntera od 10 tys. USD
Widok ekranu podczas procedury kompensacji DSP 700 z przetaczaniem
Wydruk pomiarów geometrii modelu podwozia dydaktycznego
Wydruk pomiarów samochodu Lexus RX 400h (DSP 706)
0 komentarzy dodaj komentarz