Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) informuje, że Komisja Europejska została zmuszona do wycofania propozycji dotyczącej tzw. "Klauzuli Napraw".
W krajach UE rynek części eksploatacyjnych (takich jak klocki hamulcowe czy paski rozrządu) jest uwolniony, ale w segmencie tzw. części zewnętrznych (widocznych) sytuacja jest inna. W niektórych państwach koncerny samochodowe wciąż cieszą monopolem na sprzedaż części zewnętrznych – zderzaków, masek, atrap chłodnicy, błotników, lusterek, lamp itd.
Sytuację tę chciała zmienić Komisja Europejska, która już w 2004 roku zaproponowała wprowadzenie "Klauzuli Napraw" do dyrektywy 98/71/WE. Przepis ten miał na celu pojawienie się wolnej konkurencji na rynku zewnętrznych części zamiennych w całej Unii Europejskiej. "Klauzula Napraw" zapewniała równowagę między ochroną własności intelektualnej a potrzebą wolnej konkurencji, ochroną konsumentów oraz jednolitym rynkiem europejskim. W 2007 roku konieczność wprowadzenia tej propozycji poparł Parlament Europejski. Jednak protekcjonizm niektórych państw członkowskich wystarczył do storpedowania "Klauzuli Napraw": 21 maja br. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej została opublikowana decyzja Komisji Europejskiej o wycofaniu propozycji wprowadzenia klauzuli w całej UE.
Mimo decyzji Komisji przepisy krajowe związane z "Klauzulą Napraw" nadal będą obowiązywać. Obecnie w 11 państwach członkowskich UE – w tym Polsce – rynki części zewnętrznych są w pełni zliberalizowane. W Niemczech, pomimo braku zapisów klauzuli, rynek jest bliski liberalizacji dzięki zobowiązaniu niemieckich producentów samochodów do zaprzestania nadużywania swoich praw rejestracji wzorów wobec niezależnych podmiotów. Postęp widać również w tych krajach członkowskich, w których tradycyjnie obowiązywały praktyki protekcjonistyczne chroniące interesy producentów samochodów. We Francji urząd ds. konkurencji potwierdził niedawno konieczność liberalizacji rynku poprzez przyjęcie rozwiązania opartego na zasadach "Klauzuli Napraw".
Klauzula napraw Komisja Europejska SDCM Konkurencja Części zamienne Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Unia Europejska Monopol
0 komentarzy dodaj komentarz