Z powodu zużywania się okładzin ciernych tradycyjne sprzęgła wymagają okresowej regulacji w ramach serwisowej obsługi. Dlatego LuK, jako pierwszy z producentów, zastosował dodatkowy mechanizm ich samoregulacji.
Pierwszy taki system samoczynnej kompensacji zużycia sprzęgła o nazwie SAC został wprowadzony do produkcji w roku 1995. Rolę mechanicznego czujnika zmian siły dociskającej tarczę sprzęgłową pełni w tym rozwiązaniu sprężyna, a sama regulacja następuje poprzez obrót pierścienia dystansowego. Pozwala to znacznie zmniejszyć siłę wysprzęglania i utrzymywać ją na niezmiennym poziomie przez cały okres eksploatacji sprzęgła, a w efekcie okres ten wydłużyć o ponad 50%.
Błędy montażowe
Częstym powodem nieprawidłowej pracy sprzęgła typu SAC jest zmiana pozycji regulacyjnego pierścienia dystansowego niezwiązana z normalnym zużyciem tarczy sprzęgła. Bywa to skutkiem błędnego montażu lub niedbałego transportu podzespołów transportu w warsztacie. Uderzenie lub upadek sprzęgła wywołuje bowiem wibracje segmentów sprężyny talerzowej, na co sprężyna czujnikowa reaguje jak na zmianę siły docisku i przestawia pierścień samoregulacji.
Docisk sprzęgła z samoregulacją SAC
Taki sam jest efekt nierównomiernego dokręcania lub odkręcania śrub łączących obudowę sprzęgła z kołem zamachowym. Poza tym tak prowadzony montaż lub demontaż nadmiernie obciąża gwinty śrub i otworów koła zamachowego. Niepożądana zmiana pozycji pierścienia regulacyjnego wynika też z zastosowania tarczy sprzęgłowej o zbyt grubych okładzinach, gdyż powoduje to ugięcie segmentów sprężyny talerzowej w kierunku koła zamachowego (przy sprzęgle "pchanym", czyli rozłączanym siłą działającą w przód). Przy takiej pozycji sprężyny talerzowej skok łożyska oporowego jest zbyt mały.
Elementy systemu samoregulacji docisku sprzęgła
Temu zjawisku zapobiega się w samochodach BMW i grupy VW, stosując montażowe blokady docisku usuwane po zamocowaniu sprzęgła do koła zamachowego. Jednak przedwczesne usunięcie takiej blokady jest również powodem wadliwego przestawienia samoregulacji. W pojazdach innych producentów montaż i demontaż SAC wymaga użycia specjalnego przyrządu.
Narzędzia specjalne LuK
Ich prawidłowe użycie stanowi gwarancję poprawności montażu sprzęgła SAC, gdyż eliminuje możliwość przedwczesnego przestawiania się pierścienia regulacyjnego w docisku sprzęgłowym.
Stary pierścień samoregulacji SAC w pozycji przestawionej (z lewej) i nowy ustawiony prawidłowo (z prawej)
Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje kompletne zestawy narzędzi specjalnych do montażu sprzęgieł samonastawnych SAC. Zawierają one nie tylko elementy wykluczające ryzyko przestawienia się pierścienia samoregulacji, lecz także przyrządy do prawidłowego centrowania tarcz sprzęgłowych, łączenia obudowy sprzęgła z kołem zamachowym i skrzyni biegów z kadłubem silnika.
0 komentarzy dodaj komentarz