Paski wieloklinowe zazwyczaj współpracują z napinaczami. Jednak w najnowszych modelach samochodów coraz częściej stosowane są specjalne paski elastyczne bez napinaczy.
Firma Gates opracowała wzmacniany włóknami poliamidowymi pasek elastyczny o nazwie Stretch Fit™. Jest on montowany w niektórych pojazdach fabrycznie i równocześnie dostępny na rynku części zamiennych, gdzie stanowi część programu pasków wieloklinowych Micro-V® XF.
Prawidłowy montaż paska Stretch Fit™ wymaga użycia odpowiednich narzędzi. Oferowane przez firmę Gates dwa narzędzia uniwersalne SFT001 i SFT003 wyposażone są w zestawy wymiennych trzpieni stabilizujących o różnych długościach. Umożliwiają one obsługę ponad 80% współczesnych napędów beznapinaczowych.
Do każdego paska wieloklinowego Gates Stretch Fit™ dołączana jest odpowiednia instrukcja montażowa, umieszczona na wewnętrznej stronie opakowania. Przed wymianą napędu pasowego należy (korzystając z tej instrukcji) sprawdzić, który z modeli narzędzi powinien być w tym wypadku zastosowany (fot. 1), czy konieczne będzie użycie śruby stabilizującej ten przyrząd na kole pasowym oraz w jakiej pozycji (A, B lub C) musi być ona umieszczona.
Kolejną czynnością jest dopasowanie narzędzia do koła pasowego umieszczonego na wale korbowym silnika (fot. 2). W tym celu należy docisnąć palcami narzędzie do obwodu koła pasowego i wkręcić śrubę tak, by zetknęła się z jego piastą.
Następnie zakładamy pasek na koła pasowe alternatora i pompy układu chłodzenia oraz częściowo na koło napędzające (fot. 3). Utrzymując pasek w tej pozycji, wsuwamy pomiędzy jego wewnętrzną powierzchnię a obrzeże koła pasowego (napędzającego) pazur narzędzia montażowego, którego korpus mocno potem przytrzymujemy palcami (fot. 4). Równocześnie obracamy wał korbowy zgodnie z ruchem wskazówek zegara za pomocą odpowiedniego klucza z pokrętłem zapadkowym (fot. 5). Gdy pasek w ten sposób stopniowo nawija się na koło, trzeba zwracać uwagę, czy jego obwodowe karby trafiają we właściwe rowki koła (fot. 6). Skrajny karb zewnętrzny nie może wystawać poza czołową płaszczyznę koła. Wał obracamy tak długo, aż pazur narzędzia wysunie się spod paska (fot. 7). Wtedy raz jeszcze sprawdzamy prawidłowość ułożenia karbów paska w rowkach (fot. 8). Ewentualne nieprawidłowości można skorygować, dociskając kciukiem krawędź paska podczas dalszego obracania wału korbowego (fot. 9).
2017-09-04 08:35
Technician
Instalacia
Nasa montaz v produkcii: https://www.youtube.com/watch?v=s7RZkYbHhmc
1 komentarzy dodaj komentarz