Pasowy napęd osprzętu silnika wymaga stałej kontroli, ponieważ jego usterki mogą stać się przyczyną poważnej awarii pojazdu. Trzeba więc te uszkodzenia niezwłocznie usuwać, a przede wszystkim im zapobiegać.
Pasek wielorowkowy przenoszący napęd z wału korbowego na poszczególne części osprzętu może w przypadku zaniedbań ulec wyszczerbieniu lub zerwaniu. Spowoduje to utratę ładowania akumulatora, hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego, chłodzenia silnika i klimatyzacji. Ponadto fragmenty wystrzępionego paska mogą uszkodzić napęd rozrządu, powodując jego zablokowanie, rozsynchronizowanie (przeskok zazębienia) i niszczącą kolizję synchronizowanych części. Niekiedy wystrzępione krawędzie paska naruszają delikatną konstrukcję chłodnicy.
Elementy napędu osprzętu ulegają stopniowemu, eksploatacyjnemu zużyciu i w związku z tym wymagają okresowej wymiany zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Wymianie podlega zatem pasek wielorowkowy oraz rolki prowadzące, napinacz i jego rolka, jak również wolne koło pasowe napędu alternatora. Jeśli układ osprzętu jest chroniony przed skutkami drgań skrętnych za pomocą tłumika wbudowanego w koło pasowe wału korbowego, ono również podlega wymianie. Wymianę każdego występującego w samochodach koła pasowego alternatora można przeprowadzić za pomocą 15-elementowego zestawu narzędzi nr 400 0338 10 oferowanego przez Schaeffler Automotive Aftermarket.
Od lewej: wolne koło pasowe alternatora i jego plastikowa osłona ochronna, budowa wolnego koła pasowego (OAP), sprzęgiełka alternatora (OAD) z podatną sprężyną
Często popełnianym błędem jest wymiana samego paska wielorowkowego i przy zachowaniu pozostałych elementów napędu. Taka "naprawa" nie eliminuje przecież eksploatacyjnego zużycia łożysk, wytarcia bieżni rolek, degradacji smaru, tłumików ciernych bądź hydraulicznych ani zmęczeniowego osłabienia sprężyn napinaczy. Ponadto producenci pojazdów wraz z dostawcami ich fabrycznie montowanych części, takimi jak INA, zalecają każdorazowo przy wymianie paska i rolek wymienić wolne koło napędu alternatora. Ten nowy i ważny element również ulega zużyciu. Szczególnie podatne są na nie jego elementy łożyskujące, pierścień blokujący oraz powierzchnia bieżni rolki.
Należy unikać zablokowania wolnego koła, a podczas jego naprawy nie wolno używać stałych kół jednoczęściowych jako zamienników wolnych kół (OAP) i sprzęgiełek alternatora (OAD). Błąd ten sprawia, iż generowane przez silnik drgania skrętne są przenoszone na urządzenia osprzętu, powodując niepożądane przyśpieszenia i opóźnienia kątowe ich wirujących części. Także alternator z powodu znacznej bezwładności swego ciężkiego wirnika może zakłócać płynność napędu pasowego. Dlatego we współczesnych samochodach jest on izolowany od pozostałych części napędu za pomocą wspomnianych systemów OAP lub OAD montowanych na jego osi.
Wolne koło alternatora (OAP) przekazuje napęd tylko przy jednym kierunku obrotów, dzięki czemu zapobiega przenoszeniu drgań skrętnych za pośrednictwem paska napędowego. Sprzęgiełko (OAD) też amortyzuje te drgania, ponieważ łączy koło pasowe z osią wirnika podatną sprężyną, napinaną w momentach okresowych przeciążeń i luzowaną po ich ustaniu.
Oba te dostępne na rynku części zamiennych elementy są owocem pracy konstruktorów firmy INA, która dostarcza je wszystkim znaczącym producentom pojazdów na świecie.
Zestaw narzędzi do wymiany kół pasowych alternatora (400 0338 10)
0 komentarzy dodaj komentarz