Firma Schaeffler od 1977 roku dostarcza elementy napędów pasowych do masowej produkcji pojazdów samochodowych. Statystycznie w każdym nowym samochodzie są aż dwa elementy napędów pasowych marki INA.
Najważniejszym zadaniem współczesnych napędów rozrządu jest zapewnienie ich maksymalnej sprawności mechanicznej przez cały okres eksploatacji pojazdu, a co za tym idzie – ograniczenie spalania i emisji CO2.
Układy napędowe
Napędy urządzeń pomocniczych mogą składać się z jednej, dwu lub kilku oddzielnych przekładni, lecz zwykle są projektowane jako integralny układ paska wieloklinowego lub wielorowkowego. Jego naprężenie wstępne jest precyzyjnie dobrane do wymaganych obciążeń i realizowane mechanicznym lub hydraulicznym napinaczem. Właściwy do napędzania urządzeń pomocniczych kąt opasania kół pasowych zapewniają rolki prowadzące, które mogą być także wykorzystywane jako stabilizatory eliminujące wibracje dłuższych odcinków paska.
Tłumienie drgań
Okresowe nieregularności obrotów wału korbowego są przenoszone przez napęd na elementy osprzętu silnika. To sprawia, że wirujące w nich masy doznają nieustannych przyspieszeń i opóźnień, powodując uciążliwy hałas oraz okresowe przeciążenia paska i napinacza, a w konsekwencji ich przedwczesne zużycie.
Przekrój rolki napinającej INA
Największy moment bezwładności ma w tym układzie wirnik alternatora, a moc i masa tych urządzeń wciąż rosną. Dla ich ochrony przed drganiami przenoszonymi z wału korbowego stosuje się we współczesnych samochodach wolne koła alternatora OAP (overrunning alternator pulley). Dzięki nim m.in. nowoczesne napędy osprzętu nie wymagają dodatkowej obsługi, a ich okres bezawaryjnej eksploatacji wynosi około 240 000 km.
Wolne koło alternatora
Pierwsze wolne koła pasowe (OAP) zostały wprowadzone przez koncern INA w 1996 roku. Ich działanie polega na wysprzęglaniu napędu, gdy prędkość obrotowa wału korbowego spada poniżej np. 2000 obr./min. Czas, w którym to następuje, zależy ponadto od konstrukcji napędu, amplitudy drgań skrętnych wału korbowego, elastyczności paska, obciążenia elektrycznego alternatora i jego momentu bezwładności.
Wolne koło alternatora INA OAP
W rezultacie przy nieregularnych obrotach wału korbowego alternator jest napędzany jedynie podczas ruchu przyspieszającego. Podczas zmiany biegów wirnik alternatora jest także odłączany od zmniejszających się obrotów silnika. Zapobiega to niepożądanym hałasom powodowanym poślizgiem paska.
Przy nowej generacji silników stosowanych w samochodach osobowych wolne koło musi zapewniać bezawaryjną pracę przez cały okres eksploatacji napędu osprzętu. Nie można stosować zamiast niego stałego koła pasowego, ponieważ generowane przez silnik drgania skrętne przeniesione do układu osprzętu silnika powodują szkodliwe przyśpieszanie i opóźnianie kątowe jego komponentów, a w efekcie tych przeciążeń mechanicznych rozgrzewają się one, ulegając przyspieszonemu zużyciu.
0 komentarzy dodaj komentarz