strona główna Materiałoznawstwo Współczesne konstrukcje zawieszeń tylnych
2016-05-09, ostatnia aktualizacja 2016-05-09 06:01

Współczesne konstrukcje zawieszeń tylnych

Fot. Inter Cars, antalex.pl

Fot. Inter Cars, antalex.pl

Belki poprzeczne z drążkami skrętnymi i wahaczami skośnymi to rozwiązanie powszechnie dziś stosowane w tylnym zawieszeniu samochodów, np. z grupy Citroën ndash; Peugeot (PSA) i Renault.

Budowa zawieszenia z belką

Składa się ono z poprzecznej rury nośnej, która przykręcona jest do konstrukcji nośnej pojazdu za pomocą wsporników nazwanych trawersami. Znajdują się w nich tuleje metalowo-gumowe (silentblocki). Po obu stronach poprzecznej konstrukcji łożyskowane są wahacze, a na ich swobodnych końcach znajdują się czopy piast tylnych kół. Elementem sprężystym są w takich zawieszeniach poprzeczne drążki skrętne albo oddzielne, zintegrowane elementy resorująco-tłumiące, połączone z końcami wahaczy. Drążki skrętne zakończone są wielowypustami osadzonymi z jednej strony w wahaczu, a z drugiej ndash; we wsporniku belki.

Schemat elementów belki zespolonej, od góry: drążek stabilizatora, skrętne drążki resorujące z zamocowaniami, wsporniki rury nośnej, rura nośna, wymienne czopy łożyskowania wahaczy, łożyska, wahacze, czopy piast tylnych kół, dodatkowe drążki reakcyjne

W modelach Citroëna, Peugeota oraz Renault wahacze tylnego zawieszenia są łożyskowane na końcach rurowej belki za pomocą łożysk igiełkowych. Do ich resorowania służą drążki skrętne. Po pewnym czasie użytkowania pojazdu cała belka tylna ulega zużyciu i zaczyna wydawać nieprzyjemne odgłosy. Jest to sygnał, że zawieszenie tylne trzeba sprawdzić w warsztacie i ewentualnie naprawić.

Widok tylnej belki zespolonej z trzema drążkami skrętnymi

Zwykle diagnoza jest taka, że belka zawieszenia nadaje się do wymiany na nową lub regenerowaną. Większość klientów decyduje się na produkt regenerowany, gdyż jest to rozwiązanie zdecydowanie tańsze i wcale nie gorsze niż zakup nowej części w autoryzowanej stacji obsługi.

Objawy uszkodzenia belki

Należą do nich przede wszystkim różne nietypowe odgłosy (piski, stuki, trzeszczenie) dobiegające podczas jazdy z tylnej części samochodu. Nadmierne luzy pojawiające się w tym zawieszeniu powodują też zmiany kątów pochylenia tylnych kół w kierunku ujemnym, czyli górą ku środkowi. Odwrotne zwiększenie pochylenia świadczy o odkształceniu elementów belki, będącym przeważnie efektem przebytych przez pojazd kolizji, nawet tych pozornie drobnych, jak zderzenie koła z krawężnikiem.

Zamocowanie drążka stabilizującego w gniazdach obu wahaczy

Pęknięcie drążka skrętnego stanowiącego w tego rodzaju zawieszeniu element stabilizująco-resorujący skutkuje zawsze znacznym obniżeniem tylnego prześwitu pojazdu. Podobna awaria dodatkowego drążka stabilizującego objawia się dzwonieniem lub metalicznym dźwiękiem, a także zwiększeniem bocznych przechyłów nadwozia na zakrętach.

Uszkodzeń tylnej belki nie wolno ignorować, ponieważ jest to element bezpośrednio wpływający na bezpieczeństwo jazdy.

Belki regenerowane

Portale aukcyjne są pełne różnego rodzaju regenerowanych zamienników o niewiadomym pochodzeniu i przeciętnej jakości. Z informacji od warsztatów wynika, że takie belki są źle wykonane, często nie mają nawet prawidłowej geometrii.

Inter Cars SA rozpoczął współpracę z polską firmą działającą na rynku od 11 lat, która specjalizuje się w naprawach i regeneracjach belek tylnego zawieszenia do aut francuskich. W ofercie są dostępne 42 referencje.

Sposób zamocowania wielowypustów resorujących drążków skrętnych

Belka, poddana procesowi kompleksowej regeneracji, staje się praktycznie podzespołem nowym, gdyż wszystkie jego zużywające się elementy zostają wymienione na nowe. Późniejsza, wieloetapowa kontrola pozwala stwierdzić, że belka po regeneracji jest w stanie wytrzymać taki sam okres użytkowania, jak produkt nowy i oryginalny. Trwałość belek po profesjonalnej regeneracji wynosi około 3ndash;4 lata lub 70ndash;80 tys. km. W przypadku samochodów w wersji dostawczej przekłada się to na liczne tony przewiezionych ładunków.

Profesjonalna regeneracja

W przypadku samochodów grupy PSA przebiega ona następująco:

  • każda belka jest rozbierana na specjalnych prasach na pojedyncze elementy składowe;
  • poszczególne części są sprawdzane pod względem odkształceń, pęknięć oraz geometrii, a przy pozytywnej weryfikacji piaskowane i malowane;
  • elementy ulegające zużyciu, czyli łożyska, wymienia się zawsze na nowe;
  • czopy belki, na których te łożyska są osadzane, wymagają wymiany w 95% przypadków, a w pozostałych 5% stary czop jest w idealnym stanie;
  • gniazda łożysk w wahaczach i mocowania drążka stabilizatora są sprawdzane i w razie potrzeby regenerowane (w ok. 80% otworów dla łożysk i 100% mocowań stabilizatorów konieczna jest regeneracja);
  • tuleje metalowo-gumowe wchodzące w skład belki są kontrolowane pod względem stanu ich części elastomerowej, a w razie jej uszkodzenia wymienia się je na nowe (dotyczy to ok. 50% przypadków);
  • wszystkie gwinty są kalibrowane, by nie sprawiały późniejszych problemów montażowych;
  • sprawdza się też stan i geometrię czopów piast kół oraz kalibruje ich gwinty (uszkodzenie gwintu oznacza konieczność wymiany czopa).

Wszystkie elementy są składane w całość na stołach montażowych z zachowaniem parametrów fabrycznych. Po złożeniu belki są jeszcze raz kontrolowane pod względem cech geometrycznych.



Jarosław Siwek
Specjalista ds. rozwoju produktu Inter Cars



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2