Bosch oraz PSA Peugeot Citroën współpracują w ramach programu badawczego OpEneR (Optimal Energy Consumption and Recovery), którego celem jest optymalizacja zasięgu przyszłych samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym oraz poprawa bezpieczeństwa i komfortu kierowców.
Dwie nowe technologie opracowane w związku z projektem OpEneR będą w przyszłości dostępne dla wszystkich rodzajów napędu (benzynowego, wysokoprężnego, hybrydowego i elektrycznego): dane topograficzne umożliwią przewidywanie sytuacji na drodze, a do poprawy bezpieczeństwa i komfortu przyczynią się nowe czujniki.
Dane topograficzne (wzniesienia, promienie skrętu, infrastruktura itp.) dadzą kierowcy obraz kolejnego odcinka trasy; osoba prowadząca pojazd zastanie także poinformowana o znakach drogowych i ograniczeniach prędkości. Ponieważ sterownik silnika z funkcją podglądu trasy (Road Preview) oblicza wymaganą ilość energii, jaką musi zużyć pojazd, innowacja przynosi korzyści pod względem efektywności i oszczędności energii (nawet do 15%).
Dzięki kamerze wideo i czujnikom radarowym możliwe jest rejestrowanie obiektów, pojazdów i pieszych, rozpoznawanie znaków drogowych oraz obniżenie zużycia paliwa. Na podstawie informacji na temat odcinka jazdy znajdującego się za następnym zakrętem, obliczana jest prędkość, z jaką powinien poruszać się pojazd. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC (Adaptive Cruise Control) automatycznie steruje prędkością pojazdu i wyhamowuje go przed wjazdem w zakręt, terenem zabudowanym oraz odcinkami z ograniczeniem prędkości, a także przed przeszkodami na drodze oraz wolno poruszającymi się pojazdami. Zwiększa to komfort i bezpieczeństwo kierowcy, który w lepszym stopniu może skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu.
Poza wymienionymi innowacjami OpEneR zajmuje się także oszczędnością energii przy jeździe siłą rozpędu (tzw. żeglowaniu) oraz odzyskiem energii hamowania w samochodach z napędem hybrydowym i elektrycznym. Do tej pory w warunkach rzeczywistych i przy różnych profilach dróg przetestowano około 15 000 kilometrów tras. Podczas testów wykazano możliwy spadek zużycia paliwa o 10 do 15%. Wyniki te pozwoliły partnerom programu stworzyć kolejne innowacje technologiczne:
Koncepcja projektu OpEneR została przedstawiona w ramach Europejskiej Inicjatywy Green Cars (EGCI), której uczestnikami są przedstawiciele przemysłu i uniwersytetów. Obecnie w ramach projektu współpracuje ze sobą pięciu partnerów: Bosch, AVL List i PSA Peugeot Citroën (jako przedstawiciele przemysłu) oraz Ośrodek Badawczy z Karlsruhe i Centro Tecnológico de Automoción de Galicia z Hiszpanii (jako przedstawiciele kręgów akademickich).
Technologie Bezpieczeństwo Bosch energia ESP hev: iBooster ACC adaptive cruise control PSA Peugeot Citroën OpEneR Optimal Energy Consumption and Recovery komfort
0 komentarzy dodaj komentarz