Na spotkaniu prasowym w warszawskim Centrum Nauki Kopernik firma Goodyear po raz pierwszy w Polsce zaprezentowała dwie opony koncepcyjne IntelliGripUrban i Eagle 360 Urban.
Amerykański koncern Goodyear od lat wyznacza trendy w motoryzacji wprowadzając na rynek innowacyjne produkty podnoszące bezpieczeństwo i komfort podróży, a także wspierające dbałość o środowisko naturalne. Zaprezentowane w Warszawie opony wykorzystują nowatorskie rozwiązania technologiczne i informatyczne. Stanowią dzięki temu istotną propozycję dla przyszłych samochodów autonomicznych oraz dla miejskich flot pojazdów elektrycznych.
IntelliGrip Urban
Konstrukcja ta jest nazywana "inteligentną oponą", ponieważ wykorzystuje wbudowane czujniki (Sensor-in-Tire) do współpracy z autonomicznymi układami kontroli pojazdu dla zwiększania bezpieczeństwa podróżnych. Rozpoznaje ona warunki drogowe i pogodowe, a zebrane informacje przesyła do systemu komputerowego pojazdu, umożliwiając optymalizację prędkości, hamowania i kierowania. Jej projektanci skupili się również na tych właściwościach technicznych, które maksymalizują okres eksploatacji i wydajność energetyczną opony. Konsekwencją tego są korzystne dla samochodowych flot opony o wysokim i wąskim (Tall and Narrow) przekroju poprzecznym. Redukują one opory toczenia, co zwiększać będzie zasięg pojazdów elektrycznych. Poza tym technologia czujników wbudowanych pozwala precyzyjnie identyfikować problemy związane z ogumieniem jeszcze przed ich wystąpieniem, a także zapobiegać im na zasadzie tzw. aktywnej konserwacji. Cała flota może w tym zakresie korzystać z wymiany informacji między oponą a pojazdem za pośrednictwem informatycznej chmury.
Eagle 360 Urban
Firma Goodyear zaprezentowała tę swoją najnowszą oponę koncepcyjną na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacji w Genewie. Jej kulista forma uzyskana została techniką druku 3D. Konstrukcja ta również wspierana jest przez sztuczną inteligencję, zdolną rozpoznawać warunki na drodze, by samoczynnie dostosowywać się do nich i komunikować się z otoczeniem.
Innowacyjny profil koncepcyjnej opony zwiększa zasięg elektrycznych samochodów
Realizację tych zadań umożliwia bioniczna powłoka z siecią czujników i zmienna rzeźba bieżnika. Dzięki łączności z innymi pojazdami, a także infrastrukturą drogową i systemami zarządzania ruchem, Eagle 360 Urban otrzymuje w czasie rzeczywistym informacje o swoim otoczeniu. Opona o takich cechach stanie się elementem "układu nerwowego" pojazdu i połączonego z nim świata Internetu Rzeczy (Internet of Things). Stosownie do warunków, wybiera i realizuje określone działania. Potrafi też wyciągać wnioski z wcześniejszych doświadczeń, aby optymalizować swe przyszłe reakcje.
Wykonana z supergiętkiego polimeru bioniczna powłoka opony jest prawie tak elastyczna jak ludzka skóra, dzięki czemu może się rozciągać i kurczyć. Pod nią znajduje się wytrzymały materiał o strukturze pianki, który zachowuje swą elastyczność niezależnie od obciążenia pojazdu.
Kulisty kształt opony Eagle 360 Urban wydaje się dziwaczny, lecz w praktyce rozwiązuje wiele problemów
Funkcję zmian rzeźby bieżnika realizują miniaturowe siłowniki umieszczone pod powierzchnią opony. Pod wpływem odpowiedniego impulsu elektrycznego zmieniają one swoje kształty i wymiary, powodując stosowne przemieszczenia poszczególnych elementów bieżnika. Tak rzeźba ulega pogłębieniu, gdy nawierzchnia jest mokra, a staje się bardziej gładka na drodze suchej.
W przypadku uszkodzenia bionicznej powłoki, czujniki w bieżniku lokalizują miejsce przebicia, a opona odpowiednio przemieszcza się, tworząc nową powierzchnię styku z nawierzchnią. Ogranicza to nacisk na zniszczoną strefę i umożliwia uruchomienie samoczynnej naprawy. Proces ten wykorzystuje materiały osadzające się w miejscu uszkodzenia, gdzie zachodzące reakcje fizyczne i chemiczne tworzą nowe wiązania między cząsteczkami, zamykając w ten sposób przebicie.
Przyszłe wyzwania
Prezentacji opon koncepcyjnych Goodyear towarzyszyła debata poświęcona wyzwaniom, z jakimi wkrótce będzie musiała się zmierzyć branża motoryzacyjna w związku z rozwojem transportu przyszłości. Wzięli w niej udział: Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego; prof. Marcin Ślęzak, Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego; dr Michał Niezgoda, Zastępca Kierownika Centrum Telematyki ITS oraz Carlos Cipollitti, Wiceprezydent ds. rozwoju produktu w regionie EMEA, Dyrektor Generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu oraz Leszek Szafran, Dyrektor Generalny ds. Sprzedaży Goodyear na Polskę i Ukrainę.
Autorzy wygłoszonych referatów w trakcie końcowej, ogólnej debaty
0 komentarzy dodaj komentarz