Tłokowe silniki spalinowe, będące podstawowym źródłem napędu pojazdów mechanicznych, mają obok wielu zalet także pewne wady, niwelowane przez stosowanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań.
Do wad tych należą między innymi: generowanie trudnych do wytłumienia drgań i niejednostajność momentu obrotowego. Druga z wymienionych niedogodności polega na tym, że prędkość obrotowa wału korbowego silnika ulega ciągłym wahaniom z powodu cykliczności procesów spalania zachodzących w poszczególnych cylindrach. Te pulsacje momentu obrotowego są z kolei źródłem tzw. drgań skrętnych, szkodliwych dla wszystkich części układu napędowego. W typowych silnikach spalinowych moc jest odbierana na obydwu końcach wału korbowego. Z jednego przekazywana jest poprzez sprzęgło, skrzynię biegów, przekładnię główną, mechanizm różnicowy na koła pojazdu. Z drugiego natomiast – za pośrednictwem kół pasowych i pasków napędowych do napędzanych urządzeń pomocniczych.
Drgania skrętne pojawiające się po stronie napędu pomocniczego mogą powodować niekontrolowane drgania paska i przyspieszone zużycie elementów z nim współpracujących. Zjawisko to nasila się wraz z długością paska i liczbą elementów przez niego napędzanych. Z tego powodu wielu producentów samochodów zaczęło stosować koła pasowe wału korbowego z tłumikami drgań. W kołach takich piasta osadzona na wale korbowym i część obwodowa współpracująca z paskiem są połączone warstwą elastomeru pozwalającego częściowo wytłumić drgania. Takie koło pasowe spełnia właściwie swoją rolę, gdy jest sprawne i wykonane zgodnie z technologią producenta. Jest to element eksploatacyjny, więc wraz z rosnącym przebiegiem pojazdu ulega stopniowemu zużyciu. Dlatego ważne jest odpowiednio wczesne wykrywanie jego usterek. Zaniedbania w tym zakresie mogą spowodować awarię uniemożliwiającą dalszą jazdę (np. zerwanie paska, całkowite oderwanie koła) lub nawet poważne uszkodzenie silnika.
Sprawdzenia stanu koła pasowego należy dokonać w przypadku pojawienia się nietypowych dźwięków pochodzących z jego okolic, gdy nastąpiła awaria paska napędowego (postrzępienie, zerwanie, zsunięcie się z kół) oraz przy okazji jego demontażu (np. podczas wymiany paska rozrządu).
Pierwszą czynnością diagnostyczną jest obserwacja koła w czasie jego pracy. O uszkodzeniu może świadczyć balansowanie części obwodowej, zwane potocznie "biciem". W niektórych modelach usterce mogą towarzyszyć metalowe opiłki pojawiające się w okolicach paska napędowego.
Dalszych czynności sprawdzających dokonuje się po zdemontowaniu paska napędowego. Doświadczony mechanik z łatwością zauważy nadmierne luzy pojawiające się przy poruszaniu kołem. Ostatnią czynnością kontrolną są oględziny zdemontowanego koła. Wszelkie pęknięcia czy rozerwania części elastycznej kwalifikują koło do wymiany.
Przy okazji wymiany koła na nowe należy dokonać analizy, czy jego uszkodzenie nie miało charakteru wtórnego, tzn. czy nie było następstwem innych usterek. W szczególności należy zwrócić uwagę na stan sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora. Jego zablokowanie powoduje zwiększone drgania paska i może skutkować przedwczesnym zużyciem koła pasowego. Drugim elementem mającym wpływ na trwałość koła pasowego jest stan napinacza paska, zwłaszcza jeśli jest on wyposażony w hydrauliczny tłumik drgań. Po stwierdzeniu jakiejkolwiek usterki koła pasowego należy oczywiście dokonać jego wymiany. Wszystkie niezbędne podzespoły, również w praktycznych, kompleksowych zestawach, oferowane są przez NTN-SNR.
NTN-SNR oferuje szeroki asortyment elastycznych kół pasowych do większości pojazdów spotykanych w Polsce. Są to produkty o jakości OE, pozwalające w pełni przywrócić funkcjonalność napędu paskowego. Wysoka jakość jest tutaj bardzo istotna, ponieważ tani zamiennik niskiej jakości, pozornie wyglądający jak część oryginalna, może nie posiadać odpowiednich własności tłumiących.
Dobór elastycznego koła pasowego do danego pojazdu ułatwiają szczegółowe i przejrzyście opracowane katalogi firmy NTN-SNR. Symbole wszystkich referencji rozpoczynają się od liter "DPF".
Odpowiednio dobrany produkt należy zamontować zgodnie z instrukcją producenta, zwłaszcza gdy chodzi o dokręcenie odpowiednim momentem. W wielu przypadkach zalecana jest także wymiana śruby mocującej. Taki sposób postępowania, wraz ze wspomnianą wcześniej analizą przyczyn usterki, pozwoli na dalszą bezawaryjną eksploatację pojazdu.
Konkurs wiedzy "Wypoczywam bezpiecznie z NTN-SNR" dla profesjonalistów branży motoryzacyjnej realizowany jest przez firmę NTN-SNR Sp. z o.o. oraz wybrane tytuły czasopism i portali internetowych branży motoryzacyjnej. Konkurs skierowany jest do właścicieli warsztatów i sklepów motoryzacyjnych działających na obszarze Polski. Aby wziąć w nim udział, należy śledzić publikacje dotyczące zagadnień warsztatowych (przygotowane przez firmę NTN-SNR) w prasie branżowej (Autonaprawa, Nowoczesny Warsztat) oraz w portalach internetowych (e-autonaprawa.pl, motofocus.pl, warsztat.pl, motofaktor.pl). Warunki konkursu: kliknij |
0 komentarzy dodaj komentarz