System Eco.Logic Motion firmy Bosch jest stosowany obecnie także w autokarach Setra TopClass 500 produkowanych przez koncern Daimler. Jego wykorzystanie pozwala obniżyć koszty paliwa i ograniczyć emisję spalin.
Eco.Logic Motion pełni funkcję inteligentnego czujnika, który optymalizuje strategię jazdy. Na bazie cyfrowych map (uwzględniających ukształtowaniu terenu) tworzony jest trójwymiarowy obraz trasy. Wbudowany moduł GPS służy do sporządzenia profilu ukształtowania powierzchni, czyli tzw. elektronicznego horyzontu.
Specjalne oprogramowanie analizuje elektroniczny horyzont w połączeniu z aktualnymi parametrami jazdy, a następnie oblicza strategię proekologicznej podróży. Określana jest odpowiednia prędkość jazdy oraz wybór przełożeń dostosowany do odcinka, który autokar ma przejechać. Wartości te są porównywane z rzeczywistymi parametrami i przekazywane w postaci komend do układu przeniesienia napędu. Następnie sterownik silnika i skrzyni biegów przekształca je w sygnały sterujące, co umożliwia pojazdowi przyspieszenie lub ograniczenie niepotrzebnych przełożeń tuż przed wjazdem na szczyt wzniesienia.
Testy przeprowadzone przez Daimlera na urozmaiconej topograficznie autostradzie A6 w Niemczech wykazały, że oszczędność paliwa przy zastosowaniu tempomatu Eco.Logic Motion wynosi średnio ponad 9%.
0 komentarzy dodaj komentarz