Firma Osram zorganizowała 13 września br. spotkanie prasowe pod hasłem "Światło większości, światło przyszłości". Uczestniczyli w nim eksperci firmy, a wśród nich m.in. dr Claus Allgeier z działu rozwoju technologii.
Firmowa oferta
W tym roku mija 10 lat od wprowadzenia na rynek żarówek Osram Night Breaker. Dzięki podwyższonym parametrom świetlnym dostarczają one więcej światła na drodze i poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Od 2007 r. trwa stały rozwój rodziny produktów Night Breaker, więc również dziś są one najbardziej innowacyjnymi propozycjami na rynku tradycyjnych rozwiązań oświetleniowych, dostępnych dla każdego.
Obecny asortyment żarówek halogenowych Night Breaker obejmuje dwie serie produktów: Unlimited oraz Laser. Pierwsza to żarówki dostarczające do 110% więcej światła na drodze niż produkty standardowe, z kolei najnowsza, wprowadzona w zeszłym roku, wersja Laser emituje do 130% więcej światła niż klasyczne żarówki.
Aktualna oferta żarówek Osram Night Breaker
Podwyższenie wydajności świetlnej udało się uzyskać m.in. za pomocą laserowej ablacji. Ta unikatowa technologia polega na bardzo precyzyjnym usunięciu laserem niebieskiego filtra z pewnej części bańki – na wysokości skrętki. Dzięki temu osiągnięto idealne parametry filtra bańki i jeszcze więcej światła, a co za tym idzie – lepszą widoczność, pomagającą kierowcy wcześniej zauważyć przeszkodę i zareagować na zagrożenie.
Obie wersje żarówek Night Breaker zapewniają też dłuższy zasięg reflektora, w przypadku H7 nawet o 40 m, oraz aż do 20% bielsze światło, co znacznie poprawia widoczność i pozwala na szybszą reakcję w przypadku konieczności wykonania niespodziewanego manewru, np. ominięcia jakiejś przeszkody.
Wraz z wprowadzeniem linii Night Breaker Unlimited w 2013 r. na rynku pojawiły się także lampy ksenonowe Xenarc Night Breaker. Podobnie jak żarówki halogenowe, mają one większy zasięg (nawet o 20 m) i generują więcej światła (do 70%) kierowanego do kluczowych punktów na drodze. Specjalna konstrukcja jarznika pozwoliła na uzyskanie temperatury barwowej 4350 K.
Lampy ksenonowe Xenarc Night Breaker Oświetlenie LEDriving Xenarc Golf VI
Niedaleką już przyszłość nocnego oświetlenia dróg zapowiada proponowana przez firmę Osram modernizacja przednich reflektorów VW Golfa VI. Opiera się ona na wprowadzanym właśnie na rynek retroficie świateł przednich, czyli na produkcie o nazwie LEDriving Xenarc Golf VI. Nowość ta jest dostępna w trzech wersjach: Black, GTI oraz Chrome i, co najważniejsze – zgodna z obowiązującymi dziś przepisami.
Laserowe źródło światła (schemat konstrukcji)
Reflektory te generują więcej światła niż oryginalnie montowane oświetlenie halogenowe, co zapewnia lepszą widoczność na drodze i wyższy poziom bezpieczeństwa. Dzięki zastosowaniu palników ksenonowych Xenarc Original D8S o mocy 25 W nie ma tutaj wymogu montażu systemów samopoziomowania i spryskiwania reflektorów, a gotowy do założenia zestaw plug&play nie potrzebuje żadnych dodatkowych kabli ani modyfikacji instalacji elektrycznej samochodu.
Światła dzienne LED wkomponowane w architekturę pojazdu
LEDriving Xenarc to nie tylko zmiana technologii świateł głównych. Niejako "przy okazji" użytkownicy golfów VI zyskają także światła do jazdy dziennej w technologii LED o chłodnej barwie 6000 K, na tego typu źródłach oparte są także kierunkowskazy i światła pozycyjne.
Jako lider technologii rozwiązań oświetlenia dla motoryzacji, Osram dostarcza teraz swoje oświetlenie OLED do nowego Audi TT RS. Organiczne diody elektroluminescencyjne w tylnych światłach tego seryjnie produkowanego pojazdu zapewniają jego optymalną widoczność na drodze.
W rynkowej konkurencji
Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie marki Osram przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia latem tego roku, kierowcy w praktyce nie przywiązują istotnej wagi do kwestii oświetlenia. 64% spośród ankietowanych kupuje dziś samochodowe źródła światła w Internecie – przede wszystkim w serwisach aukcyjnych (29%), ale też sklepach internetowych (24%) i na stronach producentów (12%). Dla 61% respondentów miejscem zakupu są stacjonarne sklepy motoryzacyjne, a 41% kupuje na stacjach benzynowych.
Przy wyborze polscy kierowcy najczęściej kierują się ceną – na nią, jako główny czynnik wyboru, wskazał co drugi respondent. Dla blisko połowy (48%) istotną kwestią jest jakość produktu, m.in. trwałość źródeł światła, a 38% kierowców ufa rekomendacjom sprzedawców i mechaników. Internet jest nie tylko miejscem zakupu, lecz także stał się źródłem wiedzy i informacji o produktach – co piąty kierowca przy wyborze żarówek kieruje się opiniami na forach internetowych.
Tylna lampa OLED do nowego Audi TT RS
Bardzo niekorzystny jest fakt – tłumaczy Andrzej Przybylski, dyrektor działu Speciality Lighting w firmie Osram – iż niemal 3/4 kierowców nigdy nie podejrzewało, że mogło kupić podrobioną żarówkę bądź lampę ksenonową. Co więcej, blisko 85% nie wie nawet, jak można sprawdzić oryginalność produktu.
Co drugi kierowca, w przypadku zakupu podrobionej żarówki, zwróciłby ją do sklepu, co piąty – poinformowałby o tym fakcie producenta i ostrzegł rodzinę. Jednak co czwarty – zamontowałby taki produkt bez względu na konsekwencje, a te mogą być bardzo poważne, gdyż jakość podróbek jest najczęściej bardzo niska. Uruchomione narzędzia do weryfikacji oryginalności produktów ksenonowych marki Osram (www.osram.com/trust) z miesiąca na miesiąc odnotowują coraz większą liczbę użytkowników.
Przyszłość świateł samochodowych Zdaniem dr. Clausa Allgeiera, eksperta działu rozwoju technologii firmy Osram, reflektory samochodowe wyposażone w nowoczesne żarówki halogenowe zapewniają już bardzo dobre oświetlenie dróg. Jednak oświetlenie ksenonowe lub LED jest bardziej wydajne energetycznie, zapewnia też wyższą skuteczność, ponieważ może mieć dłuższy zasięg. Jednocześnie natężenie oświetlenia przed pojazdem (w obszarze do 25 metrów) jest wyższe. Poza tym zarówno światło ksenonów, jak i światło LED pozwala nadawać reflektorom indywidualny, bardziej wyrazisty wygląd. Żarówki halogenowe są wciąż najtańsze i zapewne jeszcze przez długi czas tak będzie. W związku z tym należy się spodziewać, że np. w 2025 roku na całym świecie co drugi nowy samochód będzie wyposażony w światła halogenowe. W technologii LED, technologii laserowej i technologii OLED wciąż tkwi tak duży potencjał rozwoju, że w ciągu następnej dekady inżynierowie zajmujący się oświetleniem samochodowym będą z pewnością mieli wiele do zrobienia, jeśli chodzi o wprowadzanie dalszych udoskonaleń. Reflektory LEDriving Xenarc to połączenie technologii ksenonowej i diodowej w światłach głównych Dziś trzech producentów oferuje w sumie pięć modeli samochodów wyposażonych w światło laserowe. Możemy spodziewać się tutaj wzrostu, ale teraz, i w ciągu najbliższych kilku lat światło laserowe będzie odgrywać główną rolę w samochodach wysokiej klasy, ponieważ ta technologia jest wciąż bardzo kosztowna. |
2018-01-10 14:27
Majster
Wnuk
\"Jednak co czwarty ? zamontowałby taki produkt bez względu na konsekwencje...\" I tak starania o jakość idą na marne. Chcemy jakości, ale nie wiele robimy aby się nie dać oszukać.
1 komentarzy dodaj komentarz