Mechanikom zainteresowanym warsztatowymi naprawami rozruszników i alternatorów polecam uważne przysłuchiwanie się samochodom klientów, bo może to stać się źródłem wielu dodatkowych zleceń.
Nie trzeba czekać na całkowitą awarię podzespołu, gdy wiadomo, że zbliża się ona nieuchronnie. Można to poznać po głośnej pracy rozrusznika podczas uruchamiania silnika samochodu, po wolnych jego obrotach powodowanych dużymi oporami wewnętrznymi. Charakterystyczne są również odgłosy świadczące o braku cofania się lub rozłączania koła zębatego rozrusznika, gdy silnik zostanie już uruchomiony. Nie należy też lekceważyć sporadycznego braku reakcji rozrusznika na przekręcenie kluczyka w pozycję rozruchową.
Jeśli chodzi o alternator, objawem jego pogarszającego się stanu jest głośna praca przy biegu jałowym silnika (najczęściej przyczyną tego są łożyska), świecąca kontrolka ładowania w pulpicie kierowcy, drgania paska micro (oznaka zatartego sprzęgiełka jednokierunkowego). Ponadto w niektórych modelach pojazdów podczas braku ładowania akumulatora może wyłączać się elektryczne wspomaganie kierownicy. Z kolei częste przepalanie się żarówek może świadczyć o uszkodzeniu regulatora napięcia alternatora (zbyt wysokie napięcie ładowania).
Do napraw niezbędnych w wyżej wspomnianych wypadkach wystarczy posiadać multimetr, ściągacze do łożysk, kół pasowych w alternatorach i tulejek w rozrusznikach oraz tak podstawowe narzędzia, jak klucze, wkrętaki, młotek, lutownica. Do bardziej profesjonalnych napraw potrzebny jest już stół probierczy.
Specjalistyczna regeneracja całego podzespołu lub jego części potrzebna bywa jedynie w przypadku przebicia lub spalenia uzwojeń, uszkodzenia płyty diodowej lub komutatora w alternatorze.
Warto też wiedzieć, iż doradztwo techniczne firmy Valeo odbywa się za pośrednictwem infolinii i obejmuje wsparcie w zakresie:
0 komentarzy dodaj komentarz