Nowy rodzaj radaru opracowany w ubiegłym roku przez firmę Denso w przeciwieństwie do swoich policyjnych krewniaków w krytycznych sytuacjach drogowych opowiada się zawsze po stronie kierowcy.
Jego zastosowanie w samochodzie stanowi bardzo skuteczny element bezpieczeństwa czynnego, gdyż skraca czas reagowania takich samoczynnych systemów, jak PCS (pre-crash safety system), zapewniający ochronę przed zderzeniami, oraz ACC (adaptive cruise control), dostosowujący prędkość pojazdu do warunków ruchu w kolumnie. W porównaniu z poprzednimi modelami radarów o podobnym przeznaczeniu odznacza się, mimo zbliżonych rozmiarów, dłuższym i szerszym zakresem wykrywania przeszkód na drodze. Jest też znacznie tańszy.
Urządzenie to umożliwia wykrywanie pojazdów w odległości do 205 metrów i w zakresie kątowym ±18° (przy odległości ok. 35 metrów od ujawnianego obiektu), a poprzedni model wykrywał samochody w odległości 151 metrów i w sektorze ±10°. Dłuższy zasięg umożliwia pojazdom wyposażonym w system ACC stałe utrzymywanie bezpiecznej odległości od pojazdów poprzedzających nawet podczas jazdy z większą prędkością, a szerszy kąt detekcji pozwala szybciej i trafniej reagować na zachowania innych kierowców, np. na zakrętach i skrzyżowaniach.
Nowy radar pracuje w zakresie fal milimetrowych i jest dostępny jako opcja fabryczna dla modelu Mazda 6, którego produkcję rozpoczętego w Europie i Japonii w ubiegłym roku. W najbliższej przyszłości planowane jest wprowadzenie go na wszystkie rynki samochodowe z przeznaczeniem do kolejnych modeli pojazdów na całym świecie.
Równocześnie trwają w Denso intensywne prace nad zmodernizowanym wyświetlaczem TFT LCD typu HUD (head-up display) do projekcji danych na przedniej szybie samochodu. Ma on zostać wprowadzony na rynek w roku 2015 i będzie największym tego typu urządzeniem na świecie, pozwalającym kierowcy odczytywać istotne informacje (np. aktualną prędkość) bez odrywania wzroku od drogi.
Poprzedni i obecny model radaru Denso. Z prawej: pas ruchu na wyświetlaczu HUD
Poza tym nowy wyświetlacz HUD Denso można będzie wykorzystywać do przekazywania informacji ostrzegawczych dostarczanych przez czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego, w tym również o zbliżających się pieszych, pojawiających się przeszkodach, a w nocy bądź w złych warunkach pogodowych – o usytuowaniu wirtualnych linii wyznaczających krawędzie jezdni. Wyświetlacz HUD będzie także pomocny jako ekran systemów nawigacji wyświetlający na szybie np. kierunek jazdy i pasy jezdni, w sposób szybszy i bardziej dla kierowcy wygodny. Dzięki zwiększeniu jego jasności wyświetlane obrazy staną się wyraźniejsze nawet w pełnym słońcu.
Bezpieczeństwo Denso radar HUD PCS pre-crash safety system ACC adaptive cruise control head-up display
0 komentarzy dodaj komentarz