W ramach kampanii społecznej "Świecimy przykładem na drodze" koncern Hella sprawdził wiedzę polskich kierowców dotyczącą prawidłowego używania świateł samochodowych, wymiany żarówek oraz skutków jazdy z niewłaściwym oświetleniem.
We współpracy z ośrodkiem badawczym Moto Data oraz Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów firma Hella przeprowadziła badanie na grupie 813 kierowców, z czego zdecydowaną większość (75%) stanowili mężczyźni. W ankiecie znalazły się pytania z dziedziny bezpieczeństwa drogowego oraz przepisów dotyczących dbałości o oświetlenie pojazdu. Zgodnie z wynikami sondażu, 77% osób raz w roku sprawdza ustawienie świateł w swoim aucie, natomiast 13% dokonuje tego raz na dwa lata, a 11% znacznie rzadziej lub nigdy nie bada reflektorów. Największą świadomością w tej dziedzinie wykazują się doświadczeni kierowcy, którzy prawo jazdy mają dłużej niż 15 lat.
Zaledwie 69% badanych kierowców wozi ze sobą zapasowe żarówki. O takim wyposażeniu znacznie częściej pamiętają mężczyźni (74%) niż kobiety (55%). Podobnie jak w przypadku dbałości o prawidłowo ustawione światła, o dodatkowych żarówkach pamiętają głównie wieloletni kierowcy, którzy mieszczą się w grupie wiekowej od 35 do 44 lat.
W badaniu sprawdzono również wiedzę o tym, czy jazda z przepaloną żarówką może grozić mandatem. Większość kierowców (87%) twierdzi, że jest to wykroczenie wiążące się z sankcjami finansowymi. Wiele osób uważa także, że jazda z niesprawnym oświetleniem może stać się przyczyną wypadku lub stwarzać niebezpieczeństwo podczas podróży. Stąd wielu kierowców sprawdza ustawienie reflektorów w swoim aucie. Przekonanie, że niesprawne oświetlenie grozi mandatem, nie ma jednak znaczącego wpływu na zabieranie ze sobą zapasowych żarówek ani częstsze sprawdzanie ustawienia świateł. Przepisy mówią, że w przypadku niesprawności auta, która może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, kierowca narażony jest na zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu. Następnie po usunięciu usterki musi wykonać dodatkowe badanie techniczne samochodu.
Większość badanych (94%) zdaje sobie sprawę, że nieprawidłowe lub niesprawne oświetlenie może być przyczyną wypadku, a dokonywanie przeróbek lub stosowanie nieprzewidzianych przez producenta lampy źródeł światła i samodzielna regulacja ich ustawienia, mogą być powodem oślepiania innych uczestników ruchu drogowego, tym samym stając się przyczyną wypadku.
Mimo wiedzy, którą wykazali się ankietowani, zaledwie 24% z nich regularnie sygnalizuje innym kierowcom że mają niesprawne światła mijania. Tylko 58% badanych osób informuje o tym czasami, a 17% zupełnie o tym zapomina lub uważa za nieistotne.
0 komentarzy dodaj komentarz