strona główna Wydarzenia 100 lat ZF Friedrichshafen AG
2015-02-19, ostatnia aktualizacja 2015-02-19 06:00

100 lat ZF Friedrichshafen AG

Fot. ZF

Fot. ZF

W 2015 roku ZF Friedrichshafen AG obchodzi stulecie istnienia. Firma specjalizująca się początkowo w produktach dla branży lotniczej w skali regionalnej, stała się międzynarodową spółką technologiczną aktywną na światowym rynku pojazdów.

Swój sukces przedsiębiorstwo zawdzięcza nie tylko innowacyjnym technologiom, ale też odpowiednio wczesnej ekspansji na nowe rynki oraz udanym przejęciom. W roku, w którym świętuje 100-lecie istnienia, koncern stanie się jednym z trzech największych dostawców branży motoryzacyjnej na świecie.

Firma ZF powstała w 1915 roku we Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim pod nazwą Zahnradfabrik GmbH. Miasto to było wówczas parkiem technologicznym przemysłu lotniczego. Ze względu na pobliską fabrykę Luftschiffbau Zeppelin GmbH założono tam wiele firm partnerskich, w których LZ posiadała udziały, co dotyczyło również Zahnradfabrik. W latach 1916–1918 nowe przedsiębiorstwo skoncentrowało się na rozwoju, testach i produkcji skrzyń biegów do sterowców i samolotów. Proces produkcji był w dużej mierze oparty na podstawie wyłącznej licencji, która pierwotnie należała do szwajcarskiego inżyniera Maxa Maaga, również udziałowca Zahnradfabrik. Dzięki temu spółka po 1919 roku była w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na cichsze i bardziej przyjazne dla użytkowników skrzynie biegów do ówczesnych automobili.

W pierwszych latach istnienia cechą charakterystyczną ZF było wdrażanie innowacji technologicznych w jak największej liczbie dziedzin innych niż lotnictwo i przemysł motoryzacyjny. Dzięki temu firma podbiła nowe segmenty rynku w latach dwudziestych, a w latach trzydziestych wprowadziła nowy asortyment produktów do sterowców (od 1936 roku) i rozpoczęła produkcję skrzyń biegów do ciągników. Firma zabiegała również o różne licencje w celu dywersyfikacji produkcji i wejścia na nowe rynki. To zapoczątkowało produkcję układów kierowniczych. W 1932 roku ZF zawarła umowę z amerykańską firmą Ross na produkcję układów kierowniczych do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych na rynek europejski.

Pod koniec II wojny światowej siedziba ZF we Friedrichshafen uległa zniszczeniu. W latach powojennych początkowo planowano likwidację firmy i jej zakładów, jednak ostatecznie we Friedrichshafen wznowiono produkcję. Szczególnie dużym popytem cieszyły się wówczas skrzynie biegów do ciągników rolniczych (ZF przejęła w Passau zakład ZF Waldwerke GmbH), bazujące na konstrukcjach wcześniej stosowanych w pojazdach gąsienicowych i wojskowych ciężarówkach.

W 1950 roku nastąpiło długoterminowe ustalenie struktury właścicielskiej ZF. Fundacja Zeppelin, od 1947 roku zarządzana przez władze miasta Friedrichshafen, stała się udziałowcem większościowym posiadającym 89,8% udziałów, 6,2% pozostało w posiadaniu rodziny Brandenstein-Zeppelin, a pozostałe 4% utrzymała spółka Maag Zahnräder und Maschinen AG.

Pod koniec lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku spółka zaczęła wprowadzać program ekspansji na kilku obszarach działalności. W 1958 roku ZF stworzyła pierwszy zakład produkcyjny zlokalizowany poza Europą (w Sao Caetano do Sul w Brazylii) na zlecenie firmy Mercedes-Benz. Ponadto wdrożyła program innowacji technologicznych, koncentrując się głównie na hydrodynamicznych skrzyniach biegów Powershift, które w tamtych czasach uznawane były za niezwykle wygodne w użytkowaniu.

W 1965 roku, czyli w 50. rocznicę istnienia ZF, firma rozpoczęła produkcję 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów do samochodów osobowych. Po powstaniu nowego zakładu w Saarbrücken w 1970 roku, w którym od samego początku produkowane były wyłącznie skrzynie biegów powyższego typu, ZF zdobyła pozycję jednego z najbardziej innowacyjnych dostawców skrzyń wieloprzekładniowych przeznaczonych do samochodów osobowych.

Ponadto w latach sześćdziesiątych ZF przez długi czas produkowała również skrzynie biegów dla przemysłu okrętowego, a także skrzynie stacjonarne dla przemysłu maszynowego we współpracy z firmą Siemens. W tym samym okresie przemysł lotniczy ponownie zyskał w firmie na znaczeniu dzięki opracowaniu skrzyni biegów do helikopterów. Pod koniec tej samej dekady ZF podejmowała pierwsze działania na forum międzynarodowym, tworząc rozległą sieć usługową i sprzedażową.

W 1984 roku powstała ZF Steering Gear w Poona w Indiach, a w 1985 roku rozpoczęto produkcję układów kierowniczych w Malezji. ZF zaczęła również w większym stopniu skupiać się na wydajności zakładów produkcyjnych. Nowoczesne procedury produkcyjne od zawsze stanowiły część tradycji ZF, a w owym czasie rozszerzono je także o racjonalne i uproszczone metody produkcji.

Począwszy od 1983 roku ZF rozszerzyła ofertę produktów dzięki przejęciom innych spółek. W 2001 roku ZF przejęła Mannesmann Sachs AG (wcześniej: Fichtel & Sachs AG) wytwarzającą elementy podwozi. We wrześniu 2014 roku ZF ogłosiła przejęcie amerykańskiej firmy TRW. W październiku zdecydowana większość akcjonariuszy TRW zaakceptowała ofertę ZF.

Wraz z TRW Grupa ZF będzie oferować kompleksowy i wzajemnie uzupełniający się asortyment produktów w dziedzinie układów napędowych i podwozi, układów elektronicznych i systemów bezpieczeństwa. Ponadto wzbogaci się o ofertę regionalną, skierowaną do określonych klientów zarówno w segmencie masowym, jak i premium.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2