Uszkodzone lub zużyte, metalowo-gumowe tuleje poziome w wahaczach zawieszeń należy wymieniać na nowe według zasad podanych w tym artykule, by operację tę wykonać bezpiecznie i skutecznie.
Błędny montaż elastycznych elementów zawieszeń jest częstą przyczyną ich przyspieszonego zużycia lub niespodziewanej awarii. Pierwszym warunkiem optymalnego przeprowadzenia tego rodzaju naprawy jest użycie odpowiedniego podnośnika warsztatowego. Najlepiej nadają się do tego celu konstrukcje czterokolumnowe, wyposażone w belki poprzeczne podtrzymujące uniesiony pojazd, który należy dodatkowo unieruchomić klinami podkładanymi pod koła.
Ogólne zasady montażu
Do ponownego montażu wahacza zawsze wykorzystywać trzeba nowe śruby i nakrętki samoblokujące się typu Nyloc. Momenty dokręcania wszystkich połączeń śrubowych muszą być zgodne z zaleceniami producenta pojazdu. Przy wahaczach mocowanych tulejami poziomymi dokręcanie ich śrub przelotowych należy przeprowadzać przy normalnym obciążeniu zawieszeń.
Prawidłowe ustawienie wahacza w trakcie dokręcania jego połączeń śrubowych
Nigdy nie wolno dokręcać śrub zawieszenia odprężonego przez uniesienie całego samochodu lub jednej jego strony. Doprowadzi to bowiem do nadmiernego wstępnego skręcenia tulei i jej późniejszego przeciążenia po opuszczeniu pojazdu na koła. Prowadzi to zwykle do przedwczesnej awarii tulei.
Wszelkie techniczne wątpliwości należy wyjaśniać za pomocą instrukcji warsztatowej producenta. Bez dokładnego zapoznania się z nią nie powinno się podejmować jakichkolwiek działań.
Zniszczenie warstwy elastomerowej w poziomej tulei wahacza |
Skutki niewłaściwego zamocowania tulei
Jeśli nowa tuleja będzie podlegała nadmiernemu naprężeniu, jej część gumowa szybko popęka i zostanie całkowicie rozdarta. W tym stanie nie może ona spełniać swych podstawowych zadań. Mocowanie wahacza staje się wówczas niestabilne, co prowadzi do jego odkształceń plastycznych. Zmianie ulegają również parametry geometrii odpowiedzialnej za prawidłowe utrzymanie toru jazdy (wyczuwa się trudności w prowadzeniu pojazdu, a w trakcie pracy zawieszenia słychać wyraźne stuki).
Budowa i działanie tulei metalowo-gumowej
Pomiędzy wewnętrzną i zewnętrzną częścią metalowo-gumowej tulei RTM znajduje się rozdzielająca je warstwa obustronnie przywulkanizowanej gumy.
Wulkanizacja sprawia, iż tuleje RTM nie działają jak zwykłe łożyska, a pomiędzy stykającymi się powierzchniami ich elementów nie zachodzi żadne tarcie. W trakcie ruchu wahacza tuleja zewnętrzna obraca się względem tulei wewnętrznej w zakresie wyznaczanym sprężystością gumy, która ulega przy tym elastycznemu ściskaniu i rozciąganiu, zapobiega przy tym przenoszeniu się drgań kół i wahaczy na pozostałe podespoły samochodu.
Oferta firmy Delphi
Najnowszy katalog układu kierowniczego i zawieszenia firmy Delphi zawiera ponad 500 nowych elementów łączących do samochodowych zawieszeń, w tym znacznie rozszerzony asortyment części gumowo-metalowych. Znajdują one zastosowanie w takich modelach pojazdów, jak: BMW serii 5, Honda Civic, Mazda 6, Kia Optima, Nissan Juke, Volkswagen Amarok oraz w wielu, wielu innych.
0 komentarzy dodaj komentarz