Na starzenie opon wpływ ma głównie eksploatacja, a nie czas magazynowania. Pomimo to ogumienia nie powinno składować się byle jak i byle gdzie.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przedstawia porady na temat składowania opon. Wybierając miejsce do przechowywania należy pamiętać o tym, żeby:
Przed zdjęciem opon trzeba zaznaczyć ich aktualne pozycje na osiach (lewy przód, prawy przód, lewy tył, prawy tył), co pozwoli na rotację ich pozycji w pojeździe (z przedniej osi na tylną) w celu zrównoważenia stopnia zużycia.
Ogumienie trzeba umyć (dotyczy to także felg, gdy przekłada się całe koło), używając letniej wody z szamponem samochodowym oraz gąbki lub szczotki. Przy korzystaniu z myjki ciśnieniowej trzeba zachować odległość co najmniej 30 cm od mytej opony. Po umyciu nie można zapomnieć o wytarciu opon. Ostatni krok to kontrola bieżnika i usunięcie z rowków kamieni i wszystkich zanieczyszczeń.
Ciśnienie w przechowywanych kołach powinno być takie same, jak podczas eksploatacji.
Opony bez felg muszą być ustawione pionowo na bieżniku i przynajmniej raz na miesiąc obracane o 90 stopni. Opony z felgami powinny być ułożone w stos jedna na drugiej, przy czym również trzeba zmieniać kolejność ich ułożenia raz na 4 tygodnie. Nie powinno się ich przechowywać w pozycji pionowej, ponieważ mogą się odkształcić pod wpływem ciężaru obręczy. Nie można również kłaść ciężkich przedmiotów na stosie opon.
0 komentarzy dodaj komentarz