Podczas wrześniowych targów IAA w Hanowerze firma ZF Friedrichshafen AG zaprezentowała liczne nowości będące zapowiedzią przyszłego rozwoju konstrukcji ciężkich pojazdów użytkowych.
Za szczególnie interesujące uznać można: automatyczną skrzynię biegów TraXon, przeznaczoną do samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, system niezależnego zawieszenia IS 80 TF, oś napędową AVE 130, sześciostopniową przekładnię automatyczną ZF-EcoLife do autobusów i nowe układy kierownicze opracowane przez ZF Lenksysteme GmbH.
ZF TraXon jest uniwersalnym i ekonomicznym rozwiązaniem przeniesienia napędu w pojazdach z silnikami o momentach obrotowych przekraczających 3,200 Nm. W konkretnych modelach samochodów ciężarowych może pracować w zestawieniach z pięcioma różnymi modułami, na przykład z podwójnym sprzęgłem lub/i z hybrydowym silnikiem wspomagającym o mocy 120 kW. Uzupełnieniem tej przekładni jest opracowany przez ZF system zmiany biegów o nazwie PreVision GPS. Wykorzystuje on sygnał i mapę nawigacji satelitarnej do optymalizacji wyboru przełożeń. Efektem jego zastosowania jest zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ uwzględnienie ukształtowania terenu przed jadącym pojazdem pozwala uniknąć niepotrzebnych zmian biegów.
Przekładnia ZF TraXon – jednostka bazowa może zostać zestawiona z pięcioma różnymi modułami
Czteropunktowy wahacz ZF łączy w jednym podzespole funkcje kilku tradycyjnie oddzielnych elementów, co obniża koszty produkcji i napraw. Jego innowacyjność polega też na tym, że jest on wykonany głównie z plastiku wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), dzięki czemu masa tej części zawieszenia zmalała aż o 11 kilogramów. IS 80 TF to nowa konstrukcja zawieszenia przedniego w ciężkich samochodach użytkowych. Wyeliminowano w niej niektóre przeguby, co nie tylko zmniejszyło jej wymiary, lecz także poprawiło komfort prowadzenia pojazdu i charakterystykę trakcyjną oraz zmniejszyło zużycie paliwa. Dzięki zastosowaniu IS 80 TF oszczędza się – w porównaniu z rozwiązaniami ze sprężynami pneumatycznymi przy osi – około 40 kilogramów masy własnej pojazdu, czyli w przybliżeniu tyle, ile ważą dodatkowe elementy niezbędne dla spełnienia normy Euro 6. |
|
Prototyp czteropunktowego wahacza wykonanego z plastiku wzmacnianego włóknem szklanym |
Lekka konstrukcja tylnej osi napędzanej
AVE 130 jest prototypem produkcyjnym osi portalowej do niskopodłogowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym. Jej maksymalne obciążenie wynosi 13 ton. Dwa elektryczne silniki napędzające indywidualnie oba koła (brak mechanizmu różnicowego) mają po 120 kW mocy.
Oś AVE 130 z silnikami elektrycznymi napędu hybrydowego
ZF-EcoLife jako sześciostopniowa przekładnia automatyczna do autobusów (jest również jej wersja do napędów hybrydowych) nie tylko oszczędza paliwo, lecz także ogranicza poziom emitowanego hałasu nawet o 6.4 dB(A), w porównaniu ze standardową skrzynią automatyczną.
Wspomaganie układu kierowniczego ZF Servoline do pojazdów użytkowych
Układ kierowniczy Servoline opracowany przez ZF Lenksysteme GmbH, spółkę joint venture firm ZF i Bosch, stanowi adaptację zębatkowego systemu wspomagania do potrzeb samochodów użytkowych. To kompaktowe rozwiązanie zajmuje mało miejsca w pojeździe i umożliwia większe kąty skrętu kół kierowanych. Jego uzupełnieniem jest regulowana pompa wspomagania Varioserv, zapewniająca 40-procentową oszczędność energii, co przekłada się na ogólne zmniejszenie zużycia paliwa.
0 komentarzy dodaj komentarz