Firma Denso opracowała poradnik na temat przyczyn, objawów i usuwania awarii elektrycznych wewnątrzzbiornikowych pomp paliwa.
Zadaniem elektrycznej pompy jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika.
Wyróżnia się dwa rodzaje pomp paliwa: pompę liniową oraz pompę znajdującą się wewnątrz zbiornika. Pompa wewnątrzzbiornikowa (umieszczana w zbiorniku paliwa) jest obecnie najczęściej stosowana. Umiejscowienie wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa umożliwia zmniejszenie hałasu wytwarzanego przez silnik elektryczny i zapewnia prawidłowe zasilenie pompy paliwem, smarując i chłodząc jej silnik.
Gdy wirnik wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa pracuje, łopatka porusza się wokół wirnika, tworząc ruch wirowy wewnątrz pompy. Paliwo przepływa wokół silnika pompy, zwiększając ciśnienie i otwiera zawór zwrotny i jest kierowane do przewodu paliwowego.
Ze względu na stosowanie silników o dużej pojemności skokowej cylindra coraz bardziej potrzebne są pompy paliwa o większej pojemności. Objętość wypływu tych pomp musi zatem być regulowana, aby dostosować ją do warunków pracy silnika. Jest to możliwe dzięki technologii turbinowej.
Najczęstszą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa jest zanieczyszczenie zbiornika paliwa brudem i rdzą. Konieczne jest zatem, aby zamiennik pompy został zainstalowany w czystym zbiorniku.
Inną częstą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa są niesprawne połączenia elektryczne (np. obluzowane), niedostateczne uziemienie lub zbyt niskie napięcie podawane do pompy w wyniku przegrzania styków.
Do najczęstszych objawów usterki pompy paliwa należą:
Przed zainstalowaniem nowej pompy paliwa bardzo ważne jest dokonanie prawidłowej diagnozy, ponieważ prawdziwą przyczyną usterki może być inna część niż pompa (np. zatkanie filtra siatkowego, zanieczyszczenie filtra paliwa, uszkodzony wskaźnik paliwa, a nawet bardzo niski poziom paliwa w zbiorniku).
Aby uniknąć problemów ze zbiornikiem paliwa:
Jeśli pompa paliwa wymaga wymiany, należy się upewnić, że układ paliwowy jest czysty, a zbiornik paliwa nie zawiera zanieczyszczeń.
Pompy paliwa są obok zaworów EGR, czujników EGT, czujników MAF oraz cewek zapłonowych częścią programu systemów sterowania silnikiem (EMS) Denso. Obecnie firma oferuje na rynku wtórnym 9 modeli pomp paliwa, które mają 230 zastosowań w ponad 8,5 mln pojazdów. Więcej informacji o programie EMS można znaleźć na stronie www.denso-am.pl.
0 komentarzy dodaj komentarz