Od przewodów zapłonowych wymaga się dobrej przewodności elektrycznej, niskiej emisji zakłóceń elektromagnetycznych i znacznej trwałości eksploatacyjnej. Wszystkie te wymogi najlepiej spełniają przewody ferrytowe.
Techniczne i ekologiczne zalety nowoczesnego przewodu ferromagnetycznego „wire wound” były już prezentowane w tym cyklu artykułów, pora więc wspomnieć o jego odporności na eksploatacyjne zużycie. Wynika ona z faktu, iż rdzeń ferrytowy w przeciwieństwie do węglowego nie wypala się stopniowo pod wpływem przewodzonych wysokonapięciowych impulsów elektrycznych, nie ulega też, jak miedziany, nieuchronnej elektrokorozji. Dzięki temu dłużej utrzymuje wszystkie swe pierwotne właściwości, czyli w samochodzie służyć może dłużej.
Zaleta ta dotyczy jednak wyłącznie przewodów spełniających takie wymogi norm, jak: 94-96% zawartości ferrytu w rdzeniu i odpowiednio dobrana grubość jego warstwy, długość i grubość drutu stalowego spiralnie nawiniętego wokół rdzenia… Z tego wynika rzeczywista jakość, a nie (jak zdarza się czasem) z samej nazwy „ferrytowy”, nadawanej niepełnowartościowym wyrobom przez ich producentów.
Trwałość przewodu zapłonowego zamontowanego w pojeździe zależy nie tylko od jego konstrukcji i zgodności z normami, lecz także od sprawności urządzeń współdziałających (świece, rozdzielacze, cewki) i prawidłowości montażu. Wpływają na nią również czynniki zewnętrzne, takie jak warunki atmosferyczne, kontakt z olejami i smarami oraz warunki użytkowania samochodu.
Wymianę przewodów najłatwiej jest przeprowadzić poprawnie, gdy stare kable demontuje się, a te z nowej wiązki zakłada kolejno specjalnymi szczypcami pokazanymi na załączonej ilustracji. Użycie takiego narzędzia daje pewność, że nie zostanie uszkodzona końcówka kabla zakładanego na świecę, przy demontażu natomiast szczypce pomagają w dotarciu do trudno dostępnych miejsc.
Przy właściwym montażu metalowa końcówka kabla w wyczuwalny sposób „zatrzaskuje się” na świecy. Jest to bardzo ważne, ponieważ nieprawidłowy montaż przewodów na świecach, w aparacie zapłonowym lub cewce może powodować iskrzenie w miejscach słabego kontaktu elektrycznego, a to często prowadzi do punktowego przepalenia gumowej osłony końcówki przewodu.
Sprawdzone, oryginalne przewody ferromagnetyczne o wysokiej jakości dają pewność, iż będą służyć niezawodnie także po okresie gwarancji. Konieczna jest tylko ich stosunkowo częsta okresowa kontrola, połączona ze sprawdzaniem stanu wspomnianych już urządzeń z nimi współpracujących.
0 komentarzy dodaj komentarz