Koncern Delphi projektuje i produkuje zaawansowane technologicznie komponenty dla 25 najważniejszych producentów samochodów na świecie oraz dostarcza je na niezależny, międzynarodowy rynek części zamiennych. W skład bardzo szerokiego spektrum motoryzacyjnych produktów Delphi wchodzą też wytwarzane w wielu krajach systemy wtryskowe do najnowocześniejszych silników wysokoprężnych.
Specjalnością rumuńskiej fabryki w miejscowości Miroslava koło Iasi (miasto znane w Polsce jako Jassy) są wtryskiwacze i pompy common rail. Dlatego tam właśnie 17 czerwca 2014 odbyła się, połączona ze zwiedzaniem hal produkcyjnych, konferencja prasowa dziennikarzy mediów motoryzacyjnych środkowo-wschodniej Europy, poświęcona najnowszym globalnym osiągnięciom w tej dziedzinie techniki.
Delphi w Rumunii
Zakład Miroslava/Iasi zaprezentował gościom jego dyrektor Stefan Petrea. Fabryka ta jest jedną z czterech uruchomionych w Rumunii przez koncern Delphi od 1997 roku. O jej lokalizacji, podobnie jak w przypadku pozostałych trzech fabryk, zadecydowała obecność dużej liczby wysoko wykwalifikowanych pracowników na miejscowym rynku pracy. Po odpowiednim przeszkoleniu bardzo szybko zaadaptowali się oni do standardów obowiązujących w przemyśle samochodowym.
Zespoły wtryskowe produkowane w rumuńskiej fabryce Delphi montowane są w najnowszych modelach samochodów czołowych marek świata
Wszystkie rumuńskie zakłady Delphi korzystają w szerokim zakresie z miejscowych produktów i usług, co dodatkowo zwiększa liczbę generowanych przez nie stanowisk roboczych, rozwiązuje wiele problemów logistycznych i zmniejsza obciążenie środowiska naturalnego. Same zaś obsługują zarówno odbiorców lokalnych, jak i zagranicznych z całego świata, w tym przede wszystkim wiodących producentów samochodów.
Konstrukcje współczesnych pomp wysokiego ciśnienia już dziś odpowiadają technicznym wymogom, które zaczną obowiązywać za kilka lat
Uruchomienie w roku 2009 w miejscowości Miroslava nowego zakładu o powierzchni 35 000 m kw., zatrudniającego dziś około 2000 osób, kosztowało ponad 300 milionów euro. Pierwsi pracownicy fabryki zostali jednak zaangażowani już w lipcu 2007 roku, by w październiku zorganizować jej pracę w tymczasowej siedzibie i wykonać pierwsze serie produktów. Od tego czasu wyprodukowano w Jassach pompy wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze common rail do najnowocześniejszych silników Diesla w około 4 milionach pojazdów lekkich, średnich oraz najcięższych (z segmentu heavy duty). Montaż elementów tych bardzo precyzyjnych urządzeń prowadzony jest w halach (tzw. clean rooms), odznaczających się sterylną czystością i ściśle kontrolowanymi parametrami jakości powietrza.
Diesel w Delphi
O aktualnym etapie rozwoju samochodowych silników wysokoprężnych mówili w swych konferencyjnych wystąpieniach, a także w indywidualnych rozmowach z zainteresowanymi dziennikarzami: Vivek Palta, Delphi's vice president of Europe, Middle East and Africa oraz Greg Barnes, Delphi's global service operations manager. Korporacja Delphi zatrudniająca na pięciu kontynentach aż 19 tysięcy inżynierów należy i w tej dziedzinie do bardzo wąskiego grona globalnych liderów, a z jej rozwojowych planów wynika, że już w 2018 roku dostarczać będzie międzynarodowym odbiorcom (OE i aftermarket) 11% całej światowej produkcji pomp i wtryskiwaczy do systemów common rail. Duża wiedza i doświadczenie Delphi w dziedzinie organizacji procesów spalania w silnikach wysokoprężnych wynikają z twórczej kontynuacji dorobku znanej firmy Lucas, wchodzącej obecnie w skład tego globalnego koncernu.
O jakości podzespołów systemów wtryskowych decyduje w Jassach mikronowa precyzja obróbki ich elementów na automatycznych liniach produkcyjnych
Systemy common rail już obecnie wyparły z motoryzacyjnego rynku wszystkie inne, dawniej stosowane układy wtryskowe do silników z zapłonem samoczynnym. Tylko one bowiem są w stanie zapewnić ekstremalnie wysokie (ponad 2000 barów) ciśnienia wtrysku niezbędne dla spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Biura konstruktorskie, laboratoria i zakłady produkcyjne Delphi są już teraz przygotowane do podjęcia tych technicznych wyzwań. Świadczy o tym opracowana ostatnio pompa, zdolna wytwarzać wysokie ciśnienie systemowe na poziomie 2700 barów, a także nowe konstrukcje wtryskiwaczy i kompletnych zespołów zasilania wtryskowego.
Pracownikom zatrudnionym w sterylnych halach montażowych włos z głowy spaść nie może, gdyż byłby w stanie spowodować poważną awarię
W dziedzinie wtryskiwaczy nie spełniły się oczekiwania wiązane jeszcze parę lat temu z ich wersją piezoelektryczną, obecnie już nieprodukowaną. Okazała się ona bowiem zbyt kosztowna w produkcji i niedoskonała pod względem szybkości działania, dokładności dawkowania oraz powtarzalności realizowanych cykli wtrysku, co wpływa niekorzystnie na czystość spalin. Wady te natomiast udało się wyeliminować w starszej, lecz odpowiednio zmodyfikowanej elektromagnetycznej odmianie wtryskiwaczy. Jej najnowszym przykładem jest produkowany w Iasi tzw. smart injector, czyli wtryskiwacz wyposażony w dodatkowy zawór zwiększający ciśnienie do wartości wyższej niż panująca w kolektorze common rail. Jego działanie nie opóźnia wtrysku, ponieważ ta sekwencja trwa bardzo krótko. Zadowalająco szybkie i niezawodne jest także przerywanie wtrysku.
Dokładność wykonania szczelin i otworów wielokrotnie cieńszych od ludzkiego włosa można kontrolować dzięki zaawansowanej optyce i elektronice
Rozwiązaniem bardzo korzystnym dla konstruktorów samochodów z wysokoprężnym napędem jest opracowany przez Delphi modułowy system multec(r) diesel common rail. Dzięki użytym wtryskiwaczom smart injector umożliwia on osiąganie rekordowo niskich poziomów emisji CO2 i zużycia paliwa, a możliwość różnicowania jego charakterystyk zależnie od potrzeb różnych silników pozwala stosować go uniwersalnie w wielu bardzo różnych modelach pojazdów, np. w nowym Mercedesie Klasy C oraz w trzycylindrowym VW Polo.
Gospodarze i goście podczas zajęć w sali konferencyjnej fabryki Delphi w mieście Miroslava
Podobne zalety ma ultrawysokociśnieniowy system common rail F2e Delphi, przeznaczony do pojazdów z segmentu heavy duty. Bardzo wysokie ciśnienie w tym układzie (do 3 000 barów) w połączeniu z precyzyjną kontrolą ilości wtryskiwanego paliwa pozwoli na spełnianie przyszłych norm emisji, znacznie ostrzejszych niż obecne Euro 6.
Dyrektor zakładu Stefan Petrea w trakcie kuluarowej rozmowy z polskimi dziennikarzami pytał o wrażenia z wizyty w halach produkcyjnych
Systemy common rail Delphi mogą być też montowane w pojazdach z alternatywnymi układami napędowymi, czego przykładem jest model Peugeot 3008 Hybrid4, pierwszy na świecie, seryjnie produkowanym samochód hybrydowym, w którym połączono napęd elektryczny z silnikiem Diesla.
Doświadczenia OE wspierają aftermarket
Licznych dowodów na słuszność tej tezy dostarczyli goszczącym w Jassach dziennikarzom z naszej części Europy wspomniany już wiceprezes Vivek Palta oraz Sławomir Weleziński, business development director, DPSS Central & Eastern Europe. Informowali oni, iż na całym kontynencie europejskim Delphi posiada około 6800 dystrybutorów. Kanały dystrybucji na niezależny rynek części zamiennych obejmują duże firmy dystrybucyjne, hurtowników i warsztaty naprawcze oraz rynek sprzedaży detalicznej. Dystrybucja komponentów silników Diesla jest prowadzona zarówno przez dystrybutorów, jak i za pośrednictwem autoryzowanych stacji obsługi.
Sławomir Weleziński – business development director DPSS Central & Eastern Europe – odpowiadał na pytania dotyczące produkcyjnej, handlowej i szkoleniowej działalności koncernu
Sieć Delphi Service Centre (1600 placówek na całym świecie, z których 1500 działa w regionie EMEA: Europa, Bliski Wschód i Afryka) tworzą autoryzowane przez Delphi warsztaty, zdolne naprawiać najnowocześniejsze systemy występujące w samochodach, w tym także wtryskowe układy zasilania. Placówki te dysponują nie tylko odpowiednim asortymentem części zamiennych, lecz także specjalistycznym sprzętem diagnostycznym i naprawczym, dostępem do profesjonalnej informacji i wsparcia technicznego oraz wiedzą i umiejętnościami nabytymi w trakcie korporacyjnych szkoleń. Kompleksowe szkolenia teoretyczno-praktyczne w zakresie systemów common rail realizowane są z reguły w cyklach pięciodniowych. Węższy, lecz równie głęboki zakres kompetencji mają warsztaty sieci Delphi-Diesel, których 22 działają już w Polsce. Korzystają one, podobnie jak serwisy o innych samochodowych specjalnościach, z odpowiednich szkoleń w ośrodku Delphi w Błoniu.
Inżynier Greg Barnes: Wtryskiwacze piezoelektryczne? Nie! Solenoidowe lepiej odpowiadają obecnym wymogom ekologicznym i dlatego Delphi nadal doskonali ich konstrukcję
Agnieszka Przymusińska – communications manager, Central & Eastern Europe – dbała o sprawny i komfortowy przebieg całego międzynarodowego spotkania
0 komentarzy dodaj komentarz