Produkcją i sprzedażą części samochodowych zajmuje się w Polsce aż 900 firm zatrudniających ponad 116 tysięcy osób. Przychody z tej działalności dynamicznie rosną sięgając już poziomu 60 mld zł rocznie, z czego połowę przynosi obecnie eksport. Te pomyślne realia znalazły pełne potwierdzenie podczas poniedziałkowej (15 września 2014) konferencji prasowej, poprowadzonej wspólnie przez wicepremiera, Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego oraz Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Merytoryczną podstawę obrad stanowił zaprezentowany w ich trakcie raport Stowarzyszenia zatytułowany "Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy". Komentując przytoczone w nim fakty, Janusz Piechociński podkreślił w swym wystąpieniu rolę tych kilkuset niezależnych firm w tworzeniu i utrzymywaniu atrakcyjnych miejsc pracy oraz ich udział w przychodach budżetowych państwa i finansowaniu ubezpieczeń społecznych. Suma podatków dochodowych płaconych przez tę grupę przedsiębiorstw wyniosła w 2013 r. 1,8 mld zł, a podatek VAT od dostarczanych przez nie produktów osiągnął w tym okresie łączną wartość 5,5 mld zł. Na konta ZUS trafiło z tego sektora 4,7 mld zł. Razem daje to naszej gospodarce narodowej korzyści warte 12 mld zł rocznie.
Zdaniem wicepremiera Piechocińskiego, skala naszego eksportu części samochodowych jest wciąż przez krajową opinię publiczną niedoceniana, choć jest ona trzy razy większa, niż w przypadku tradycyjnych polskich eksportowych specjalności, czyli węgla, koksu i brykietów, gdyż przez ostatnie 10 lat wzrosła aż dwukrotnie i nadal rośnie (z 27,5 mld zł w 2012 roku do 29,9 mld zł w 2013 r.). Przekracza też obecnie o 7,8 mld zł wartość naszego eksportu kompletnych pojazdów, wynoszącą teraz 22,1 mld zł.
Alfred Franke przypomniał z kolei, iż polski eksport części motoryzacyjnych ma imponującą wagę nie tylko w sensie finansowym, lecz również i w najbardziej dosłownym, jeszcze bardziej przemawiającym do wyobraźni. Jest to obecnie ponad 1 mln ton rocznie, czyli 90 razy więcej, niż waży konstrukcja Stadionu Narodowego. Prezes SDCM dokonał w swym wystąpieniu też dalszych, równie efektownych porównań podając, że:
• całkowita powierzchnia hal magazynów części motoryzacyjnych w Polsce to ponad 600 tysięcy metrów kwadratowych, czyli około 5 Pałaców Kultury i Nauki;
• samochody dostarczające te produkty do warsztatów i sklepów pokonują w ciągu doby odległość równą 12 okrążeniom kuli ziemskiej.
Poinformował również o krajowej strukturze warsztatów niezależnych obsługujących samochody osobowe i ciężarowe. Ogólnie tych placówek mamy około 19,5 tys., z czego 13,5 tysiąca z nich świadczy pełen zakres napraw, a 6 tysięcy to firmy wyspecjalizowane. Zatrudnienie we wszystkich razem przekracza 106 tys. osób, a liczba zleceń zrealizowanych w ciągu ubiegłego roku to 32,1 mln.
SDCM jest członkiem FIGIEFA, Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Części Samochodowych. Umożliwia to reprezentowanie interesów działających w Polsce przedsiębiorców przed Parlamentem i Radą Unii Europejskiej.
Zobacz także
SDCM Konferencja Produkcja Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych części motoryzacyjne Ministerstwo Gospodarki
0 komentarzy dodaj komentarz