Precyzja montażu wymagana podczas wciskania łożysk w piasty kół jest liczona w setnych częściach milimetra. Dlatego operacja ta w warunkach warsztatowych staje się niezwykle trudna i ryzykowna.
Błędnie przeprowadzany montaż kończy się zwykle uszkodzeniem łożyska lub piasty, a jego powtórzenie z użyciem nowych części też nie zawsze przynosi w pełni zadowalające efekty. Z tego powodu niektórzy producenci pojazdów postanowili skorzystać z kompaktowych i zmontowanych już zestawów naprawczych składających się z łożyska, piasty i tarczy hamulcowej. Takie rozwiązanie ogranicza do minimum możliwość popełnienia błędu podczas warsztatowego montażu.
Do takiego zestawu o nazwie FAG WheelDisc oprócz wyżej wymienionych części producent dołącza jeszcze enkodera ABS, aby dostarczać mechanikom pełny komplet zapewniający wysoką jakość i skrócony czas naprawy.
Łożysko zamontowane w FAG Wheel-Disc należy do generacji 1T, a jego specjalna konstrukcja odpowiada potrzebom fabrycznego montażu w piaście zintegrowanej z tarczą hamulcową. W nazwie generacji 1 T cyfra oznacza kompaktową konstrukcję łożyska, a litera T odpowiada angielskiej nazwie jego rodzaju: tapered rolled bearing, czyli stożkowe łożysko rolkowe.
Tarcza z piastą i enkoderem ABS
Bieżnie łożysk i rolki są wykonane z hartowanej stali chromowej. Oba łożyska tej samej piasty mają wspólny pierścień zewnętrzny z dwiema stożkowymi bieżniami oraz dwa oddzielne pierścienie wewnętrzne. Łożysko jest obustronnie zamknięte wargowymi uszczelnieniami kasetowymi. Dzięki temu jest całkowicie chronione przed zanieczyszczeniami, wilgocią, a także przed wyciekami smaru. Pierwotny, wprowadzony fabrycznie zapas smaru wystarcza na cały okres eksploatacji łożyska.
Tarcze hamulcowe wykonane z żeliwa stanowią jeden odlew wraz z piastą koła, który poddawany jest następnie precyzyjnej obróbce skrawaniem. Dla zapewnienia optymalnego komfortu jazdy, łagodnego hamowania i ograniczenia dodatkowego, wibracyjnego przeciążania zawieszeń – zespoły tarczy hamulcowej i piasty są po obróbce starannie wyważane.
Przekrój tarczy z łożyskiem
Powierzchnia cierna tarczy hamulcowej podlega normalnemu zużyciu podczas eksploatacji pojazdu. Jej twardość jest odpowiednio dobierana do rodzaju zastosowanych klocków hamulcowych tak, aby tarcza zużywała się wolniej niż okładziny. W celu ochrony przed korozją tarcze hamulcowe są pokryte specjalną powłoką ochronną. Po zamontowaniu przez pierwsze kilometry przebiegu powłoka ta ulega ścieraniu podczas hamowania.
W zestawach FAG WheelDisc montowane są aktywne lub pasywne enkodery ABS – zależnie od konstrukcji danego modelu samochodu. W obu wariantach sygnał generowany przez enkoder jest odbierany za pomocą czujnika i kierowany do mikroprocesorowych sterowników układów ABS/ESP/ASR.
0 komentarzy dodaj komentarz