Fot. ContiTech
Jest to bardzo popularny samochód wykorzystywany nie tylko w biznesie, lecz również jako duże auto rodzinne. Powodzenie swe zawdzięcza dużym gabarytom oraz elastycznemu i oszczędnemu silnikowi.
Napęd rozrządu jest w nim realizowany za pomocą paska, podczas którego wymiany może dochodzić do istotnych błędów wynikających z nieprawidłowego montażu. Dlatego eksperci ContiTech Power Transmission Group opracowali szczegółową instrukcję, w której "krok po kroku" przedstawiona została procedura prawidłowej wymiany paska.
Producent pojazdu w samochodach bez filtra cząstek stałych zaleca sprawdzenie paska rozrządu i, jeżeli jest to konieczne, jego wymianę co 150 tys. km lub po upływie 5 lat. W przypadku samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych sprawdzenie zalecane jest co 140 tys. km lub co 5 lat.
Wymianie równoczesnej za paskiem podlega także napinacz, rolki prowadzące i pompa cieczy chłodzącej. Czas tej operacji to 2,7 godziny.
Oprzyrządowanie
Do prawidłowego przeprowadzenia procedury wymiany wymagane są następujące narzędzia:
- blokada wału rozrządu – OE 1870836000,
- blokada wału rozrządu – OE 1870896900,
- blokada koła zamachowego – OE 1860898000,
- blokada wału korbowego/przyrząd regulacyjny wału korbowego – OE 2000003000,
- uchwyt koła zębatego – OE 1870815000.
Prace przygotowawcze
- Dokonać identyfikacji pojazdu przy użyciu kodu silnika.
- Odłączyć akumulator.
- Nie wolno obracać wału korbowego lub wału rozrządu, gdy pasek został ściągnięty.
- Wał korbowy należy obracać w normalnym kierunku obrotów, czyli w prawo.
- Obroty można wymuszać tylko kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi.
- Należy zwracać uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
- Przed demontażem rozrządu trzeba podnieść i podeprzeć przód pojazdu.
Demontaż
W pierwszej kolejności demontuje się pokrywę silnika, w następnej – osłonę dolną oraz prawą osłonę silnika, potem – przednie prawe koło, a na koniec – pasek wielorowkowy wraz z rolką napinającą i prowadzącą. Dodatkowo wymontowania wymaga filtr powietrza wraz z jego wylotem z obudowy, rura wlotu powietrza do turbosprężarki, przepływomierz powietrza, śruby mocowania silnika, mocowanie silnika i osłona paska rozrządu.
Przebieg demontażu
Po podparciu silnika należy:
- Zdemontować osłonę koła zamachowego i umieścić w nim blokadę 186089000 (fot. 1a–d).
- Odkręcić śruby i wymontować koło pasowe wału korbowego.
- Usunąć blokadę koła zamachowego 186089000.
- Ustawić pozycję rozrządu według oznaczeń.
- Rozłączyć wtyczkę czujnika ciśnienia paliwa, tak by śruba obudowy wału rozrządu mogła zostać zdemontowana (fot. 2). Odkręcić śruby obudowy wału korbowego.
- Włożyć blokadę (1870896900) w obudowę wału rozrządu (fot. 3a i 3b).
- Usunąć śruby z pokrywy skrzyni korbowej z lewej strony obok koła pasowego wału korbowego i umieścić przyrząd regulacyjny wału korbowego 000003000 na kole pasowym wału korbowego (fot. 4).
- Po sprawdzeniu ustawienia rozrządu przyrząd może zostać usunięty, a rolka napinająca może być zwolniona przez poluzowanie śruby rolki napinającej.
- Zdjąć pasek rozrządu.
Montaż
- Zamontować nową rolkę napinającą oraz rolki prowadzące.
- Poluzować koło zębate wału rozrządu, poprzez zamontowanie uchwytu 1870815000 na kole zębatym wału rozrządu i poluzowanie śruby wału rozrządu (fot. 5).
- Założyć blokadę wału rozrządu 1870836000 (fot. 5).
- Zakładać pasek rozrządu, począwszy od koła zębatego wału korbowego, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara (w prawo). Należy upewnić się, czy pasek dokładnie przylega do kół zębatych i nie jest nigdzie zagięty. Pasek rozrządu musi być mocno napięty między kołami zębatymi! Oznaczenia na pasku rozrządu muszą pokrywać się z oznaczeniami na kołach wału rozrządu, wału korbowego oraz pompy wysokociśnieniowej. (fot. 6a i 6b).
- Ponownie umieścić przyrząd regulacyjny wału korbowego 2000003000 na kole zębatym wału korbowego, zabezpieczyć śrubami (fot. 7) i sprawdzić ustawienie rozrządu.
- Za pomocą wkrętaka nacisnąć na sprężynę rolki napinającej w dół do momentu, aż jej wskaźnik zrówna się z otworem (fot. 8a i 8b).
- Dokręcić śrubę rolki napinającej momentem 23–28 Nm.
- Dokręcić śruby koła pasowego wału rozrządu momentem 28–31 Nm + 40° (fot. 9), używając uchwytu koła zębatego 1870811500.
- Zdemontować blokady.
- Wykonać dwa obroty wału korbowego zgodnie z kierunkiem obrotów silnika. Ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra. Zamontować blokadę wału rozrządu i przyrząd regulacyjny wału korbowego. Jeżeli blokada nie może być włożona, trzeba poprawić ustawienie rozrządu. Ponownie sprawdzić napięcie paska rozrządu.
- Zdemontować blokadę, przyrząd regulacyjny, wymienić i dokręcić śrubę z nowym o-ringiem w obudowę wału rozrządu (13–16 Nm). Usunąć narzędzie mocujące i zamontować elementy w kolejności odwrotnej do demontażu.
- Zamontować: osłonę paska rozrządu, koło pasowe wału korbowego (moment dokręcenia 23–28 Nm), pasek wielorowkowy z rolką napinającą i prowadzącą, mocowanie silnika wraz z jego śrubami, obudowę filtra powietrza wraz z wlotem powietrza, rurę wlotu powietrza do turbosprężarki, przepływomierz powietrza, pokrywę silnika, prawą i dolną osłonę silnika, przednie prawe koło.
- Zapisać wymianę paska rozrządu ContiTech z odpowiadającym jej przebiegiem pojazdu na naklejce umieszczonej w komorze silnika. (fot. 10).
- Uruchomić silnik i wykonać jazdę próbną.
Artykuł opracowany na podstawie materiałów firmy ContiTech
Artykuł sponsorowany