Sztandarowe produkty czołowych producentów motoryzacyjnych środków smarnych funkcjonują w świadomości ich użytkowników, a także większości pracowników samochodowych warsztatów na podobnej zasadzie jak tzw. celebryci w mediach.
To znaczy: są znane z tego, że są znane. Dlatego zwróciliśmy się do wszystkich obecnych na polskim rynku olejowych marek z pytaniami o bardziej konkretne, czyli techniczne i marketingowe przyczyny tych sukcesów. Dla części adresatów zadanie to okazało się zbyt trudne. Otrzymane odpowiedzi publikujemy więc z tym większą satysfakcją. Stanowią one, naszym zdaniem, lekturę pod każdym względem interesującą i pożyteczną.
W połowie lat dziewięćdziesiątych firmy Ferrari i Shell maksymalnie zacieśniły współpracę nie tylko na torach Formuły 1, ale także w zakresie produkcji słynnych samochodów sportowych. Wszystkie środki smarne stosowane w nich fabrycznie musiały być syntetyczne i pochodzić z firmy Shell. Przez wiele lat potrzeby silników Ferrari o najwyższych mocach zaspokajał syntetyczny olej Shell Helix Ultra 5W-40. Jednak dla nowego modelu Modena F360 należało stworzyć jeszcze lepszy, znoszący większe obciążenia i stresy olej silnikowy. Tak powstał w przeciągu kilku miesięcy nowy syntetyczny olej Shell Helix Ultra Racing 10W-60 o klasie lepkości SAE 10W-60, zapewniającej łatwe uruchomianie silnika w temperaturze do -30°C, a lepkość HT/HS, wynosząca 5,34 [mPs], zapewniła utrzymywanie ochronnego filmu smarnego w wysokich temperaturach przekraczających 150°C.
Opracowanie Helix Ultra Racing pozwoliło marce Shell z powodzeniem wkroczyć w dziedzinę sportów motorowych, zdominowaną przez konkurencyjny olej SAE 10W-60 o wieku prawie emerytalnym, jeśli mierzyć go czasem obecności na rynku.
Kolejne sukcesy nastąpiły w segmencie samochodów terenowych, gdzie tylko olej o takich parametrach był w stanie (niezależnie od ceny) zapewnić odpowiednią ochronę silników rzeczywiście pracujących na bezdrożach. Potem okazało się, iż samochody osobowe klasy średniej, szczególnie te ciągnące przyczepy przez wysokie Alpy w drodze do ciepłych plaż śródziemnomorskich, najlepiej znoszą te trudy po zastosowaniu oleju Helix Ultra Racing 10W-60. Kończyły się wówczas problemy z odparowywaniem oleju z pewnych typów silników przy ich pracy na maksymalnych obrotach. Olej zastosowany do serwisowej obsługi silników Hondy czy Nissana poskramiał ich apetyt na dolewki. Poza tym aprobaty wciąż nowych producentów pojazdów znacznie ułatwiały zwiększanie sprzedaży.
Na koniec okazało się, że olej Helix Ultra Racing (znów niezależnie od ceny) można zalecać do wszystkich czterosuwowych silników w jeżdżących po polskich drogach pojazdach, zarówno tych najnowocześniejszych, jak i zabytkowych. Mamy nadzieję, że jeszcze przez długie lata wszyscy rajdowcy i zwykli kierowcy z „ciężkim prawym butem”, których silniki żłopią olej bez umiaru, będą zadowoleni z możliwości stosowania Shell Helix Ultra Racing 10W-60.
Mimo dającego się zauważyć spowolnienia w branży transportowej, Orlen Oil notuje zdecydowany wzrost sprzedaży olejów do samochodów ciężarowych. Już ponad jedna piąta silników samochodów ciężarowych jeżdżących po polskich drogach smarowana jest olejami Orlen Oil i Platinum Ultor.
W ubiegłym roku oferta olejów Platinum Ultor została poszerzona o kilka nowoczesnych, wysokojakościowych produktów. Szczególną uwagę można zwrócić na syntetyczny olej Platinum Ultor Max 5W-40 oraz nowoczesny mineralny olej Platinum Ultor Futuro 15W-40.
Doskonała kompozycja najwyższej jakości olejów bazowych oraz pakietu dodatków uszlachetniających o unikalnej formule molekuł, zastosowanych przy produkcji olejów Platinum Ultor Max i Platinum Ultor Futuro, gwarantuje niezawodność pracy silnika, maksymalną moc w ekstremalnych warunkach eksploatacji oraz wydłużenie przebiegów między wymianami przy jednoczesnym spełnieniu europejskich (EURO), jak również amerykańskich (EPA) wymogów dotyczących emisji szkodliwych składników spalin.
Zastosowana do produkcji olejów Platinum Ultor Max oraz Platinum Ultor Futuro ultranowoczesna technologia sprawia, że spełniają one najwyższe z możliwych klasyfikacji API i ACEA. Uzyskały ponadto aprobaty największych koncernów samochodowych, takich jak: Volvo, Scania, MAN, Mercedes-Benz, Cummins, Deutz, Renault i Mack.
Wdrażanie nowoczesnych, specjalistycznych produktów wpisuje się doskonale w strategię firmy Orlen Oil, która konsekwentnie buduje pozycję lidera nie tylko na rynku polskim, ale również na rynkach Europy Środkowej. Orlen Oil na bieżąco monitoruje aktualne trendy rynkowe i dynamicznie reaguje na bieżące zapotrzebowania rynku. Od kilku lat Orlen Oil jest członkiem ATIEL – stowarzyszenia zrzeszającego najważniejszych producentów i sprzedawców olejów silnikowych w Europie. Zarówno ATIEL, jak i uczestnictwo w branżowych sympozjach i odbywanie licznych szkoleń są dla firmy bezcennym źródłem informacji, które pozwalają na przygotowywanie nowoczesnych i konkurencyjnych produktów.
Ten, najwyższej jakości olej syntetyczny, opracowany specjalnie do wysokoprężnych i benzynowych silników najnowszej generacji, został wprowadzony do produkcji dwa lata temu. Zawiera minimalną ilość składników tworzących cząsteczki, które w zwykłych olejach zatykają filtry i katalizatory. Dzięki temu zapewnia wydłużoną żywotność systemów oczyszczania spalin oraz pozwala na stosowanie najdłuższych dopuszczanych przez producentów przebiegów pomiędzy wymianami oleju.
Olej Formula Prestige 5W-40 posiada charakterystykę fuel economy, co w połączeniu z utrzymywaniem wysokiej czystości układu wydechowego pozwala na obniżenie zużycia paliwa i obniżenie emisji spalin. Można go stosować zarówno w systemach z filtrem cząstek stałych (DPF), jak i w nowoczesnych dieslach HDI z systemem FAP. Spełnia także wymagania klasy jakościowej – ACEA C3 i wysokie normy BMW Longlife 04 i Mercedesa MB 229.51.
Składniki syntetyczne oleju zwiększają adhezję filmu olejowego do powierzchni metalowych nawet wtedy, gdy silnik pozostaje unieruchomiony przez długi czas. Trwała obecność tego filmu na gładziach cylindrów i czopach wału korbowego ułatwia późniejszy rozruch (szczególnie w niskich temperaturach) i redukuje zużycie współpracujących części w pierwszej, krytycznej fazie dochodzenia do właściwej temperatury roboczej. Zwiększa to ogólną trwałość smarowanych tym produktem silników.
Firma BP Techem SA – przedstawiciel Agip na terenie Polski – zapewnia także jedną z najlepszych na rynku ofert cenowych na tego rodzaju olej silnikowy.
Z szerokiej gamy olejów silnikowych oferowanych przez ExxonMobil największą popularność na polskim rynku uzyskał zdecydowanie w pełni syntetyczny Mobil 1. Zapewnia on właściwą ochronę każdego rodzaju silnika i sprawdza się w wielu warunkach eksploatacyjnych, nawet tych najbardziej ekstremalnych. To zaledwie dwa powody, dla których kierowcy decydują się powierzyć nam bezpieczeństwo swojego silnika.
Mobil 1 to w ogóle początki historii syntetycznych środków smarnych. W latach sześćdziesiątych wśród firm naftowych z Alaski pojawiło się zapotrzebowanie na niezamarzający środek smarny do silników pracujących w tak ekstremalnych warunkach. Olej, który wtedy opracowaliśmy, a później nazwaliśmy Mobil 1, jako pierwszy rozwiązał ten problem. Prace nad olejami Mobil 1 trwają aż do dzisiaj i zawsze są naszą odpowiedzią na aktualne oczekiwania rynku, a także źródłem technicznych innowacji. Każdego roku inwestujemy miliony dolarów na badania i rozwój, czego rezultatem są kamienie milowe w historii każdego z produktów. Dla Mobil 1 jednym z takich momentów było wprowadzenie w 2002 roku technologii przeciwzużyciowej Supersyn. Co ciekawe, została ona opracowana specjalnie dla silników bolidów Formuły 1, a dopiero później wykorzystana w seryjnej produkcji. Odpowiadamy bez opóźnień na takie wyzwania, jak na przykład zapotrzebowanie rynku na oleje do silników z turbodoładowaniem i z filtrami cząstek stałych, czego dowodem jest Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Nasz obecnie najbardziej zaawansowany technologicznie olej silnikowy – Mobil 1 New Life 0W-40 – to z kolei przykład optymalnego połączenia bazowych olejów syntetycznych z pakietem dodatków uszlachetniających, składającym się z około dwudziestu komponentów.
Mobil 1 jest bardzo mocno związany z motorsportem. Tor wyścigowy to dla nas walka o zwycięstwo i sportowe emocje, ale również poligon doświadczalny dla nowych technologii. Wielu kierowców kojarzy markę Mobil z naszą współpracą z zespołem Formuły 1 Vodafone McLaren Mercedes i z firmą Porsche. Zależy nam również na bezpośrednich kontaktach z kierowcami. Między innymi dlatego zorganizowaliśmy Mobil 1 New Life Tour, jedną z największych objazdowych imprez motoryzacyjnych minionej jesieni. Przy tej okazji obaliliśmy wiele mitów na temat syntetyków.
Ten właśnie półsyntetyczny olej przeznaczony do silników w samochodach z przebiegiem powyżej 100 000 km cieszy się największą popularnością w naszej ofercie. Ponad 65% samochodów w Polsce ma na liczniku powyżej 100 000 km, co więcej, w polskim parku maszynowym przeważają pojazdy w wieku powyżej 10 lat (46%) i w przedziale 5-10 lat (42%).
Te dane doskonale pokazują, jak duże jest zapotrzebowanie na rynku na produkty zawierające dodatkowe komponenty, które przeciwdziałają starzeniu się najważniejszych części silnika. Valvoline jest pierwszym producentem, który wprowadził na rynek olej silnikowy stworzony z myślą o przedłużeniu żywotności pojazdów o dużym przebiegu. Olej MaxLife dzięki swojej unikalności ma wciąż rosnące grono zadowolonych klientów. Zawiera opatentowane dodatki uszczelniające, które redukują wycieki oleju oraz obniżają jego zużycie. Stosowanie oleju MaxLife poprawia też moc silnika i zmniejsza zużycie paliwa.
Jego wprowadzeniu na rynek towarzyszył cykl szkoleń i prezentacji dla przedstawicieli handlowych dystrybutorów, dodatkowo promocja MaxLife była wsparta kampanią reklamową w magazynach motoryzacyjnych oraz reklamą na billboardach w największych miastach Polski. Duże znaczenie miało też utworzenie sieci serwisów MaxLife Service Center, mających w swojej ofercie wszystkie produkty z rodziny MaxLife, na bazie których oferują atrakcyjne programy promocyjne i lojalnościowe dla swoich klientów.
Po sukcesie oleju MaxLife 10W-40 wprowadziliśmy na rynek kolejne produkty przeznaczone do samochodów z przebiegiem powyżej 100 000 km, w tym oleje silnikowe MaxLife Synthetic 5W-40 i MaxLife Diesel 10W-40, płyn do przekładni automatycznej MaxLife ATF, dodatki do czyszczenia układu zasilania MaxLife Fuel / Diesel System Cleaner oraz płyny chłodnicze MaxLife Coolant. Wszystkie one wydłużają żywotność pojazdu.
Ten produkt jest niewątpliwie najchętniej kupowanym olejem z oferty firmy Liqui Moly, choć znaczną popularnością cieszą się również TopTec 4200 5W-30, Top Tec 4100 5W-40, MoS2 10W-40 Leichtlauf i 10W-40 Super Leichtlauf.
Kierunki rozwoju produktów olejowych naszej marki wyznacza zawsze ogólny postęp techniczny w motoryzacji oraz aktualne trendy rynku motoryzacyjnego, na które musimy szybko reagować. Tak więc TopTec 4100 5W-50 został opracowany i wdrożony do produkcji w ścisłym związku z pojawieniem się pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF. Uwzględniliśmy przy tym również możliwość wydłużenia okresów pomiędzy kolejnymi wymianami oraz specyficzne wymogi silników wyposażonych w pompowtryskiwacze. Oznaczało to w sumie konieczność zastosowania specjalnego pakietu dodatków.
W rynkowej promocji tego produktu położyliśmy nacisk na jego atrakcyjność dla ostatecznego odbiorcy, czyli bezpośredniego użytkownika pojazdu. Dlatego wprowadziliśmy niestandardowe opakowanie z kartonu i dodatkowe nagrody dla klientów, na przykład piłkę do koszykówki towarzyszącą każdemu pojemnikowi pięciolitrowemu lub (obecnie) piankę do czyszczenia tapicerki. Stosujemy też nagrody w postaci wysokociśnieniowych ekspresów do kawy dla warsztatów i serwisów wykorzystujących Top Tec 4100 5W-40 w opakowaniach hurtowych 60 lub 205 L.
Nasza troska o rozwój jakości produktu nie kończy się wraz z rozpoczęciem jego masowej produkcji. Staramy się, by przez cały czas swej obecności na rynku spełniał on jak najwyższe specyfikacje jakościowe oraz posiadał aktualne aprobaty producentów samochodów. Tak powstał olej powszechnie dzisiaj dostępny i ceniony za najwyższą jakość, dający też możliwość bardzo szerokiego zastosowania w wielu modelach samochodów, wyposażonych zarówno w silniki Diesla, jak i benzynowe.
Stosowane dziś instalacje gazowe montowane są do nowoczesnych silników wyposażonych w systemy oczyszczania spalin. To wymusza ciągłą poprawę jakości olejów silnikowych poprzez ograniczanie w nich zawartości cynku, fosforu, siarki i popiołów. W efekcie każdy olej klasy co najmniej SL/CF jest odpowiedni do zasilania alternatywnego LPG/benzyna.
Wśród olejów Lotos wymagania te spełniają między innymi: Lotos Mineralny, Semisyntetic, Syntetic, rodziny Lotos Traffic oraz Lotos Quazar. Trzeba jednak zwrócić uwagę na ograniczenie lepkości oleju, gdyż wpływa ono na redukcję zużycia paliwa i zmniejszenie emisji spalin. Najbardziej efektywnie działa to przy zastosowaniu olejów SAE 5W-30, czyli w szczególności produktów Lotos Quazar LIII C3, odpowiadających wymogom rygorystycznej formuły Low SAPS. Ich użycie jest zdecydowanie zalecane, gdy instalacja gazowa funkcjonuje w rocznych lub dwuletnich samochodach o najnowocześniejszej konstrukcji.
Obowiązujące kiedyś rozgraniczenie na oleje do silników LPG i zasilanych paliwami tradycyjnymi wynikało z faktu, że w tamtych czasach benzyna i olej napędowy miały znacznie większą zawartość siarki, więc w smarnych olejach silnikowych trzeba było stosować więcej dodatków zobojętniających. To wpływało na wysoką zawartość popiołu, którego stężenie w tych olejach dochodziło do 2%, co przy zastosowaniu paliwa gazowego powodowało wzmożone odkładanie się nagaru. Warto też zwrócić uwagę, że oleje specjalne do silników zasilanych gazem płynnym pojawiły się tylko w grupie tańszych produktów. Działo się tak, ponieważ na ten tani rodzaj paliwa początkowo decydowali się kierowcy użytkujący stare silniki i zdecydowanie oszczędzający na materiałach eksploatacyjnych.
Oleje z rodziny Quazar – oprócz bardzo niskiej zawartości popiołu i wspomnianych na wstępie niepożądanych pierwiastków Zn, S, P – mają bardzo dobre własności przeciwutleniające, dyspergujące, przeciwzużyciowe i antykorozyjne. Produkty te stanowią technologiczne rozwinięcie linii Lotos Trafic i Lotos SL/CF, gdzie dla klas lepkości 10W-40 i 5W-40 stwierdzono w testach eksploatacyjnych bardzo dobry stan olejów po przebiegu pojazdu wynoszącym 20-30 tys km, przy zasilaniu alternatywnym benzyna/LPG w warunkach jazdy mieszanej.
2010-08-08 20:41
Liqui Moly
Robert w
LIQUI MOLY- przykład marketingu : jak nie można sprzedać oleju dokładamy badziewny środek do czyszczenia tapicerki...
2013-07-09 10:12
Głupi komentarz
AB
Czy choć raz spróbował Pan choć jednego produktu Liqui Moly?????? Obawiam się że nie. Także polecam bo warto. Potem możemy napisać kometarz.
2011-10-27 13:37
wszystko fajnie...
gm
... ale brakuje mi tutaj Gulfa i Motula
2017-05-15 02:20
jun
peton
a co np. z bardzo dobrej jakości szwajcarskim olejem Midland... mój mechanik śp. go mi polecił i od 10 lat go stosuję, również w mercedesie, który ma już ponad 500 tys. km i kompresja, zużycie oleju i sama praca silnia są wzorowe
2017-09-06 19:42
pic na wodę
Zenek Mańka
Cze te opinie mogą być wiarygodne , udzielone przez marketingowców TEORETYKÓW ???? żenada Pytanie zasadnicze GDZIE te oleje są rozlewane , innymi słowy chrzszczone ???? literki i cyferki normy można włożyć w buty ....
2018-06-28 21:46
Olej GM
Maro Marone
A gdzie bardzo dobre oleje GM ?
2018-07-10 09:03
Olej GM
rr
nie rozśmieszaj ludzi na forum...
2019-02-10 18:08
Gm i dobre?
Piotr
Wlałem kiedyś olej GM bo teoretycznej spełniał normę mojego niemieckiego auta. Jednak po wlaniu zaczęły głośniej pracować hydrauliczne popychacze zaworów. Olej był w aucie chyba 2tysiace km i stwierdziłem że nie da się tak jedziecie bo coś się uszkodzi. Po wymianie tego g..a na też taniego Shella auto przestało klepac. Także jeśli twierdzisz że GM robi dobre oleje to chyba mówisz o oleju do oliwiarki bo tylko tam po wlaniu ten olej się sprawdza ale tam wlewam cokolwiek. Do auta nie leje się takiego chlamu
8 komentarzy dodaj komentarz