2010-05-17, ostatnia aktualizacja 2010-05-26 10:54

Smary samochodowe

Smary samochodowe

Fot. Orlen

Smary samochodowe

Dla użytkownika samochodu, a także opiekującego się nim serwisu, głównym środkiem smarowym jest oczywiście olej silnikowy. Jednak dla poprawnej eksploatacji pojazdu niezbędne są również tzw. smary plastyczne.

Produkty te stanowią grupę środków przeznaczonych do okresowego smarowania elementów ruchomych, takich jak: przeguby, łożyska piast kół, sworznie zawieszenia, pompy i elementy układu kierowniczego.

Do podstawowych funkcji tych smarów należą: obniżenie współczynnika tarcia, spowolnienie ściernego i korozyjnego zużycia współpracujących elementów, a także ochrona przed przedostawaniem się do nich wody i zanieczyszczeń.

Sposób działania smaru ma ścisły związek z jego składem i wewnętrzną strukturą. Od 70% do 90% objętości smaru stanowi jego faza rozpraszająca, którą mogą tworzyć oleje mineralne lub syntetyczne, poliglikole, syntetyczne estry bądź ciekłe silikony. Od 5% do 30% smaru przypada na zagęszczacz. Tę funkcję pełnią: mydła proste, hydroksylowe i kompleksowe, woski, bentonity, hydrolizowana krzemionka i polimery. Do 20% smaru mogą stanowić dodatki uszlachetniające typu smarnościowego, adhezyjnego, przeciwkorozyjnego i przeciwutleniającego, z wypełniaczami grafitowymi bądź zawierającymi dwusiarczek molibdenu, proszki metali lub teflon.

Swą wewnętrzną budową smar przypomina gąbkę nasączoną cieczą. Jej szkieletem jest zagęszczacz, a wypełnieniem – zazwyczaj oleje. Zagęszczacz tworzy elastyczną strukturę i zatrzymuje w niej olej, nadając smarom określoną konsystencję.

Orlen Oil jako firma zapewniająca kompleksowe rozwiązania dotyczące prawidłowej gospodarki smarowniczej ma wieloletnie doświadczenie w produkcji smarów. Posiadamy certyfikat zarządzania jakością ISO 9001:2000 oraz AQAP 2110:2003. W aktualnej firmowej ofercie znajdują się smary samochodowe o szerokim spektrum zastosowań. Ogólnie można je podzielić na smary do łożysk i podwoziowe.

Smary do łożysk kół powinny charakteryzować się dobrą stabilnością mechaniczną, odpornością na działanie wody i utlenianie oraz zakresem temperatur stosowania od -30 do +130°C. Natomiast smary podwoziowe powinny być odporne na działanie wody i posiadać odpowiednią klasę konsystencji, pozwalającą na stosunkowo trwałe zabezpieczenie chronionego elementu.

Smary samochodowe

Smary samochodowe Orlen Oil

Greasen ŁT-4S – litowy, hydroksystearynianowy, o klasie konsystencji 2 i 3, przeznaczony jest do łożysk tocznych piast kół i innych elementów zgodnie z instrukcją smarowania. Charakteryzuje się dobrą stabilnością mechaniczną, odpornością na działanie wody i utlenianie. Zakres stosowania -30 do +130°C.

Greasen 1S – litowy, hydroksystearynianowy, o klasie konsystencji 1, przeznaczony do stosowania w przegubach głównego wału napędowego oraz tulei przesuwnej wału napędowego.

Smary samochodoweGreasen EP 23 – kompleksowy, litowy, z udziałem dwusiarczku molibdenu. Jest odporny na działanie wilgoci, pary wodnej oraz słabych kwasów i zasad, a także na wibracje, wysokie naciski oraz obciążenia uderzeniowe. Zaleca się go do smarowania wysoko obciążonych powierzchni trących, pracujących w temperaturach od -30 do +140°C, szczególnie przy częstych zmianach kierunku ruchu lub przy małych prędkościach ruchu i wysokich obciążeniach, np. w przegubach homokinetycznych.

Liten ŁT 4 – wielofunkcyjny, otrzymywany przez zagęszczanie wysokorafinowanego oleju mineralnego mydłem litowym kwasu 12 hydroksystearynowego, uszlachetniony dodatkami przeciwutleniającymi, przeciwkorozyjnymi oraz podwyższającymi własności smarne. Produkowany w klasach konsystencji: 1, 2 i 3. Stosowanydo łożysk tocznych zakrytych, pracujących w temperaturach od -30C do +150°C, jak również do łożysk ślizgowych.

Greasen Grafit – wapniowy, na bazie oleju mineralnego, zawierający minimum 10% grafitu naturalnego, odporny na działanie zimnej wody. Przeznaczony jest do smarowania resorów, przekładni zębatych otwartych, ślimakowych, gwintów, łańcuchów i innych silnie obciążonych mechanizmów ciernych, pracujących w temperaturach od -20 do +60°C. Nie może być stosowany w łożyskach tocznych i innych mechanizmach precyzyjnych.

Greasen STP – półpłynny, wapniowy, o konsystencji klasy 1. Przeznaczony jest wyłącznie do okresowego smarowania podwozi samochodów, sworzni, przegubów i prowadnic w zakresie temperatur od -20 do +60°C.

Greasen S-EP 00/000 – półpłynny, na bazie syntetycznej z zagęszczaczem w postaci mydeł litowo-wapniowych, zawierających dodatki EP, AW oraz antykorozyjne i antyutleniające. Przeznaczony jest do centralnych układów smarowania w ciężkich pojazdach użytkowych. Zakres temperatur: od –45 do +90°C.

Greasen N-EP 00/000 – półpłynny, na bazie mineralnego oleju o pochodzeniu naftenowym, zagęszczony mydłami litowo-wapniowymi, zawierającymi dodatki EP, AW oraz antykorozyjne i antyutleniające. Przeznaczenie: jak Grasen S-EP, lecz w temperaturach od –30
do +90°C.  

Smary samochodowe



Marcin Osika
Technolog ds. rozwoju produktu, Orlen Oil sp. z o.o.

  • 2019-08-27 14:51

    smar grafitowy

    tymonkruda

    ze smarów najbardziej przydaje mi sie smar grafitowy http://bit.ly/3947_smar_grafitowy

    skomentuj



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2