W 2009 roku Bosch wprowadził na rynek przystawkę do stołów probierczych diesla, np. EPS 815, umożliwiającą testowanie wtryskiwaczy elektromagnetycznych systemów CR (ang. common rail) firm Delphi i Denso.
Rozpowszechnione wraz z tym urządzeniem opisy skomplikowanych procedur nastawczych stały się podstawą niniejszej publikacji. Wyjaśnia ona mechanizmy procesu sterowania wtryskiwaczami od strony elektrycznej, będąc równocześnie rozszerzoną, polskojęzyczną instrukcją obsługi dla użytkowników odpowiedniego sprzętu testującego, a także dla pracowników warsztatów zajmujących się nowoczesnymi systemami wtryskowymi diesla. Może być zatem pomocna w kształtowaniu profili sterujących wtryskiwaczy podczas ich badania na urządzeniu testującym EPS 200A firmy Bosch.
Standaryzowane profile sygnałów
Głównym celem stosowania standaryzowanych profili elektrycznych sygnałów sterujących wtryskiwaczami CR jest uzyskanie powtarzalności wtryskiwanych dawek paliwa. Profile te wykorzystywane są zarówno podczas testów wtryskiwaczy CR na profesjonalnych stołach probierczych diesla, jak i w normalnej pracy systemów wtryskowych CR w pojeździe. Urządzenia testujące firmy Bosch umożliwiają samodzielną modyfikację profili poprzez ich edycję w odpowiednim oknie programu. Ta funkcja jest szczególnie przydatna podczas testowania wtryskiwaczy Delphi lub Denso, dla których nie przygotowano specjalnych baz danych takich, jak dla analogicznych produktów Boscha, gdzie do każdego numeru katalogowego wtryskiwacza jest przypisana charakterystyka z właściwym profilem sygnału sterującego.
Na rynku dostępne są też inne urządzenia, np. CRU_2i firmy ZAPP, posiadające wbudowane bazy nominalnych wartości mierzonych dla niemalże wszystkich typów wtryskiwaczy CR, zarówno elektromagnetycznych, jak i piezoelektrycznych. Kolejne wersje oprogramowania wraz z zaktualizowaną bazą danych są dostępne w krakowskiej firmie CarTechnik, będącej generalnym importerem produktów firmy ZAPP.
Próby wykorzystania w nieprofesjonalnych urządzeniach testujących komputerowych baz danych pomiarowych wtryskiwaczy prowadzą zwykle do powstawania błędów pomiaru dawek paliwa. Podczas testowania wtryskiwaczy bez określenia profili sygnałów do ich wysterowania istnieje prawdopodobieństwo dużego rozrzutu wielkości dawek, czyli ich niepowtarzalności. Dotyczy to zwłaszcza małych dawek paliwa, przy których pomiar staje się szczególnie niewiarygodny.
Odpowiednie wyprofilowanie prądowych przebiegów sterujących minimalizuje wpływ różnych niekorzystnych czynników na wielkość wtryskiwanej dawki, a także na niepożądane opóźnienie momentu jej wtrysku.
Stanowisko probiercze Bosch do badania systemów wtryskowych Diesla
CR common rail silnik wysokoprężny wtrysk sterowanie silnik Diesla wtryskiwacz elektromagnetyczny
0 komentarzy dodaj komentarz