Kierowcy często zapominają o tym, aby zadbać o światła. Specjaliści firmy OSRAM wyjaśniają o czym powinno się pamiętać, aby utrzymać oświetlenie auta w dobrej kondycji.
Ustawienie
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia tylko 36 proc. kierowców sprawdza ustawienie reflektorów po każdej wymianie żarówki (ale aż 70 proc. przyznaje, że podczas jazdy po zmroku najbardziej przeszkadzają im źle ustawione, oślepiające reflektory innych samochodów).
Wymiana parami
Jeśli przepali się jedna z żarówek reflektorów to i tak powinno się wymienić obie – nie tylko dlatego, że trwałość żarówek z tej samej serii produkcyjnej będzie podobna, lecz także ze względu na barwę światła: nowa i używana żarówka będą świeciły inaczej. Podobna zasada obowiązuje w przypadku lamp ksenonowych (ale tu różnica w barwie światła będzie jeszcze bardziej widoczna).
Istotne parametry
Wybierając żarówki warto odpowiedzieć na pytanie, co jest ważniejsze: trwałość czy ilość światła. Jeśli dostęp do reflektorów jest trudny, najlepiej wybrać żarówki o podwyższonej trwałości (np. OSRAM Ultra Life). Z kolei dla osób, które na pierwszym miejscu stawiają bezpieczeństwo i często jeżdżą nocą poza miastem lepsze będą produkty z linii OSRAM Night Breaker Unlimited.
Czystość reflektorów
Już po półgodzinnej jeździe w warunkach dużego zanieczyszczenia drogi reflektory pojazdu ulegają zabrudzeniu aż w 60 procentach, a nieczystości zasychające na lampach pochłaniają tak wiele światła, że ich zasięg zmniejsza się nawet o kilkadziesiąt metrów. Wiele samochodów ma klosze z tworzyw sztucznych, więc trzeba uważać, by ich nie porysować, czyszcząc je najlepiej wilgotną i miękką szmatką (nigdy na sucho).
Przygotowanie do awarii
Należy wozić ze sobą zapasowe żarówki, zwłaszcza gdy w aucie zamontowano nietypowe modele. W niektórych krajach za brak zestawu zapasowych żarówek grozi mandat.
Instalacja elektryczna
Już pięcioprocentowy wzrost napięcia może spowodować skrócenie trwałości żarówek o połowę. Aby unikać przepięć w instalacji warto zaopatrzyć się w stabilizator, szczególnie jeśli jeździ się starszym samochodem. Pomocne mogą okazać się także takie czynności jak włączanie świateł z kilkusekundowym opóźnieniem po uruchomieniu silnika lub ich wyłączanie przed zgaszeniem auta.
Homologacja i przepisy
Należy wybierać tylko takie źródła światła, które mają homologację. Choć w sklepach można znaleźć np. żarówki H4 o mocy 100/90 W, nie wolno ich używać w samochodzie, który ma poruszać się po drogach publicznych. Normy określają zarówno dopuszczalną moc poszczególnych źródeł światła (dla typu H4 jest to 60/55 W, dla H7 – 55 W), jak również maksymalną temperaturę barwową. Żarówki halogenowe mogą generować światło o temperaturze 4200 K (lampy ksenonowe – 5000 K). Żarówki o większej niż dopuszczalna mocy nie tylko oślepiają innych użytkowników drogi, lecz także mogą uszkodzić reflektor ze względu na znacznie wyższą temperaturę pracy. Równie niebezpieczne (i zabronione) jest stosowanie wkładów ksenonowych w miejscu żarówek halogenowych. Oświetlają one drogę nieprawidłowo, gdyż łuk w lampie ksenonowej jest położony w zupełnie innym miejscu niż skrętka żarówki.
0 komentarzy dodaj komentarz