Klimatyzacja w pojazdach jest już wyposażeniem standardowym, a wymaga przy tym regularnej obsługi. Oznacza to nowe rynkowe szanse dla warsztatów, które dysponują fachową wiedzą i właściwymi urządzeniami.
Dzisiaj klimatyzację ma ponad 60% samochodów osobowych małych (w pozostałych jest ona dostępna jako opcja) oraz ponad 90% modeli klasy średniej i premium. Podobny trend dotyczy również ciężkich pojazdów użytkowych.
Do obsługi samochodowych układów klimatyzacji oraz urządzeń do ich serwisowania uprawnia potwierdzenie kompetencji zaświadczające, że warsztat dysponuje odpowiednim sprzętem i fachowym personelem. Dokument taki jest wystawiany na określony czas przez autoryzowaną organizację, np. przez centrum szkoleniowe Bosch po odbyciu w nim kursu szkoleniowego.
Rodzaje stosowanych systemów
Układy klimatyzacyjne stosowane we współczesnych samochodach składają się w większości z podobnych elementów i działają na tych samych fizycznych zasadach. Ważne znaczenie praktyczne mają jednak ich różnorodne podziały. Na przykład według sposobu sterowania rozróżniamy klimatyzacje manualne i automatyczne. Pod względem konstrukcji istotną różnicę stanowi wyposażenie instalacji w zawór rozprężny z osuszaczem i filtrem, zamontowanymi w obwodzie wysokiego ciśnienia, bądź wyposażenie w dyszę dławiącą z zasobnikiem zamontowanym w obwodzie niskiego ciśnienia. W zakresie serwisowania pierwszoplanową rolę odgrywa rodzaj wykorzystywanego czynnika chłodniczego.
Podstawowy sprzęt diagnostyczny
Zgłaszane przez klienta usterki i niedomagania układu klimatyzacyjnego są w ogromnej większości wypadków wiarygodne, lecz wymagają jeszcze obiektywnej weryfikacji przed podjęciem jakichkolwiek czynności obsługowych, regulacyjnych lub naprawczych.
Ustalanie zakresu i charakteru ewentualnej nieprawidłowości należy rozpoczynać zawsze od organoleptycznej kontroli stanu i wymiany (jeśli jest potrzebna) filtra przeciwpyłowego. Sprawdzenie ma wykluczyć dławienie przepływu powietrza, wpływające nie tylko na samą intensywność nadmuchu do wnętrza kabiny, lecz w konsekwencji także na przebieg innych procesów fizycznych zachodzących w trakcie pracy układu.
Kolejnym krokiem musi być dokładny pomiar temperatury zewnętrznej w miejscu przeprowadzanych badań. Jeśli jest wyższa od 20ºC, można przy włączonym urządzeniu klimatyzacyjnym przejść do mierzenia temperatury w bezpośrednim sąsiedztwie dysz nadmuchowych, przyjmując, iż wartości poniżej 2º lub powyżej 10º oznaczają wadliwą pracę systemu, której przyczyny mogą mieć charakter mechaniczny, elektryczny lub elektroniczny.
Ważnych informacji diagnostycznych dostarcza również odpowiednio użyta nowoczesna stacja do serwisowania samochodowych systemów klimatyzacyjnych. Pozwala ona bowiem mierzyć ciśnienia panujące w wysokociśnieniowej i niskociśnieniowej części obiegu czynnika chłodniczego zarówno przy unieruchomionym klimatyzatorze i silniku pojazdu, jak i po ich włączeniu. Badania te dają wstępną informację o stopniu napełnienia układu czynnikiem chłodniczym.
Diagnozowanie elektronicznego sterownika klimatyzacji za pomocą przyrządu diagnostycznego (np. Bosch KTS) umożliwia dokładne rozpoznanie usterki, której przyczyną jest niesprawność elektronicznych części systemu klimatyzacyjnego lub innych współpracujących z nim elementów elektroniki pojazdu.
2019-06-21 03:14
Wartościowe informacje
Arkadiusz
Bardzo ciekawy artykuł, przydatne informacje podczas samodzielnego serwisowania klimatyzacji.
1 komentarzy dodaj komentarz