W 2014 roku w Polsce 26% wszystkich wypadków stanowiły zdarzenia w udziałem pieszych. W ubiegłym roku wśród 3202 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych 1116 stanowili piesi.
Bosch konstruuje układy wspomagające, które w lepszym stopniu chronią pieszych i pomagają urzeczywistnić wizję bezwypadkowej jazdy. W nowym kampusie badawczym w Renningen pod Stuttgartem naukowcy pracują nad układem, który już niedługo znajdzie zastosowanie w praktyce. W przypadku zagrożenia kolizją z pieszym układ pomoże kierowcom zarówno wyhamować pojazd, jak i ominąć pieszego.
Jeżeli kolizji z pieszym nie uda się uniknąć poprzez wyhamowanie pojazdu, układ wspomagający szybko obliczy drogę ominięcia pieszego. Po rozpoczęciu manewru układ będzie wspomagał kierowcę w kierowaniu pojazdem. Badania wykazały, że gdy kierowca zareaguje co najmniej na pół sekundy przed kolizją, układ wspomagający będzie w stanie zapobiec kolizji w 58%.
Bosch planuje wprowadzenie układu do produkcji seryjnej w 2018 roku.
W celu przetestowania nowej technologii skonstruowano pojazd badawczy. Jego głównym elementem jest kamera stereowizyjna Boscha stosowana już w seryjnych modelach aut. Kamera, umieszczona za przednią szybą w okolicy lusterka wewnętrznego, przekazuje trójwymiarowy obraz przestrzeni przed pojazdem i rozpoznaje pieszych, samochody nadjeżdżające z naprzeciwka oraz przeszkody na jezdni. Komputer znajdujący się w bagażniku pojazdu badawczego analizuje informacje. Jeżeli w polu widzenia kamery pojawia się pieszy, system oblicza prawdopodobieństwo kolizji oraz możliwą drogę ominięcia człowieka.
0 komentarzy dodaj komentarz