Opony do samochodów ciężarowych, podobnie jak opony do pojazdów rolniczych, są przeznaczone do ciężkiej pracy. Pomimo konstrukcyjnych podobieństw do ogumienia samochodów osobowych ich zastosowanie oraz sposób eksploatacji jest w dużej mierze inny.
Standardowe pojazdy ciężarowe składają się z dużych ciągników i ciężkich naczep, więc opony na ich osiach muszą być przygotowane na trudne warunki eksploatacji. Ponadto opony montowane na każdej z tych osi muszą spełniać inne, lecz równie ważne zadania.
Duży nacisk na osie, zróżnicowane nawierzchnie, po których poruszają się pojazdy ciężarowe i dużo większe niż w przypadku samochodów osobowych przebiegi powodują, że opony ciężarowe muszą być bardzo wytrzymałe. Mimo, że radialna konstrukcja tych opon zbliżona jest do budowy ogumienia aut osobowych, to konstrukcja wewnętrzna i mieszanki używane w produkcji różnią się od siebie, ponieważ maksymalne obciążenie czy dopuszczalne prędkości mają inne wartości w różnych typach pojazdów. Poza tym masa opony ciężarowej bywa nawet dziesięciokrotnie większa niż masa opony kompaktowego samochodu osobowego.
Istnieją trzy podstawowe typy opon do samochodów ciężarowych:
Spotykane są także opony na wszystkie osie (all-axle).
Opony montowanie na przedniej osi odpowiadają za stabilność jazdy. Dzięki nim kierowca samochodu ciężarowego jest pewien, że jego pojazd będzie dobrze trzymał się drogi. Na stabilność tych opon wpływa ich żebrowa budowa bieżnika, charakteryzująca się równoległymi do osi jazdy rowkami, których kształt przypomina literę S. Opony na oś kierowalną cechują się także niskimi oporami toczenia i wysokim poziomem dystrybucji ciepła na zewnątrz.
Zadaniem opon montowanych na osiach napędowych jest przenoszenie mocy silnika, która wynosi zazwyczaj od 400 do 700 KM, czyli nieporównywalnie więcej niż w przypadku standardowych silników samochodów osobowych. Opony montowane na osi napędowej odpowiadają również za zapewnienie pojazdowi optymalnej trakcji. Na właściwości trakcyjne wpływa ich rzeźba bieżnika, a ta charakteryzuje się ożebrowaniem kostkowym.
Opony stosowane na osiach naczepowych to tzw. "siłacze". Odpowiadają one za przenoszenie ciężarów. Budowa ich bieżnika przeważnie jest żebrowa, jednak w najtrudniejszych warunkach zastosowanie znajduje także rzeźba mieszana, tj. klockowo-żebrowa.
W autobusach i specjalistycznych pojazdach budowlanych stosuje się opony uniwersalne (all-axle), które można montować na wszystkich osiach.
Podziału opon ciężarowych można dokonać także na podstawie rodzaju wykonywanej pracy. Istnieją opony na trasy dalekobieżne, opony stosowane w ruchu regionalnym, opony autobusowe i do pracy w mieście, w warunkach budowlano-drogowych oraz na bezdroża (tzw. off-road). W każdym z rodzajów ogumienia występuje podział na poszczególne osie. Ponadto w samochodach ciężarowych stosuje się często ogumienie zimowe, szczególnie we flotach jeżdżących w trasy zagraniczne do państw gdzie istnieją wymogi poruszania się na oponach zimowych (3PMSF) lub M+S dla pojazdów ciężarowych.
2017-01-27 11:11
Zimówki
Kamil
Opony dobrej marki to ważna rzecz, ja do swoich samochodów zamawiam zawsze na aaaopony.pl. To czeski sklep internetowy z polska obsługą. Mają dużo lepsze ceny i dobrą jakość opon.
1 komentarzy dodaj komentarz