Na konferencji prasowej firmy Hella Polska sp. z o.o., podsumowującej kryzysowy rok 2009, przekazano dziennikarzom informacje niemal wyłącznie optymistyczne, zarówno w globalnej, jak i w krajowej skali.
Hella, działając w ponad 100 krajach, jest znanym na całym świecie dostawcą samochodowych części zamiennych i akcesoriów. Tworzy systemy techniki oświetleniowej oraz elektroniki dla przemysłu motoryzacyjnego. Spółki joint venture Helli z innymi podmiotami produkują kompletne moduły pojazdów, systemy klimatyzacyjne i układy elektryczne. Hella zatrudnia obecnie niemal 25 000 osób, w tym inżynierów o najwyższych kwalifikacjach.
Niezagrożona przyszłość
Cała Grupa Helli, czyli Hella KGaA Hueck & Co., podliczyła finansowe wyniki swej działalności w ostatnim roku fiskalnym, trwającym od 1 czerwca 2008 r. do 31 maja 2009 r. Z powodu globalnego kryzysu na rynku motoryzacyjnym wartość sprzedaży wyniosła tylko 3,3 mld euro, spadła o 17% w stosunku do poprzedniego okresu rozliczeniowego. Udało się jednak przy tym wypracować 49 mln zysku dzięki dokonanym redukcjom kosztów. Dotyczyły one głównie wynajmu zewnętrznej siły roboczej, natychmiastowego wdrożenia pracy w skróconym wymiarze godzin oraz oszczędności we wszystkich dziedzinach operacyjnych i administracyjnych. Pomogła tu również zrównoważona dywersyfikacja działalności – z jednej strony na rzecz producentów samochodów, z drugiej – na rynek wtórny, a więc dla dystrybutorów i warsztatów. Wykorzystano również możliwości transferu technologii Helli z sektora motoryzacyjnego do innych sektorów, opracowując na przykład diodowe (LED) systemy oświetlenia ulic i obiektów.
Rys.: Siedziba spółki Hella Polska sp. z o.o. w Warszawie
Utrzymano równocześnie wysoki poziom nakładów na badania i rozwój. Koncentrowano się tutaj na zarządzaniu energią (dla obniżania emisji CO2), systemach podnoszących komfort i bezpieczeństwo kierowcy (np. lampy główne nieoślepiające, system ostrzegania o zmianie pasa itp.) oraz technologiach diod LED (np. pełnodiodowe oświetlenie główne). Dzięki tym działaniom rynkowa pozycja Helli jest na przyszłość niezagrożona, co przekłada się na gwarancję długoterminowego finansowania firmy.
Rys.: Diodowe światła główne
Rys.: Diodowe światła dzienne
Strategia „4+2” w Polsce
Hella Polska sp. z o.o. obsługuje rynek polski i litewski, prowadząc sprzedaż części zamiennych na rynek wtórny oraz bezpośrednią obsługę producentów autobusów, pojazdów specjalnych, przyczep, naczep i maszyn rolniczych.
W grudniu 2009 r. Dział Marketingu Hella Polska dostał wyróżnienie od firmy matki – Helli KG, za działania marketingowe w roku obrotowym 2008/09. Zajął drugie miejsce pośród wszystkich światowych spółek sprzedażowych Helli.
1 grudnia 2009 r. Hella Polska przejęła od firmy Mar-Art Behr Service sp. z o.o. sprzedaż grupy asortymentowej chłodzenia i klimatyzacji. Od lipca 2009 r. odpowiada również za sprzedaż urządzeń diagnostycznych Hella Gutmann Solutions (wcześniej Gutmann Messtechnik GmbH) na terenie Polski, co jest bezpośrednim następstwem powstania w sierpniu ubiegłego roku joint-venture między firmami Hella KGaA Hueck & Co. i Gutmann Messtechnik GmbH. Od 2008 r. zajmuje się sprzedażą produktów Visteon w zakresie oświetlenia samochodowego, a teraz przygotowuje się do dystrybucji części systemów termicznych tej marki.
Sprzedaż produktów w 4 głównych grupach: oświetlenie, elektronika i elektrotechnika oraz systemy termiczne jest zgodna ze strategią „4+2” firmy Hella na rynku wtórnym. „2” oznacza tutaj: wspomaganie sprzedaży i serwis techniczny, a „4” – wspomniane grupy produktowe.
Rys.: Firmowa strategia „4+2”
W 2010 r. planowana jest gruntowna weryfikacja partnerów sieci warsztatowej Hella Service Partner, której towarzyszyć będzie poszerzenie asortyment u o produkty Hella Gutmann Solutions i Behr Hella Service oraz nowe formy wspomagania sprzedaży (m.in. materiały promocyjno-informacyjne), wsparcie techniczne i szkolenia. Kontynuowane będą prace zmierzające do utworzenia Centrum Technicznego, co poprawi warunki prowadzenia szkoleń, pomocy technicznej (np. stała infolinia i e-linia), rozpatrywania reklamacji, przygotowywania materiałów technicznych dla klientów.
Mimo panującego kryzysu i redukcji kosztów firma stara się nie ograniczać swych działań rynkowych i promocyjnych. Angażuje się w działalność sponsoringową na rzecz różnych imprez sportowych i pozasportowych związanych z branżą motoryzacyjną. Są to m.in. Puchar Polski OFF-ROAD PL, Trakerskie Spotkania w Krakowie czy Olimpiada Techniki Samochodowej dla szkół średnich o profilu samochodowym. Jest również jednym ze sponsorów zespołu Castrol Q-Service Team oraz zespołu kolarzy Lapierre Hella Suder & Suder Team.
0 komentarzy dodaj komentarz