strona główna Materiałoznawstwo Oleje do przekładni automatycznych
2017-03-06, ostatnia aktualizacja 2017-03-06 06:00

Oleje do przekładni automatycznych

Fot. Tedex

Fot. Tedex

Regulacje prawne dotyczące emisji spalin są coraz bardziej rygorystyczne. Osiągnąć niezbędne zużycie paliwa i wymagany poziom emisji CO2 pozwalają odpowiednio ulepszone silniki i skrzynie biegów.

Producenci skrzyń biegów poprawiają ich konstrukcje w kierunku zwiekszenia komfortu jazdy i zmniejszenia zużycia paliwa o kolejne kilka procent. Opcjonalna funkcja start-stop stwarza jeszcze większy potencjał oszczędności paliwa dzięki zmniejszeniu strat mocy. Producenci skrzyń automatycznych, przede wszystkim ZF, główną uwagę poświęcają dalszej redukcji momentów oporu toczenia i prędkości silnika.

Tak zwany downspeeding jest kluczowym czynnikiem przy zwiększaniu wydajności tradycyjnych układów przeniesienia napędu. Ulepszone konstrukcje niosą dla producentów środków smarowych wyzwania dotyczące opracowania odpowiedniego środka smarowego, zapewniającego niezawodną pracę przekładni oraz kulturę jazdy. Tedex SA jako ich producent opracował gamę olejów do przekładni automatycznych, wśród których na szczególną uwagę zasługują produkty o podanych poniżej nazwach handlowych:

  • Tedex CVT,
  • Tedex DCT,
  • Tedex ATF 134,
  • Tedex Synth H 6,
  • Tedex Synth H 8.

Tedex Synth H 6 jest jednym z płynów ATF (automatic transmission fluid) nowej generacji opracowanym dla wszystkich sześciobiegowych automatycznych przekładni ZF. Zapewnia maksymalną ochronę przed ich zużyciem w każdych warunkach eksploatacyjnych. Przeznaczony jest do użytku w najnowszych przekładniach serii 6HP firmy ZF: 6HP19, 6HP21, 6HP26, 6HP28, 6HP32, 6HP34, jak również w pięciobiegowych automatycznych skrzyniach biegów serii 5HP. Jest produkowany na bazie olejów hydrokrakowanych oraz PAO ze specjalnymi dodatkami oraz inhibitorami zapewniającymi idealne działanie automatycznych skrzyni biegów.

Tedex Synth H 8 został opracowany do zastosowania zarówno w najnowszych przekładniach firmy ZF serii 8HP: 8HP45, 8HP55, 6HP26, 8HP70, 8HP90, jak i w 6-biegowych przekładniach automatycznych serii 6HP: 6HP19X do Audi Q7,6HP19A oraz 6HP28AF. Jest produkowany na bazie olejów hydrokrakowanych oraz PAO ze specjalnymi dodatkami oraz inhibitorami zapewniającymi idealne działanie automatycznych skrzyni biegów.

Olej przekładniowy Tedex ATF CVT przeznaczony jest do najnowszej generacji automatycznych bezstopniowych skrzyń biegów typu CVT (countinously variable transmission). Wyprodukowany ze specjalnie wyselekcjonowanych syntetycznych olejów bazowych, które zapewniają doskonałe właściwości oleju w niskich temperaturach, a specjalny pakiet dodatków zwiększa jego odporność na utlenianie oraz starzenie się. Ponadto wyjątkowo dobrze zabezpiecza go przed pienieniem, co ma ogromne znaczenie w przypadku skrzyń typu CVT.

Tedex ATF DCT to najwyższej jakości, w pełni syntetyczny olej, opracowany w oparciu o nowoczesny pakiet dodatków uszlachetniających. Formulacja ta zapewnia właściwą pracę systemu mokrych sprzęgieł wykorzystywanych w skrzyniach dwusprzęgłowych DSG (dual clutch gear) oraz DCT. Zalecany jest do większości skrzyń dwusprzęgłowych różnych konstrukcji, zarówno ze sprzęgłami suchymi, jaki i pracującymi w kąpieli olejowej. Ma zastosowania w wielu markach pojazdów. m.in. w 6-biegowych skrzyniach DSG (Audi, VW, Seat, Škoda), spełniających normę VW G052182.

Tedex ATF 134 jako najwyższej jakości olej syntetyczny przeznaczony jest do najnowszej generacji automatycznych, siedmiostopniowych skrzyń biegów, montowanych w samochodach osobowych firmy Mercedes-Benz. Produkowany jest na bazie olejów hydrokrakowanych oraz PAO ze specjalnymi dodatkami oraz inhibitorami zapewniającymi idealne działanie automatycznych skrzyń biegów Mercedes Benz typu NAG2. Może być stosowany do napełnień fabrycznych najnowszych, siedmiobiegowych przekładni automatycznych marki Mercedes-Benz typu NAG7 (model 722.9) oraz pięciostopniowych przekładni z blokadą sprzęgła przemiennika momentu w modelach z tylnym napędem (model 722.6). Może być też stosowany w samochodach Chrysler Crossfire, SsangYong wyposażonych w skrzynie MB oraz we wszystkich pojazdach, w których przewidziano zastosowanie oleju z dopuszczeniem MB 236.14. Został opracowany, aby zoptymalizować zmianę przełożeń.



Aneta Marszałek
Z-ca dyrektora ds. produkcji/specjalista ds. informacji technicznej i serwisu Tedex



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2