Transport ma 28-procentowy udział w globalnym zapotrzebowaniu na energię, a liczba pojazdów na drogach całego świata stale rośnie. Dlatego Bosch pracuje nad poprawą efektywności napędów i redukcją emisji CO2.
Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), do 2035 roku udział energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych wzrośnie do 30%. Pozostałe 70% potrzeb energetycznych musi być zaspokajane w dotychczasowy sposób. Jednak należy pamiętać, że tradycyjne źródła energii są na wyczerpaniu, więc koszty ich pozyskiwania będą rosnąć. Równocześnie korzystanie z tych zasobów negatywnie wpływa na klimat naszej planety.
Tylko radykalna poprawa naszych osiągnięć w dziedzinie efektywności energetycznej pomoże obniżyć: zużycie prądu, koszt korzystania z odnawialnych źródeł energii i zamortyzować podwyżki cen energii dla konsumentów i użytkowników komercyjnych. Jeżeli nie będziemy poświęcać należytej uwagi tej kwestii, może mieć ona negatywne skutki dla środowiska, przemysłu, konsumentów oraz całego społeczeństwa. Co więcej, na niższym zużyciu energii skorzystają nie tylko społeczeństwa i środowisko, ale także przedsiębiorstwa.
Dobrym przykładem wykorzystania zaawansowanej technologii w celu poprawy efektywności energetycznej są prace nad zrównoważoną mobilnością. Stosując dostępne dziś technologie, można w znaczący sposób obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 przez silniki spalinowe. Niezależnie jednak od oszczędności, jakie można jeszcze uzyskać przez doskonalenie silników spalinowych, przyszłość należy do elektromobilności. Firma Bosch zaangażowana jest również w tę dziedzinę jako dostawca tak istotnych komponentów, jak silniki elektryczne, energoelektronika, układy hamulcowe z funkcją odzysku energii oraz akumulatory. Przyjemność jazdy, komfort i cena mają przełomowe znaczenie w segmencie produktów związanych z e-mobilnością. Dzięki tym czynnikom rowery elektryczne (eBike) w krótkim czasie stały się sukcesem. W przypadku samochodów elektrycznych droga do sukcesu jest dużo dłuższa. Dlatego technologią przejściową są innowacyjne silniki hybrydowe. Szczególnie silniki hybrydowe w wersji plug-in stanowią doskonałe połączenie jazdy miejskiej z napędem elektrycznym oraz pokonywania większych dystansów przy użyciu silnika spalinowego.
Bosch eBike System – innowacyjne rozwiązanie nie zwalnia cyklisty z pedałowania, jednak znacząco ułatwia jazdę
Alternatywną koncepcją są hydrauliczne napędy hybrydowe, mogące obniżyć zużycie paliwa oraz emisję CO2 w maszynach samojezdnych, autobusach i pojazdach komunalnych, przeznaczonych np. do przewozu odpadów. W przyszłości Bosch chce korzystać z zalet hydraulicznych akumulatorów także w samochodach osobowych, gdzie mogą dać one oszczędność paliwa sięgającą 45% w ruchu miejskim.
Według naszych oczekiwań, efektywność energetyczna będzie jednym z głównych źródeł sukcesów w przyszłej działalności firmy Bosch. Niemal wszystkie nasze działy pracują nad technologiami i usługami, które pomagają klientom zwiększyć efektywność energetyczną. Już dziś Bosch osiąga ponad 40% swoich obrotów ze sprzedaży technologii i produktów, które przyczyniają się do ochrony środowiska i zasobów naturalnych.
Wszystkie te rozwiązania mają swoje korzenie w pracy badawczo-rozwojowej (R&D) Grupy Bosch. Zatrudniając ponad 40 000 badaczy w ponad 80 placówkach na świecie, przeszło 45% budżetu przeznaczanego na badania Bosch wykorzystuje do rozwijania technologii chroniących środowisko i zasoby naturalne. W 2012 roku budżet na działalność badawczo-rozwojową wyniósł ok. 4,5 miliarda euro, co stanowi 8% obrotów firmy. W ubiegłym roku złożone na całym świecie wnioski patentowe Boscha dotyczyły prawie 4 800 wynalazków.
Skrót referatu wygłoszonego na Wiener Motorensymposium 2013)
0 komentarzy dodaj komentarz