ZF Services
Wymiana zużytego przegubu kulistego jest stosunkowo prosta i tania, a zapewnia radykalną poprawę bezpieczeństwa jazdy
Zużycie elementów zawieszeń następuje stopniowo, więc trudno je wykryć w trakcie codziennej eksploatacji pojazdu. Nie sygnalizują go nietypowe odgłosy ani nieznaczne zmiany w "trzymaniu się drogi".
Usterki ukrytych w głębi nadkoli części zawieszenia są też trudne do wychwycenia podczas rutynowej, wzrokowej kontroli stanu pojazdu. Ich większość powinna zostać zdiagnozowana w trakcie okresowej wizyty w warsztacie. Dlatego ZF Services zachęca do zwrócenia większej uwagi na zawieszenie podczas dokonywanych przeglądów. Nawet niewielkie uszkodzenie czy niezauważalne z zewnątrz zużycie może mieć bowiem wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
W praktyce jednak niedomagania zawieszeń diagnozuje się w warsztacie dopiero wtedy, gdy kierowca kontrolowanego samochodu skarży się na problemy z utrzymaniem toru jazdy lub na nietypowe odgłosy pojawiające się w trakcie. Wbrew rozpowszechnionym opiniom, nie zawsze wiąże się to z uszkodzeniem amortyzatorów. Systematycznemu zużyciu ulegają również przeguby kulowe w drążkach kierowniczych oraz łożyska kolumn McPhersona. Widoczne jest to w pełni po zdemontowaniu tych elementów.
Łożysko kolumny McPhersona
Jest to jedna z najważniejszych części zawieszenia. Łączy kolumnę z nadwoziem, umożliwiając jej obrót podczas skręcania kierowanych kół. Składa się z gumowo-metalowego elementu i osiowego łożyska tocznego. Metal zapewnia stabilność połączenia, guma – jego elastyczność, a łożysko – zdolność całej kolumny, będącej zarazem zwrotnicą do ruchu obrotowego.
Hałasy dobiegające z górnych zamocowań kolumn McPhersona to poważne ostrzeżenie o niedopuszczalnych zmianach geometrii ustawienia przednich kół
Hałasy, a zwłaszcza charakterystyczne trzeszczenie dobiegające z górnego zamocowania kolumny, świadczą o uszkodzeniu jej łożyska. W efekcie układ kierowniczy zaczyna działać mniej precyzyjnie, co wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Pojazd pokonuje zakręty w sposób niestabilny i "miękki", czyli reaguje z wyczuwalnym opóźnieniem na obroty (także powrotne) koła kierownicy. Pogarsza się przy tym również kontakt opony z nawierzchnią. Wspomniane tu objawy stanowią zdecydowane ostrzeżenie, sygnalizujące konieczność dokładnego skontrolowania zawieszeń.
Z punktu widzenia warsztatu, demontaż elementów zawieszenia wiąże się ze sporym nakładem pracy. W zależności od marki i modelu samochodu, konieczne może być wyjęcie całej kolumny McPhersona, po demontażu drążka stabilizatora i oddzieleniu zwrotnic od przekładni kierowniczej. W celu wymiany wadliwego łożyska wymagana jest całkowita rozbiórka kolumny McPhersona.
Drążki kierownicze
One też ulegają systematycznemu zużyciu. Dotyczy to zwłaszcza znajdujących się na ich końcach przegubów kulowych, które narażone są na awaryjne uszkodzenie przy każdym najechaniu koła na uliczny próg zwalniający lub krawężnik, wpadnięciu koła w dziurę lub przy nagłym zjeździe na pobocze drogi. Proces eksploatacyjnego zużycia przebiega natomiast często w sposób niezauważalny dla kierowcy, a jest zwykle przyczyną niewłaściwej geometrii ustawienia koła, a co za tym idzie – znaczącego pogorszenia precyzji prowadzenia samochodu na drodze.
Podobnie jak w przypadku łożyska kolumny, uszkodzenie lub zużycie drążków kierowniczych powinno skutkować natychmiastową ich wymianą w warsztacie.
Przezorność kosztuje mniej
Wymienione odpowiednio wcześnie łożyska kolumny McPhersona oraz drążki kierownicze zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy, a równocześnie pozwalają też uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.
Eksperci ZF Services zalecają przy tym korzystanie z części zamiennych o jakości OEM. W ZF Services omówione tu elementy układu zawieszenia i kierowniczego dostępne są pod marką Lemförder. W jej ofercie mają one przeznaczenie do konkretnych modeli samochodów z zachowaniem jakości zgodnej z wymogami pierwszego montażu.
Nie warto natomiast stosować części zamiennych z szerokiej gamy dostępnych na rynku produktów o niższej jakości, wytwarzanych z materiałów o zupełnie innej specyfikacji niż OEM. Często nie są one sprawdzane pod kątem współpracy z innymi komponentami zawieszenia z powodu braku odpowiednich procedur i dostępu do specyfikacji dostarczanych przez producentów pojazdów. W takich przypadkach ryzyko przyspieszonego zużycia pozostałych podzespołów i koszt potencjalnych napraw obciążają właściciela pojazdu.
Doświadczenie oraz dostępność ponad 13 000 elementów układu kierowniczego i zawieszenia dla pojazdów osobowych i ciężarowych sprawia, że marka Lemförder jest dobrze znanym i zaufanym partnerem, również dla producentów samochodów. W celu zapewnienia kompleksowej wiedzy na temat szczegółowej kontroli zawieszeń w ZF Services opracowano krótki film instruktażowy, który dostępny jest na stronie: zf.com/press.
0 komentarzy dodaj komentarz