Specjaliści firmy ZF Services zalecają przeprowadzenie kontroli kluczowych elementów zawieszenia przed wyruszeniem w dłuższa podróż.
Uszkodzenia amortyzatorów mogą być bezpośrednią przyczyną wypadku. Ich nieprawidłowe działanie prowadzi do wydłużenia drogi hamowania, utraty stabilności pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów oraz obniżenia skuteczności działania systemów ABS i ESP. Jednocześnie żywotność amortyzatorów zależy od wielu czynników, w tym jakości dróg, obciążenia pojazdu, stylu jazdy oraz warunków pogodowych. Trzeba zdać sobie sprawę z faktu, że przy przebiegu 120 tys. kilometrów tłoczysko amortyzatora pokonuje drogę w górę i w dół sześćdziesiąt milionów razy.
Niemieccy specjaliści szacują, że aż 15% samochodów osobowych jeżdżących po tamtejszych drogach ma niesprawne amortyzatory. W Polsce, zważywszy średni wiek pojazdów, sytuacja wygląda zapewne dużo gorzej. Dlatego eksperci ZF Services zalecają pierwszą kontrolę amortyzatorów po przejechaniu 80 tys. kilometrów, a każdą następną co 20 tys. kilometrów. Punktem krytycznym dla amortyzatorów jest przebieg 100 tys. kilometrów w czasie 5–6 lat.
Zużycie amortyzatorów jest ściśle powiązane ze starzeniem się elementów układu kierowniczego. Uszkodzone amortyzatory przyczyniają się do przedwczesnego zużycia końcówek drążków kierowniczych oraz innych części układu kierowniczego. Przed wyruszeniem w wakacyjną podróż konieczna jest więc także kontrola układu kierowniczego. Zużycie drążków, przegubów kulowych i innych elementów wpływa na precyzję prowadzenia pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Dodatkowe elementy, takie jak bagażnik dachowy czy rowerowy, znacząco obciążają pojazd i wpływają na zmianę jego środka ciężkości. W sytuacjach wymagających nagłego zatrzymania lub ominięcia przeszkody zużyte podzespoły układu kierowniczego mogą przyczynić się do wydłużenia drogi hamowania, ograniczenia skuteczności układów stabilizacji toru jazdy oraz większej podatności na akwaplanację.
Firma ZF Services opracowała dla warsztatów materiał wideo, który pokazuje na co zwrócić uwagę podczas kontroli układów zawieszenia i kierowniczego. Film jest dostępny na stronie www.zf.com/press.
0 komentarzy dodaj komentarz