Niniejszy artykuł dotyczy wymiany zestawu paska rozrządu wraz z pompą płynu chłodzącego w stosowanym w wielu modelach marki Opel silniku 1.9 CDTI z układem zasilania typu common rail.
Niezależnie od modelu silnika i napędzanego nim pojazdu zasada wymiany jego paska rozrządu jest zwykle podobna. Różnice pomiędzy poszczególnymi instrukcjami serwisowymi dotyczą przeważnie demontażu i montażu dodatkowych elementów znajdujących się w komorze silnika. Zalecana przez producentów częstotliwość wymiany napędu rozrządu wynosi zwykle 150 tys. kilometrów przebiegu pojazdu lub 10 lat, jeśli przebieg ten nie zostanie wcześniej osiągnięty. Jednak producent podaje równocześnie wymagane okresy kontroli układu rozrządu w trakcie obsługi serwisowej.
Nowy pasek rozrządu należy montować, gdy temperatura silnika jest równa temperaturze otoczenia. Wał korbowy silnika trzeba zawsze obracać zgodnie z kierunkiem jego normalnej pracy, chyba że instrukcja montażu opracowana przez producenta podaje inaczej. Bezwzględnie przestrzegane muszą być przy tym zalecane wartości momentów dokręcania połączeń gwintowych. Zgodnie z zaleceniami producenta powinny też być podczas wymiany paska rozrządu wymieniane wszystkie współpracujące z nim części, czyli napinacz, rolki prowadzące, pompa cieczy chłodzącej oraz elementy mocujące, tj. śruby, szpilki i nakrętki.
Podczas wykonywania niżej opisanych czynności serwisowych zastosowano kompletny zestaw rozrządu INA KIT 530 0624 30.
Demontaż napędu rozrządu
Pierwszą czynnością wykonywaną w ramach naprawy jest zdjęcie pokrywy silnika, demontaż obudowy filtra powietrza oraz zdjęcie osłony paska rozrządu.
Następnie należy podnieść pojazd, zdjąć prawe przednie koło i nadkole, poluzować napinacz paska napędu osprzętu silnika, zdjąć ten pasek i zdemontować jego koło pasowe z wału korbowego.
Napęd rozrządu silnika Opel Zafira B 1,9 CDTI widoczny po zdjęciu osłony |
Ustawianie wałów korbowego i rozrządu przed rozpoczęciem demontażu |
Prawidłowe ustawienie wału rozrządu według znaku na kole pasowym |
Sposób zamontowania blokady wału korbowego na jego kole pasowym |
W dalszej kolejności obraca się wał korbowy w prawo, aż do pokrycia się znaku na kole zębatym wałka rozrządu ze znakiem na osłonie z tworzywa sztucznego. Potem trzeba zablokować wał korbowy za pomocą specjalnego narzędzia, przeznaczonego do tego celu.
Elementy napędu rozrządu po wymontowaniu paska zębatego |
Nakrętka mocowania napinacza paska wymagająca każdorazowej wymiany |
Znaki nowego paska i koła pasowego wału rozrządu muszą się pokrywać |
Prawidłowa pozycja nowego paska na kole pasowym wału korbowego |
Po wykręceniu jednej ze śrub mocujących obudowę pompy oleju (zlokalizowaną z lewej strony wału korbowego przy misce olejowej) wkręca się w jej otwór króciec blokady. Równocześnie łukową część blokady przytwierdza się do koła zębatego wału korbowego. Po wykonaniu tych czynności należy podeprzeć silnik, aby swobodnie wymontować jego lewe mocowanie do kadłuba pojazdu.
Napinanie nowego paska rozrządu przez odpowiedni obrót napinacza
Kolejną czynnością jest poluzowanie napinacza paska rozrządu, zdjęcie obu tych elementów i zdemontowanie pozostałych komponentów napędu. Wymontowanie pompy płynu chłodzącego wymaga, z uwagi na ograniczone miejsce manewru, uprzedniego zdemontowania koła zębatego wałka rozrządu.
Końcowa korekta ustawienia wskaźnika napinacza paska rozrządu |
Montaż nowego napędu
Tę część pracy rozpoczyna się od starannego oczyszczenia miejsca montażu i zamontowania nowej pompy płynu chłodzącego, której zamocowanie dokręca się momentem 25 Nm.
Przed montażem elementów rozrządu trzeba odkręcić podstawę napinacza i wymienić kwadratową nakrętkę współpracującą ze śrubą napinacza osadzoną w podstawie. Pozwala to na zamontowanie napinacza paska rozrządu i koła zębatego wałka rozrządu oraz rolki prowadzącej. Pasek rozrządu należy założyć tak, aby znaki na nim widoczne pokryły się odpowiednio z oznaczeniami na kołach zębatych wałka rozrządu i wału korbowego.
Prawidłowe napięcie paska rozrządu uzyskuje się po wstępnym dokręceniu śruby mocującej napinacz. Następnie wkrętakiem ze specjalnym wycięciem przesuwa się napinacz w lewą stronę, aby wskaźnik napięcia znalazł się w pozycji B.
Wówczas można już dokręcić napinacz momentem 30 Nm, zdjąć blokadę wału korbowego, obrócić wałem korbowym 2& x 360°, ponownie założyć blokadę wału korbowego i sprawdzić ustawienie znaku na kole wałka rozrządu. Potem pozostaje dokonanie ewentualnej korekty ustawienia wskaźnika napinacza paska rozrządu zgodnie z załączonym rysunkiem.
Ostatnim etapem pracy jest ponowne zamontowanie wszystkich wcześniej wymontowanych części w kolejności odwrotnej do ich demontażu. Należy również uzupełnić płyn w układzie chłodzenia i układ ten odpowietrzyć. Konieczne jest także wykonanie jazdy próbnej.
Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie: www.repxpert.pl
0 komentarzy dodaj komentarz