Wywiad z Barbarą Masłowską – dyrektorem zarządzającym firmy Texa Poland.
Firma Texa znana jest na świecie nie tylko ze swych innowacyjnych produktów, lecz także z profesjonalnej działalności szkoleniowej. Jak wygląda globalna struktura jej ośrodków edukacyjnych? Kto i na jakich zasadach może korzystać z organizowanych w nich szkoleń?
Firmowy program szkoleniowy o nazwie Texaedu, przeznaczony dla klientów finalnych, jest szczególnie ważnym elementem całej naszej oferty. Wiedza techniczna i późniejsze prawidłowe korzystanie z narzędzi diagnostycznych są dzisiaj zasadniczymi czynnikami sukcesu warsztatu samochodowego. Metodyka naszych szkoleń opiera się na właściwych proporcjach pomiędzy teorią i ćwiczeniami praktycznymi na konkretnych samochodach, co przyspiesza proces nauki, stymulując bardziej aktywny i dynamiczny udział w zajęciach.
Globalna struktura ośrodków edukacyjnych Texa obejmuje Włochy oraz kraje, w których znajdują się firmowe filie o co najmniej kilkuletnim stażu. Wszystkie szkolenia opracowywane są w centrali firmy we Włoszech i posiadają certyfikację włoskiego ministerstwa edukacji. Ich oferta stanowi pełną ścieżkę dydaktyczną dla mechaników samochodowych, począwszy od bazowych segmentów dla początkujących diagnostów, po najbardziej zaawansowane i wyspecjalizowane czynności warsztatowe. Dodatkowo podzielone są na segmenty dotyczące samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych i klimatyzacji. W Polsce proponujemy obecnie tylko fragment tej szerokiej oferty, dostosowany do zapotrzebowania naszego rynku.
Szkolenia standardowo prowadzimy w naszej siedzibie w Krakowie, ale chętnie dojeżdżamy też do indywidualnych grup klientów w różnych częściach kraju. Szkolenie D1A z zakresu podstawowej diagnostyki maszyn rolniczych prowadzimy w Miechowie, ze względu na tamtejszy łatwy dostęp do tego rodzaju urządzeń.
Centralny ośrodek Texaedu składa się z działów odpowiadających głównym kierunkom produkcyjnej aktywności firmy
Ze szkoleń Texy może skorzystać każdy. Nie ma znaczenia, czy klient posiada nasze urządzenie, czy też nie. Często spotkania z naszymi specjalistami potwierdzają mechanikom trafność wyboru naszego sprzętu, a z pewnością też podnoszą stopień wykorzystania funkcji naszego oprogramowania diagnostycznego wśród uczestników dysponujących już naszym sprzętem. Uczestnik szkolenia posiadający nasz tester często w trakcie szkolenia decyduje się na aktualizację oprogramowania, widząc ciągłą ewolucję możliwości diagnostycznych oraz nowe rozwiązania software'owe.
Gdzie i w jakim trybie szkoleni są pracownicy firmy prowadzący tego rodzaju zajęcia?
Specjaliści prowadzący nasze szkolenia posiadają wieloletnie doświadczenie praktyczne i przechodzą cykl szkoleń w firmowej centrali. Sami też mają wpływ na ostateczny kształt szkolenia, poprzez odpowiednie przygotowanie materiałów i praktycznych przykładów omawianych z uczestnikami zajęć. Szkoleniowcy są również osobami wspierającymi na co dzień pracę działu CallCenter, co pozwala im być na bieżąco z wszelkimi problemami diagnostycznymi napotykanymi przez mechaników.
Jaka tematyka profesjonalnych szkoleń Texy cieszy się w Polsce największą popularnością? Czy nasz krajowy rynek ma w tym zakresie jakąś swoją specyfikę w porównaniu na przykład z rynkiem włoskim lub niemieckim?
Szczególnym i stałym zainteresowaniem cieszą się u nas szkolenia z zakresu samochodów ciężarowych w zakresie podstawowym oraz w segmentach specjalistycznych, takich jak na przykład obsługa systemów katalitycznych Ad Blue. Równie dużo zainteresowanych poszukuje u nas wiedzy z zakresu diagnostyki maszyn rolniczych oraz diagnostyki motocykli. Są to niszowe szkolenia, ale i mechanicy tych specjalizacji oczekują bardzo konkretnej wiedzy i mają bardzo sprecyzowane oczekiwania, które z powodzeniem zaspokajamy.
W nowoczesnych salach wykładowych uczestnicy szkoleń odbywają zajęcia teoretyczne
Zauważalna różnica pomiędzy naszym rynkiem a innymi obszarami działań Texaedu polega przede wszystkim na ilości i częstotliwości korzystania ze szkoleń. Mechanicy w krajach, takich jak np. Niemcy czy Włochy, inwestują znacznie więcej środków w swoje dokształcanie się i zdobywanie nowej wiedzy. Takiemu podejściu do wiedzy towarzyszy także tendencja do pracy na urządzeniu diagnostycznym posiadającym zawsze najnowszą bazę danych oraz liczne aplikacje ułatwiające codzienną pracę. Mechanicy o takim nastawieniu znacznie chętniej korzystają także ze wsparcia naszej infolinii technicznej Call Center.
Jakie działy składają się na typowy program szkoleniowych zajęć? Czy w ich przygotowywaniu uwzględniane są ewentualne życzenia kandydatów?
Jak już wspominałam, szkolenie techniczne ma sens, jeśli uwzględnia zarówno część teoretyczną, jak i ćwiczenia praktyczne. Ich proporcja zasadniczo jest równa, ale prowadzący może dostosować ją do stopnia wiedzy grupy, z którą pracuje. Program szkolenia oraz podręcznik są stale aktualizowane, stosownie do najnowszych rozwiązań i aktualnych informacji z rynku.
W czasie szkoleń jest również czas na zadawanie prowadzącemu pytań. Z reguły jest ich bardzo dużo. Po zakończeniu szkolenia niejednokrotnie omawiane są częste przypadki diagnostyczne (kalibracji, regulacji) zgłaszane przez uczestników.
Jak tematyka szkoleń koordynowana jest z wprowadzaniem na rynek nowych firmowych produktów i technologii?
Teoretyczna część szkoleń jest uniwersalna. Skupia się na technikach diagnostyki wielomarkowej i rozwiązaniach komunikacji z poszczególnymi ECU, stosowanych przez producentów pojazdów. W części praktycznej wykorzystujemy zawsze nasze najnowsze i najbardziej zaawansowane narzędzia diagnostyczne, aby pokazać aktualne możliwości i zakres działania wyposażonego w nie warsztatu.
Multimedialnym prezentacjom towarzyszą uzupełniające ćwiczenia praktyczne. Prócz tego kursanci szkoleni są na specjalistycznych stanowiskach warsztatowych
Prowadzimy także spotkania i szkolenia z wykorzystania oprogramowania diagnostycznego IDC4 Texa oraz możliwości sprzętowych naszych narzędzi. Innowacyjne rozwiązania obecne w naszych urządzeniach często są wykorzystywane połowicznie, a czasami w ogóle. Spotkania te mają więc na celu praktyczne zademonstrowanie mechanikom, jak wykorzystać ich potencjał w codziennej pracy i jak czerpać z nich korzyści.
Nowe funkcje oprogramowania i narzędzia opracowywane są, a następnie wprowadzane na rynek z uwzględnieniem przewidywanych potrzeb przyszłych odbiorców. Dlatego bardzo często już sam opis możliwości naszego sprzętu jest odpowiedzią na liczne pytania użytkowników.
Czy uczestnictwo w firmowych szkoleniach Texy poprawia indywidualną pozycję ich absolwenta na lokalnym i globalnym rynku pracy?
Jestem przekonana, że tak. Szkolenia z programu Texaedu przekazują konkretną wiedzę i umiejętności. Przynoszą realne korzyści w postaci podniesienia skuteczności napraw i większej zyskowności świadczonych usług. Umiejętność posługiwania się naszym sprzętem ma znaczenie, tym bardziej, gdy uwzględnimy fakt, że na rynku polskim pracuje już prawie 10 000 naszych narzędzi diagnostycznych oraz stacji obsługi klimatyzacji. Każde z tych urządzeń tworzy potencjalne miejsce pracy i generuje warsztatowe przychody.
0 komentarzy dodaj komentarz