Po testach w Niemczech i Stanach Zjednoczonych firma Bosch rozpoczyna w Japonii eksperymenty z technologią automatyzacji jazdy.
W pierwszej kolejności inżynierowie pracują nad wprowadzeniem funkcji pilota autostradowego (highway pilot), która począwszy od 2020 roku umożliwi automatyzację jazdy samochodem na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Doświadczenia zdobyte w Japonii (gdzie obowiązuje ruch lewostronny, a warunki drogowe są złożone) będą mieć wpływ na rozwój całego projektu. W pracach nad udoskonalaniem systemów wspomagania kierowcy pracuje 2500 inżynierów w centrach badawczo-rozwojowych na całym świecie. Jazdy testowe w Japonii prowadzone są na drogach ekspresowych Tohoku (prefektura Tochigi) i Metropolitan Inter-City (prefektura Kanagawa), a także na torach testowych Boscha w Shiobara i Memanbetsu.
Specjaliści z Japonii korzystają z doświadczeń zespołów badawczo-rozwojowych w Niemczech i USA, gdzie prace nad zautomatyzowaną jazdą trwają już od 2011 roku. W 2013 roku Bosch rozpoczął testy na autostradzie A81 w Niemczech oraz Interstate 280 w Stanach Zjednoczonych.
W pracach nad zautomatyzowaną jazdą Bosch korzysta z własnych technologii zastosowanych w układzie napędowym, kierowniczym i hamulcowym, a także w czujnikach, nawigacji oraz połączeniach sieciowych wewnątrz i na zewnątrz samochodu.
Przewiduje się, że funkcja umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę zostanie dopuszczona do użytku, gdy kierowca będzie w stanie ją wyłączyć lub przejąć kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Ponadto w zakresie regulacji prawnych dotyczących dopuszczenia pojazdu do ruchu nieformalna grupa robocza UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych) zajęła się rozporządzeniem R 79, które obecnie pozwala na automatyczne ruchy kierownicą tylko przy prędkości do 10 kilometrów na godzinę. Największym wyzwaniem jest sprawdzenia poprawności działania systemu. Przy użyciu obecnych metod pilot autostradowy musiałby być testowany pokonując dystans kilku milionów kilometrów zanim zostanie dopuszczony do produkcji seryjnej.
Największym bodźcem do rozwijania prac nad zautomatyzowaną jazdą jest dążenie do podwyższenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Według danych ONZ każdego roku około 1,25 mln ludzi na całym świecie ginie w wypadkach drogowych. W 90 procentach przypadków do kolizji dochodzi przez błąd ludzki.
0 komentarzy dodaj komentarz