Mobil
Rok 1957. Naukowcy coraz więcej wiedzą o zaletach syntetyków, ale silniki nowojorskich aut nadal są smarowane olejem mineralnym
Jedna z bezspornych motoryzacyjnych prawd mówi, że nic tak dobrze nie przedłuża życia silnika jak dobry olej. Syntetyki w silnikach nowych samochodów to dziś codzienność, w starszych budzą wątpliwości.
Czy wierzyć rozpowszechnionym opiniom, że właściciele starych, a zwłaszcza zabytkowych pojazdów muszą w nich stosować tradycyjne oleje mineralne? Oczywiście, że nie. Wystarczy sobie przypomnieć, że pierwszy olej syntetyczny Mobil 1 pojawił się już 40 lat temu.
Oleje syntetyczne, takie jak Mobil 1, są dostępne od wczesnych lat 70. XX wieku. Dlatego nikogo nie powinna dziwić ich obecność w pojazdach z poprzednich epok, na przykład w silniku Forda Capri 1.3 4 Speed, który był produkowany w latach 1978–1980. Czy coś więcej przemawia za stosowaniem olejów syntetycznych w oldtimerach? Dokładnie te same korzyści, które i we współczesnych modelach decydują o wyższości syntetyków nad olejami mineralnymi. Olej ma bowiem decydujący wpływ na żywotność silnika i utrzymanie jego dobrych osiągów. Ogranicza tarcie, chroni przed korozją, wspomaga chłodzenie i zabezpiecza przed gromadzeniem się osadów. Z tych zadań zdecydowanie najlepiej wywiązują się środki smarne produkowane na bazie syntetycznej.
Bill Maxwell, człowiek legenda i współtwórca pierwszego oleju syntetycznego Mobil 1, w rozmowach o stosowaniu syntetyków w starych autach często odwołuje się do sytuacji z życia wziętych. Tłumaczy więc: "Mój znajomy zalewa silnik swojego Chevroleta z 1955 roku olejem Mobil 1. Wiem, że wielu osobom trudno w to uwierzyć, ale nasze oleje syntetyczne naprawdę z powodzeniem mogą być używane w starszych pojazdach".
Bill Maxwell – współtwórca pierwszego oleju syntetycznego Mobil 1
Część kierowców może z takim stanowiskiem się nie zgodzić. Szczególnie, że olejom syntetycznym przypisywane jest rozszczelnianie starych silników. W rzeczywistości częstym powodem wycieków z silnika jest po prostu zły stan uszczelek. Inny z olejowych mitów dotyczy koloru oleju. Nieprawdą jest, że olej, który w trakcie eksploatacji zmienił swoją oryginalną barwę, stracił swoje właściwości smarne i nadaje się już do wymiany. Warto pamiętać, że szybkie zmiany koloru oleju silnikowego, szczególnie w silnikach wysokoprężnych, są w początkowej fazie jego eksploatacji naturalne i mają niewielki związek ze skutecznością smarowania.
Warto też pamiętać, że wszyscy producenci pojazdów zalecają wymianę oleju po upływie określonego czasu (np. roku), nawet jeżeli auto jest używane sporadycznie. Jest to szczególnie ważne w procesie przygotowania cennych zabytkowych lub kultowych samochodów do nowego sezonu. Zwykle ich silniki pozostają w bezruchu przez wiele zimowych miesięcy, co powoduje, że czas działania zgromadzonych w nich szkodliwych związków chemicznych jest znacznie wydłużony. Sprzyja to procesowi wcześniejszej utraty pełnych właściwości oleju i powinno skłonić do zastanowienia się nad ewentualną wymianą oleju silnikowego na nowy. Z pewnością jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, którego efektem będzie doskonała ochrona wszystkich elementów silnika przez cały sezon.
40 lat po wprowadzeniu do powszechnej sprzedaży oleju Mobil 1 centra badawcze nadal udoskonalają skład współczesnych produktów tej marki
W momencie wyboru oleju warto decydować się na produkty charakteryzujące się wysoką jakością. Pierwszym i podstawowym czynnikiem wyboru środka smarnego są rekomendacje producenta samochodu. Warto także skorzystać z internetowych wyszukiwarek doboru oleju na stronach producentów środków smarnych. Na przykład narzędzie doboru oleju ze strony www.mobil.pl uwzględnia środki smarne rekomendowane również do wielu aut zabytkowych.
0 komentarzy dodaj komentarz