strona główna Wydarzenia Warszawskie Safari
2017-07-06, ostatnia aktualizacja 2017-07-06 06:00

Dacia Duster Elf Cup

Warszawskie Safari

Fot. Archiwum

Fot. Archiwum

W czerwcu br., w Warszawie, kibice sportów motorowych obserwowali rywalizację w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych, do którego dołączyła nowa seria Dacia Duster Elf Cup dla kierowców-amatorów.

Półmetek rywalizacji w Dacia Duster Elf Cup podczas Warszawskiego Safari był okazją do spotkania dziennikarzy motoryzacyjnych mediów z przedstawicielami Team Total w namiotowym miasteczku serwisowym położonym na malowniczym wybrzeżu Wisły. Odbyło się ono w tym samym czasie, gdy startujące w imprezie załogi rywalizowały na bezdrożach poligonu wojskowego w Zielonce.

W imieniu gospodarzy o technicznych aspektach Dacia Duster Elf Cup wyczerpująco poinformował gości Adam Klimek – członek Team Total, a równocześnie mechanik samochodowy i prezenter telewizyjnych programów motoryzacyjnych. Kameralne rozmowy toczyły się także na odpowiednio przygotowanych stoiskach ekspozycyjnych, a głównym ich tematem były produkty olejowe Elf i Total wykorzystywane w pucharowych wersjach Dacii Duster 4x4. Szczególne zainteresowanie budziły tutaj dodatkowe wymogi stawiane środkom smarnym z powodu dokonanych modyfikacji startujących pojazdów. Zmiany dotyczyły bowiem m.in. zwiększenia mocy silnika, poszerzenia rozstawu kół, wzmocnienia zawieszeń oraz montażu aluminiowych płyt osłonowych zabezpieczających podwozia.

Produkty smarne marki Elf to efekt jej wieloletnich doświadczeń w sportach motorowych. Składa się na nie cała ogromna wiedza na temat przygotowania samochodu do rywalizacji w ekstremalnych warunkach. Dodatkową specyfiką rajdów terenowych jest niestabilność nawierzchni, która może zmieniać się po przejeździe każdego samochodu i tym zaskakiwać nawet najbardziej doświadczone załogi.

Poza tym opory ruchu, znacznie zwiększone w tych warunkach, powodują niemal stałe przeciążenia silnika, skrzyni biegów, obu osi oraz układu chłodzenia. Jest to cenny sprawdzian praktyczny, ponieważ produkty wytrzymujące taką eksploatację z łatwością poradzą sobie również na asfaltowych szosach. Dlatego w pucharowych daciach zastosowano oleje i płyny Elf dostępne w powszechnej sprzedaży.

Terenowe dacie też przeszły ten trudny egzamin na ogół całkiem pomyślnie, choć oczywiście zdarzały się w nich różne, stosunkowo nieznaczne defekty, wymagające napraw w serwisowych boksach natychmiast po zakończeniu regulaminowej trasy. Dzięki temu zaproszeni dziennikarze mogli się bezpośrednio zapoznać z pracą rajdowych mechaników i ze specjalnym sprzętem przystosowanym do pracy w ciężkich warunkach terenowych.

W Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych staruje w barwach Total licencjonowana zawodniczka Klaudia Podkalicka, której treningowego startu w konkurencji kierowców-amatorów nie można raczej zaliczyć do udanych, gdyż w prowadzonym przez nią mitsubishi pajero awarii mechanicznej uległa skrzynia biegów i ostatnie kilometry odcinka specjalnego można było pokonać wyłącznie na pierwszym biegu.

Do końca pierwszego sezonu Dacia Duster Elf Cup pozostały jeszcze dwa etapy:

  • 31 sierpnia – 3 września: Baja Poland (Szczecin–Dobre–Drawsko Pomorskie)
  • 22–24 września: Baja Pomorze (Szczecinek).

Gdy terenowe dacie ścigały się po bezdrożach poligonu wojskowego w Zielonce, czekały już na nie namiotowe boksy w serwisowym miasteczku

W tym samym czasie goszczący tam dziennikarze mieli okazję dowiedzieć się, czym jest Dacia Duster Elf Cup pod względem technicznym i sportowym

Interesujące dla przedstawicieli profesjonalnych mediów były też kuluarowe rozmowy na temat sportowych zastosowań produktów olejowych Elf i Total

Przy samochodach wracających "do bazy" ekipy techniczne natychmiast rozpoczynały wyścig z regulaminowym czasem ich obsługi i drobnych napraw

Mimo niezbyt ergonomicznych warunków pracy niezbędne wymiany i regulacje uszkodzonych lub zużytych części podwozi przebiegały imponująco sprawnie

Klaudia Podkalicka o swych technicznych kłopotach na terenowej trasie opowiadała pogodnie, wyciągając z tych doświadczeń optymistyczne wnioski

Dla kierowców uczestniczących w zawodach ważnymi wydarzeniem były przyjazne odwiedziny Krzysztofa Hołowczyca w serwisowej strefie



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2