Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, że kilkuletnia opona, nieużywana i odpowiednio przechowywana jest tak samo dobra jak nowa.
"Nowa opona" to ogumienie nie tylko z bieżącego roku, ale wyprodukowane także kilka lat wcześniej – o ile nie było używane, ale zarazem odpowiednio je przechowywano. Taka opona jest pełnowartościowym produktem, który nie traci swoich właściwości (jest fabrycznie nowa z punktu widzenia użytkownika).
Wpływ na parametry ogumienia ma głównie eksploatacja, a nie czas magazynowania. Najważniejsze jest, aby opony znajdowały się w suchym, chłodnym i wentylowanym pomieszczeniu. Ogumienie należy chronić przed bezpośrednim oddziaływaniem promieni słonecznych i warunkami pogodowymi, dlatego też nie powinno się go przechowywać na zewnątrz (nawet pod przykryciem). Opony muszą znajdować się z dala od wszelkich substancji chemicznych, ostro zakończonych przedmiotów, źródeł ciepła, przedmiotów powodujących iskrzenie i wyładowania elektryczne oraz od urządzeń generujących ozon (np. transformatorów, spawarek czy silników elektrycznych). Opony magazynowane w serwisach i hurtowniach mają odpowiednią ochronę, dzięki czemu guma nie traci swoich właściwości.
Ogumienie starzeje się przede wszystkim dopiero podczas użytkowania. Zmiany fizykochemiczne spowodowane są rozgrzewaniem w trakcie jazdy, napięciem wynikającym z ciśnienia, deformacjami i innymi czynnikami, które nie występują w procesie przechowywania opon. Warto pamiętać, że opona rozgrzana do 60°C starzeje się 60 razy szybciej niż opona magazynowana nawet przy temp. 25°C.
Główne czynniki starzenia opony to:
Sam upływ czasu w odpowiednich warunkach magazynowych nie jest tak istotny. Dlatego przy kupnie opon trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na ich rozmiar wraz z indeksami nośności i prędkości, homologację europejską oraz dopasować je do swoich preferencji i sposobu jazdy.
0 komentarzy dodaj komentarz