Podczas targów IAA we Frankfurcie firma Valeo pokazała prototyp reflektora głównego, w którym połączono diody LED z laserami.
Idea przyświecająca projektantom hybrydy jest bardzo prosta: wiązka światła emitowanego przez diody LED pozwala na oświetlenie drogi na odległość 300 metrów (dla porównania, zasięg światła żarówki halogenowej wynosi zaledwie 80 metrów). Zastosowanie w reflektorze wiązki lasera pozwala wydłużyć pole widzenia kierowcy w nocy do 600 metrów. Jest to istotne w czasie nocnej jazdy po autostradzie, ponieważ kierowca ma szansę zobaczyć przeszkodę na jezdni na tyle wcześnie, by mimo dużej prędkości zatrzymać się przed nią bezpiecznie. Zwiększenie zasięgu świateł dzięki laserom daje kierowcy więcej czasu na podjęcie decyzji i wykonanie manewru.
Inżynierowie firmy Valeo pracują również nad wyeliminowaniem niebezpieczeństwa oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. W wykryciu takich sytuacji pomoże nowa generacja systemu BeamAtic Premium. Zastosowane w nim inteligentne czujniki sterują pracą diod LED i w razie konieczności wyłączają poszczególne z nich tak, by ograniczyć ilość światła wysyłanego w stronę nadjeżdżających pojazdów. Z punktu widzenia kierowcy oznacza to, że będzie można zapomnieć o przełączaniu między światłami mijania a drogowymi, a jednocześnie lewe pobocze drogi będzie równie mocno oświetlone jak prawe. System taki dostępny będzie w reflektorach głównych Matrix Laser, które pojawią się w 2018 roku.
0 komentarzy dodaj komentarz