strona główna Materiałoznawstwo Technologia Shell PurePlus
2015-12-11, ostatnia aktualizacja 2015-12-11 06:06

Technologia Shell PurePlus

Fot. Shell

Fot. Shell

Dla maksymalnej ochrony silników i przekładni Shell opracował nowy sposób produkcji syntetycznych olejów bazowych z gazu ziemnego w oparciu o technologię Shell PurePlus.

Podstawowym zadaniem oleju silnikowego jest ochrona podzespołów przed zużyciem mechanicznym, tworzeniem się na nich osadów oraz korozją, a także ich chłodzenie. Od chwili, kiedy silnik schodzi z linii produkcyjnej, gdzie jest montowany w pojeździe w sterylnym środowisku, zaczyna na niego działać wiele niekorzystnych czynników. Ich neutralizacja jest w znacznym stopniu zadaniem oleju silnikowego, a o jej skuteczności decyduje przede wszystkim baza olejowa.

Syntetyczna ropa naftowa

Technologia Shell PurePlus to efekt ponad czterdziestoletniej pracy ekspertów Shell oraz wykorzystania ponad 3 500 patentów. Pozwoliła ona na rozwój nowej generacji olejów silnikowych o niespotykanych dotąd parametrach. Już dziś jest ona wykorzystywana w gamie najnowocześniejszych na świecie, w pełni syntetycznych olejów Shell Helix Ultra, dostępnych w sprzedaży od ponad roku.

Technologia Shell PurePlus polega na syntezie gazu ziemnego w ciecz (gas-to-liquid, GTL), z której pozyskiwana jest krystalicznie czysta, syntetyczna baza olejowa. Wieloetapowy proces rozpoczyna się od gazyfikacji, w wyniku której powstaje gaz syntezowy. Następnie gaz syntezowy przechodzi przez reaktor, w którym jest przetwarzany w ciecz nazywaną syntetyczną ropą naftową. W wyniku dalszej obróbki powstaje mieszanina, z której są destylowane frakcje, a jedną z nich jest właśnie syntetyczny olej bazowy.

Sekrety najwyższej jakości

W zależności od formulacji, baza olejowa stanowi od 75 do 90% oleju silnikowego. To ona odpowiada w głównej mierze za jakość oleju. Środki smarne oparte na olejach bazowych wytwarzanych w Technologii Shell PurePlus są pozbawione niemal wszelkich zanieczyszczeń, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika lub skrzyni biegów. Syntetyczna baza olejowa powstała w Technologii Shell PurePlus służy bowiem do produkcji olejów silnikowych i przekładniowych.

Shell

Oleje Shell Helix Ultra dzięki tej technologii charakteryzują się też wyjątkowo niską lotnością i odpornością na utlenianie, co przekłada się na wymierne korzyści, w tym także na zmniejszenie zużycia paliwa i oleju na skutek mniejszego tarcia pomiędzy smarowanymi elementami. W przypadku niektórych olejów Shell Helix Ultra produkowanych w Technologii Shell PurePlus zużycie paliwa może być mniejsze nawet o 3%.

Wymierne efekty i koszty

Dobry stan techniczny i niska awaryjność silnika przekładają się bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz na koszty i efektywność prowadzonej działalności przewozowej. Oleje silnikowe Shell Helix Ultra powstałe na bazie Technologii Shell PurePlus posiadają aprobaty wiodących producentów OEM na całym świecie. Są również stosowane jako olej do fabrycznego zalewania silników przez Ferrari. Ponadto Shell od stycznia 2015 roku jest jedynym rekomendowanym dostawcą olejów silnikowych i motocyklowych dla BMW AG w ponad 140 krajach. Technologia Shell zyskała też uznanie w oczach polskich konsumentów i ekspertów, zdobywając Laur Konsumenta w kategorii Odkrycie Roku oraz tytuł Innowacja Roku 2014.

Współczesne samochody potrzebują oleju silnikowego, który poprawi wydajność i wydłuży żywotność silnika. Shell Helix Ultra jest najbardziej zaawansowanym technologicznie olejem silnikowym, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany przez koncern Shell, posiadający ponad 75-letnie doświadczenie w dziedzinie badań nad środkami smarnymi. 200 specjalistów skupionych w 6 laboratoriach Shell na świecie stale zajmuje się opracowywaniem nowych, innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie aktywnego oczyszczania i ochrony silników. Tylko w 2013 roku Shell przeznaczył około 1,3 mld USD na badania i rozwój, to znaczy więcej niż jakakolwiek inna firma z branży paliwowej.



Cezary Wyszecki
Ekspert Techniczny Shell Polska



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2