Przed 100 laty firma Bosch wprowadziła do samochodów obwody elektryczne. Już w roku 1913 prądnica dostarczała energię pierwszemu na świecie elektrycznemu systemowi oświetlenia samochodu noszącemu nazwę "światła Bosch".
Z biegiem lat prądnica stawała się coraz bardziej uniwersalna. Współczesne alternatory zasilają m.in. radio, elektryczne podnośniki szyb, klimatyzację oraz systemy bezpieczeństwa takie jak ESP.
Dotychczas standardem w samochodach osobowych było napięcie 12 V, a alternator odgrywał rolę drugoplanową. Był to zespół zamontowany głęboko w komorze silnika, napędzany pasem klinowym z koła pasowego wału korbowego. Jednak bez alternatora trudno sobie wyobrazić samochód przystosowany do codziennego użytkowania. W nocy nie mógłby on korzystać z oświetlenia, w czasie deszczu niemożliwe byłoby oczyszczanie szyb, a silnik trzeba byłoby uruchamiać korbą.
Na początku prądnice były prostymi urządzeniami: napędzane przez silnik podczas jazdy, miały wytwarzać energię potrzebną do zasilania oświetlenia. Przed nastaniem epoki oświetlenia elektrycznego stosowano lampy karbidowe. Jednak dalsze podróże z nimi okazywały się niezwykle uciążliwe. Lampy karbidowe trzeba było gasić i ponownie zapalać. Ich użytkowanie groziło także pożarem, a elektryczne światła Boscha były dużo wygodniejsze w użyciu. Dało się je włączyć i wyłączyć po prostu naciskając przycisk. W marcu 1913 roku pojawiły się pierwsze prądnice wraz z reflektorami, regulatorami i akumulatorami.
Wiek po wprowadzeniu na rynek elektrycznego układu oświetlenia firma Bosch zmieniła alternator w niedrogi bazowy układ hybrydowy. Produkowany przez firmę system BRS (Boost Recuperation System) umożliwił stosowanie technologii hybrydowej także w samochodach klasy kompaktowej. Oprócz mocniejszego alternatora system składa się z akumulatora litowo-jonowego gromadzącego energię (0,25 kWh) oraz sieci pokładowej o napięciu 48 V. Napęd firmy Bosch realizuje cztery zadania: rekuperację, wspomaganie momentu obrotowego oraz funkcję Start-Stop i funkcję jazdy siłą rozpędu przy wyłączonym silniku (tzw. tryb żeglowania). Oszczędność paliwa uzyskiwana dzięki hybrydyzacji napędu wynosi do 15%. W warunkach codziennej eksploatacji, z wykorzystaniem trybu żeglowania możliwe jest dodatkowe ograniczenie zużycia paliwa o 10%. Energia odzyskiwana w procesie hamowania jest przekazywana do akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem sieci 48 V. W razie potrzeby energia ta jest wykorzystywana przez alternator, który pełni funkcję silnika wspomagającego.
0 komentarzy dodaj komentarz