Belki poprzeczne z drążkami skrętnymi i wahaczami skośnymi to rozwiązanie powszechnie dziś stosowane w tylnym zawieszeniu samochodów, np. z grupy Citroën ndash; Peugeot (PSA) i Renault.
Budowa zawieszenia z belką
Składa się ono z poprzecznej rury nośnej, która przykręcona jest do konstrukcji nośnej pojazdu za pomocą wsporników nazwanych trawersami. Znajdują się w nich tuleje metalowo-gumowe (silentblocki). Po obu stronach poprzecznej konstrukcji łożyskowane są wahacze, a na ich swobodnych końcach znajdują się czopy piast tylnych kół. Elementem sprężystym są w takich zawieszeniach poprzeczne drążki skrętne albo oddzielne, zintegrowane elementy resorująco-tłumiące, połączone z końcami wahaczy. Drążki skrętne zakończone są wielowypustami osadzonymi z jednej strony w wahaczu, a z drugiej ndash; we wsporniku belki.
Schemat elementów belki zespolonej, od góry: drążek stabilizatora, skrętne drążki resorujące z zamocowaniami, wsporniki rury nośnej, rura nośna, wymienne czopy łożyskowania wahaczy, łożyska, wahacze, czopy piast tylnych kół, dodatkowe drążki reakcyjne
W modelach Citroëna, Peugeota oraz Renault wahacze tylnego zawieszenia są łożyskowane na końcach rurowej belki za pomocą łożysk igiełkowych. Do ich resorowania służą drążki skrętne. Po pewnym czasie użytkowania pojazdu cała belka tylna ulega zużyciu i zaczyna wydawać nieprzyjemne odgłosy. Jest to sygnał, że zawieszenie tylne trzeba sprawdzić w warsztacie i ewentualnie naprawić.
Widok tylnej belki zespolonej z trzema drążkami skrętnymi
Zwykle diagnoza jest taka, że belka zawieszenia nadaje się do wymiany na nową lub regenerowaną. Większość klientów decyduje się na produkt regenerowany, gdyż jest to rozwiązanie zdecydowanie tańsze i wcale nie gorsze niż zakup nowej części w autoryzowanej stacji obsługi.
Objawy uszkodzenia belki
Należą do nich przede wszystkim różne nietypowe odgłosy (piski, stuki, trzeszczenie) dobiegające podczas jazdy z tylnej części samochodu. Nadmierne luzy pojawiające się w tym zawieszeniu powodują też zmiany kątów pochylenia tylnych kół w kierunku ujemnym, czyli górą ku środkowi. Odwrotne zwiększenie pochylenia świadczy o odkształceniu elementów belki, będącym przeważnie efektem przebytych przez pojazd kolizji, nawet tych pozornie drobnych, jak zderzenie koła z krawężnikiem.
Zamocowanie drążka stabilizującego w gniazdach obu wahaczy
Pęknięcie drążka skrętnego stanowiącego w tego rodzaju zawieszeniu element stabilizująco-resorujący skutkuje zawsze znacznym obniżeniem tylnego prześwitu pojazdu. Podobna awaria dodatkowego drążka stabilizującego objawia się dzwonieniem lub metalicznym dźwiękiem, a także zwiększeniem bocznych przechyłów nadwozia na zakrętach.
Uszkodzeń tylnej belki nie wolno ignorować, ponieważ jest to element bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo jazdy.
Belki regenerowane
Portale aukcyjne są pełne różnego rodzaju regenerowanych zamienników o niewiadomym pochodzeniu i przeciętnej jakości. Z informacji od warsztatów wynika, że takie belki są źle wykonane, często nie mają nawet prawidłowej geometrii.
Inter Cars SA rozpoczął współpracę z polską firmą działającą na rynku od 11 lat, która specjalizuje się w naprawach i regeneracjach belek tylnego zawieszenia do aut francuskich. W ofercie są dostępne 42 referencje.
Sposób zamocowania wielowypustów resorujących drążków skrętnych
Belka, poddana procesowi kompleksowej regeneracji, staje się praktycznie podzespołem nowym, gdyż wszystkie jego zużywające się elementy zostają wymienione na nowe. Późniejsza, wieloetapowa kontrola pozwala stwierdzić, że belka po regeneracji jest w stanie wytrzymać taki sam okres użytkowania, jak produkt nowy i oryginalny. Trwałość belek po profesjonalnej regeneracji wynosi około 3ndash;4 lata lub 70ndash;80 tys. km. W przypadku samochodów w wersji dostawczej przekłada się to na liczne tony przewiezionych ładunków.
Profesjonalna regeneracja
W przypadku samochodów grupy PSA przebiega ona następująco:
Wszystkie elementy są składane w całość na stołach montażowych z zachowaniem parametrów fabrycznych. Po złożeniu belki są jeszcze raz kontrolowane pod względem cech geometrycznych.
0 komentarzy dodaj komentarz