Od 2000 roku droga hamowania pojazdu skróciła się o 20 procent. Znacznie zwiększyła się jednocześnie przyczepność opon.
Aby sprawdzić jakie ma to znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemów wspomagania kierowcy Continental przeprowadził test porównawczy dwóch opon – współczesnej i z przeszłości. Wyniki pokazały, że jakość opon ma istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa, bez względu na model samochodu na jakim są zamontowane.
Continental przeprowadził test porównawczy na pokazie Continental TechShow 2015. Samochód BMW serii 1 (model z 2015 roku) wyposażono w opony ContiPremiumContact do aut osobowych z modelu z rocznika 2000, o budowie i z bieżnikiem typowym dla tego rodzaju opon w tamtych czasach. Następnie inżynierowie przeprowadzający test wyposażyli model z rocznika 2000 w najnowsze opony ContiPremiumContact 5. Gdy oba samochody zostały przetestowane obok siebie na mokrym torze testowym Contidrom, 15-letni samochód wykazał znaczną poprawę osiągów, ponieważ znacznie lepsza przyczepność umożliwiała bezpieczniejsze i bardziej precyzyjne hamowanie oraz manewrowanie. Pozwoliło to pojazdowi zrekompensować (przynajmniej częściowo) brak systemu elektronicznej kontroli stabilności. Natomiast osiągi nowego samochodu na oponach starego typu znacznie się pogorszyły. Wynika z tego, że nawet najbardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy nie są w stanie zrównoważyć korzyści wynikających z różnicy między oponami starego i nowego typu.
Wiodący producenci opon klasy premium opracowali przez lata bardziej zaawansowane mieszanki, unowocześnili budowę ogumienia i zoptymalizowali wzory bieżników. W rezultacie droga hamowania znacznie się skróciła, poprawiła się również precyzja manewrowania, a opór toczenia został znacznie ograniczony. Obecnie porównując nową oponę z jej bezpośrednią poprzedniczką konstruktorzy wykazują jednocyfrową poprawą osiągów w ujęciu procentowym. Ale już porównanie opony z 2000 roku z obecnym modelem daje obraz tego, jak ogromne postępy poczyniono. Przy porównaniu skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni aktualnego modelu opony i opony ze starym wzorem różnica wynosi prawie 20 procent.
0 komentarzy dodaj komentarz