Firma Launch wprowadza na rynek rozbudowany system telematyczny o nazwie golo. Jego wyróżnikiem jest pełny monitoring wskazań czujników pojazdu i zdalna diagnostyka systemów pokładowych dla samochodów osobowych będących w ruchu.
Platforma golo wymaga do pracy następujących elementów: wtyczki golo, smartfona z Androidem lub iOS-em z możliwością przesyłania danych, bezpłatnej aplikacji firmy Launch i umowy z warsztatem diagnostycznym lub inną firmą obsługującą dane. Odbiorcą informacji przesyłanych z auta może być warsztat samochodowy, firma ubezpieczeniowa, wypożyczalnia lub dyspozytor floty pojazdów.
Fizycznie golo jest wtyczką, którą wkłada się do gniazda diagnostycznego EOBD/OBD. Urządzenie to na bieżąco zbiera dane diagnostyczne pojazdu. W zależności od wersji golo odczytuje i zgłasza usterki EOBD, status i pozycję GPS, czyli trasę przejazdu, prędkość, pozwala też skorzystać z funkcji alarmowych. Może też służyć jako pokładowy hotspot sieci Wi-Fi.
Prezentacja produktów golo odbyła się 13 października 2014 roku w siedzibie NOT w Warszawie
Dla przeciętnego kierowcy system golo może być przydatny na co dzień, aby zasygnalizować pozostawienie otwartego auta, niedomkniętego okna lub włączonego światła, przekroczenie czasu jazdy albo prędkości maksymalnej. System wyposażony w czujnik GPS pozwoli odnaleźć pojazd na parkingu. Dostaniemy alarm na komórkę, jeżeli auto zostanie uruchomione bez naszego zezwolenia, zmieni swoją pozycję albo wyjedzie poza wcześniej zdefiniowany obszar.
Prelekcję prowadził Leszek Waśniewski z Launch Europe. Zaprzyjaźnione auto wyposażone w urządzenie golo jeździło po Warszawie. Za chwilę nastąpi próba zgłoszenia pozorowanej awarii
Ale golo to nie tylko telematyka, lecz również dostęp do danych z czujników pojazdu. Auto wyposażone w to urządzenie pozwala rejestrować na bieżąco stan techniczny, przebieg pojazdu, a nawet styl jazdy kierowcy – poprzez monitoring i analizę przyspieszania, hamowania, prędkości, temperatury silnika i zużycia paliwa. Golo przypomni o konieczności udania się do serwisu, a w razie wypadku przyda się jako "czarna skrzynka" z zapisanymi parametrami poprzedzającymi zdarzenie.
Tak działa system golo. Wszystko opiera się na wymianie danych przez Bluetooth i GSM
Urządzenie golo w samochodzie to również okazja dla warsztatów samochodowych, które mogą zaoferować właścicielowi pojazdu analizę diagnostyczną na odległość. W wyniku analizy warsztat może doradzić kierowcy niezwłoczne odholowanie auta, ostrożną jazdę do najbliższego mechanika lub kontynuowanie podróży, jeśli zgłoszona usterka nie wpływa na stan techniczny pojazdu. Launch przewiduje utworzenie w Polsce sieci 111 "warsztatów golo".
Aplikacja na smartfona wyświetla informacje o podróży do pracy i z powrotem. Widać, że musiały być duże korki
Golo 1 właśnie wchodzi do sprzedaży na rynku brytyjskim, a w Polsce ma się pojawić w styczniu przyszłego roku. Cena końcowa nie powinna przekraczać 100 euro. Również w styczniu ma być dostępna europejska wersja rozbudowanego golo 3 z ceną ok. 150 euro.
Dane z golo pozwoliły sporządzić wykres diagnostyczny. Wskazania, których wartości mają być pokazane, wybiera użytkownik w zależności od potrzeb
Dodatkowym kosztem użytkowania systemów golo są opłaty abonamentowe za transfer danych w sieci GSM. W USA koszt przesyłu danych na potrzeby firm ubezpieczeniowych wynosi ok. 50 USD miesięcznie, w Europie mówi się o 30 euro miesięcznie.
0 komentarzy dodaj komentarz